Ga naar inhoud

Ilse & Haar Poep-Probleem.


Ilse&Nino

Aanbevolen berichten

Hallo Iedereen,


 


Ik heb dit forum afgezocht naar een antwoord op mijn vraag maar kon deze niet vinden.. 


 


Ik heb 2 konijntjes. Een je-weet-wel ram, Ninjo, van 3,5 en een dame, Ilse, waarvan de leeftijd niet bekend is. Wel is ze jonger dan Ninjo, ik denk zelf aan 1 a 1,5 jaar. Misschien wel jonger, wij hebben het idee dat ze nog groeit. Zij is na het overlijden van Ninjo z'n vriendin opgehaald bij een opvangtehuis :-). Ze is niet geholpen. Ninjo z'n laatste vriendin is geholpen en 2 weken na de operatie is zij helaas overleden. De dierenarts gaf aan dat dit eigenlijk niet meer van de operatie kon zijn maar ik ben toch een beetje bang geworden.. 


 


Sindskort heeft mevrouw een nieuwe tik. Waar ze voorheen zo zindelijk en lief was, doet ze nu haar behoefte door het hele huis en gaat ze een soort brom geluiden maken als je haar aait in de kooi. Af en toe valt ze je aan, maar vaak blijf het bij brommen en kan je haar wel gewoon aaien. Als mijn vriend of ik thuis is, staat de kooi altijd open en kunnen ze lekker rond rennen. Sinds een aantal dagen poept Ilse het het hele huis onder: vanochtend was ze 2 minuten uit de kooi en alles lag vol met (gelukkig harde) poepjes. De hele vloer, op de bank, het kleed met nog veel meer poepjes en een klein plasje vlak naast de kooi. 


Omdat dit sinds een paar dagen is en echt met het uur erger word, maak ik me toch een beetje zorgen. Ze is verder super actief, eet super veel, springt en klimt. 


Als gevolg hiervan doen we de kooi minder vaak open en kunnen ze dus minder rennen. Dit is ook zielig voor Ninjo, hij vind het heerlijk als de kooi open staat, zelfs als hij geen zin heeft om er uit te gaan. 


 


Hebben jullie enig idee wat ik hier mee kan doen? Ik vind het heel vervelend en heb het liefste dat ze lekker los kunnen lopen maar als ik elke keer achter haar kan stofzuigen is het ook niet leuk meer.. 


 


Alvast bedankt!  


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt aan alle kanten als hormonaal gedrag. Maakt ze ook nestjes of dat niet? Als ze dat ook doet dan is er een vrij grote kans dat je over een week weer een normaal konijn hebt.

Anders is het afwachten of het zakt. Zo niet dan zou je toch aan castratie kunnen denken, maar ik snap bij jou wel dat je dat even heel eng zou vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké maar ze trekt geen haren uit haar vacht en/of loopt met stro of hooi in haar bek rond?

Want in dat geval heeft ze last van opspelende hormonen omdat ze schijnzwanger is, en dat is een tijdelijke situatie, meestal laat in de winter of vroeg in het voorjaar. Dat hebben de meeste ongecasteerde dames zo wel eens rond deze tijd, gaat weer over en is niet erg. Staat ook los van de leeftijd.

Maar anders denk ik dat ze inderdaad jonger is dan 1, ergens tussen het half jaar en 1 jaar, en nu in de puberteit zit. Ook omdat je zegt dat ze nog groeit. Dan kan het ook zijn dat konijnen veel hormonaal gedrag vertonen. Hopelijk wordt dit in de loop der maanden minder.

En anders kan ik het helaas toch niet anders verzinnen dat castratie echt de enige oplossing is.

Maar voor nu zou ik het nog even een paar weken aankijken in ieder geval, en het erop houden dat ze jonger is dan gedacht en dat het een puberale fase is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, wat je nog wel kan doen om die tijd voor beide konijnen een beetje leuk te houden, want natuurlijk is opsluiten in een hok verschrikkelijk stom; een panelenren om het hok heen zetten. Zo hebben ze meer vrijheid en hoef je ze nooit in het hok op te sluiten. Ondertussen hoef jij niet meer met een bezem erachteraan te lopen door het hele huis.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ren is idd een goed idee! Thanks. M'n zus heeft er nog één, ik ga het eens proberen. Verder trekt ze inderdaad geen haren uit of zo.

We moeten er stiekem ook wel om lachen, ze hebben een huis met 3 verdiepingen & 2 poepbakken. Daar doen ze het allebei altijd keurig in het toilet, zodra Ilse uit de kooi springt word ze een poep-kanon :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een redelijk 'nieuw' nijntje die precies hetzelfde doet. Ze heeft haar eigen toiletje en het groepstoilet in de gezamenlijke ren en daar maakt ze allemaal heel goed gebruik van. Maar ineens is zij 'onzindelijk'. In dit geval zijn het overduidelijk hormonen, want het heeft een heel specifiek luchtje. Ik kan het niet echt omschrijven, maar musk is wel een goede benaming.. net een heel zwaar parfum, het gaat dus niet eens om de konijnenpoepjes, maar puur dat zij haar geur aan het verspreiden is. Zij is 'klaar' om een nestje maken, maar helaas voor haar heeft het baasje dat al onmogelijk gemaakt :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .