Ga naar inhoud

Te veel biks bij jong konijn?


evadonatella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Ik heb genoeg onderwerpen hierover gelezen, maar ik ben nog niet compleet op de hoogte van de dingen waar ik op het moment tegen aan loop...


 


Mijn konijn is nu nog erg jong, 12 weken om precies te zijn, en ze eet science selective junior, speciaal voor de jonge konijnen.


Ook al staat er dat konijnen op deze leeftijd nog erg in de groei zitten en dus onbeperkt biks zouden mogen krijgen, heb ik dat liever niet.


Ik voer mijn konijn nu twee handpalmpjes over de dag verspreid en ik moet zeggen dat ik het erg weinig vind... Mijn vriend verwent mijn konijn echter graag en dan gebeurt het dat Jip meer biks krijg dan ik haar normaal geef, ze krijgt dan de voorgeschreven portie voor een volwassen konijn van haar uiteindelijke gewicht. Zou in principe ook nog oké moeten zijn...


 


Echter als ik Jip meer geef dan de twee handpalmpjes dan voelt haar buikje wat opgezet aan en ik maak me dan best wel zorgen dat het iets van gasvorming kan zijn. Ze heeft een heel gevoelig darmstelsel en ze hoeft maar een beetje te veel te hebben van iets en het dreigt al fout te gaan. Dat is al een keer eerder gebeurd en toen zijn we met spoed naar de DA gegaan en dat wil ik natuurlijk het liefst nooit meer :(


 


Nu is mijn punt:


Zijn twee handpalmpjes biks per dag genoeg of moet ik toch proberen langzaam meer op te bouwen ondanks haar buikje?


Ze eet verder heel veel hooi en drinkt voldoende, dus daar maak ik me allemaal niet zo'n zorgen om.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad oppassen met die biks bij een jong konijn. Je kan het af wegen, en dan kijken hoeveel normaal is (wat ze op volwassen leeftijd zou gaan wegen en dat x 15 gram ongeveer). Dan weet je wat preciezer wat je voert want '2 handpalmen' is wel een beetje vaag. Je kan het 1 keer af wegen en dan een bakje zoeken waar precies die hoeveelheid in past.

Je kan als ze zo snel last van haar darmen heeft misschien ook beter gewone SS geven want in de junior-variant zit meer eiwit en dat is nou net gevaarlijk voor jonge konijntjes met gevoelige darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk zou het bij die twee handjes houden, hooi, en verder natuurlijk lekker wat groenvoer opbouwen. 


 


Stel dat ze afvalt of niet goed groeit kun je evt iets meer geven maar ik zou dit wel opbouwen en niet ieens het dubbele gaan geven.


 


Het enige jonge konijn wat ik ooit heb gehad at gewoon met de pot mee, dwz, hetgeen wat de rest ook kreeg. Zij waren met 4 en kregen 100 gram per dag. Ze is uitgegroeid tot een mooi, gezond, volwassen konijn.


 


En misschien inderdaad de SS voor volwassen konijnen, zoals Lonja zegt


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2 jonge konijnen krijgen 's ochtends 1 handpalm en 's avonds. De hele dag hooi tot hun beschikking. Verder krijgen ze in de middag als ik thuis kom een tussendoortje zoals groente/fruit. Mijn gevoel zegt dat dit prima is :) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon naar de konijntjes zelf kijken. Als ze goed zijn qua gewicht zou ik me niet al te veel zorgen maken. Ik vraag me alleen wel af of science selective echt gasvormend kan werken. Ik dacht altijd dat deze biks juist voor weinig problemen zorgde en juist bepaalde fruit/groente sneller voor gasvorming/darmproblemen zouden zorgen.


 


Mijn franse hangoor ram van 4,5 maand krijgt wel onbeperkt science selective (niet de junior, maar de normale). Maar het is een groot ras en hij groeit nu op dit moment heel hard. Ook is hij niet aan de zware kant. Daarnaast eet hij heel graag en veel hooi. Groenten en kruiden gaan er ook goed in. Als hij dat laat staan, en dan vooral het hooi, dan ga ik echt minderen met biks.


 


Mijn franse hangoor voedster is nu net een jaar en inmiddels goed op gewicht. Zij was veel te licht (2,6 kg in december) nadat ze erg ziek was en geopereerd is. Haar heb ik na de operatie ook onbeperkt gegeven, omdat ze aan moest komen. Wel met de voorwaarde dat ze goed hooi at en groenten en kruiden.


Nu weegt ze 5,7 kg en krijgt ze nog maar een klein handje biks per dag.


Link naar reactie
Delen op andere sites

ja bepaalde groentes en fruit geef ik haar ook niet omdat ze daar slecht op reageert, maar de groentes waar ze wel tegen kan geef ik haar dan ook. niet eens zo veel, gewoon over de dag verspreid kleine beetjes zodat er ook niks fout zou kunnen gaan. dus dat het daar aan zou liggen lijkt me nogal sterk....


 


is het dan misschien beter als ik langzaam ga switchen naar 'gewone' science selective voer? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .