Ga naar inhoud

kan een buitenkonijn net zo getraind worden als een binnenkonijn?


anna.mijn.konijn

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!


Super fijn dat ik dit forum heb gevonden om mijn vragen op te stellen en ook daadwerkelijk antwoord krijg ;-)


Ik heb nu dan natuurlijk ook een vraag.


Ik heb altijd twee konijntjes gehad. Ze stonden altijd buiten. Helaas is sinds kort mijn dierbare Rohwy overleden en heb ik nu nog maar 1 lieve schat, Anna. Ze zaten altijd samen en hebben veel aan elkaar gehad, vooral omdat ik niet veel tijd had om hen te trainen. (jong dochtertje van 2, school, werk etc.) Nu mijn Rohwy is overleden wil ik Anna graag gaan trainen. Ons pa is nooit zo voor konijnen geweest dus moeten ze ook buiten blijven. Stiekem smokkel ik Anna naar binnen (ons pa heeft dat heus door hoor haha), maar omdat Anna dus een 1,5 jaar oud buitenkonijntje is vroeg ik me af of zij ook getraind zou kunnen worden?


Ik ben nu ongeveer een kleine week bezig en het click systeem heeft ze bijna onder de knie. Ik smokkel Anna nu ongeveer twee maanden iedere avond mee naar binnen en het lijkt of ze binnen helemaal tot leven komt.


Het is de allereerste keer dat ik officieel ben begonnen me hiermee bezig te houden en vind het dan ook belangrijk dat ik zeker weet of ik het goed doe.


Nu zij het click systeem kent vraag ik me af of ik haar kan leren om naar mij toe te komen en of de invloed van het 'buitenkonijn' zijn het vermoeilijkt of onmogelijk maakt.


Kan iemand mij hiermee helpen?


 


Liefs en alvast bedankt voor het lezen ;-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet echt verstand van trainen.. Wel wil ik zeggen dat het erg slecht is een buitenkonijn in de winter mee naar binnen te nemen ivm temperatuursverschil.

Krijgt ze nog een nieuw maatje?

Voor zover ik overigens weet ligt het er niet aan of het konijn buiten of binnen zit. Meer aan het karakter en of ze het leuk vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met neegewoonniet.

Misschien zou je buiten met haar kunnen gaan trainen?

Belangrijk is dat je haar laat bepalen wat ze leuk vindt en niet te veel in 1 x vraagt.

Ik weet niet of je weleens hebt gehoord van bunnyhop, maar je zou bijv buiten hindernissen kunnen maken en kijken of ze het leuk vindt erover heen te springen.

Ik train overigens niet met mijn konijnen maar als ik een bepaald geluid maak komen ze na me toe ( waarschijnlijk om te kijken of ik eten heb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet zo goed een konijn in de winter binnen te halen vanwege het temp. verschil. Maar wat je wel kan doen is een (goedkope) degelijke ren plaatsen om  in te trainen. Ik doe zelf ook aan trainingen met mijn konijntjes (enkel als ze er zin in hebben ik zal ze er nooit tot dwingen) sinds een paar maanden en dat gebeurd altijd in de ren buiten. Ik vind dat ik nu al een veel sterkere band heb met de konijntjes hier. Cupcake is echt opengebloeid mede dankzij de trainingen. Eerst kroop hij bang in een hoekje als er iemand het hok binnen kwam (maakt niet uit wie) en kwam ie zelfs  niet voor wat lekkers naar me toe. Ik wist ook wel dat je natuurlijk niet aan trainen hoeft te beginnen voor je konijn je vertrouwt, dus ben ik eerst gewoon dagelijks ongeveer een uurtje bij hun in de ren gaan zitten met wat lekkers erbij. En na ongeveer een week kwam ie naar me toe en nam ie kleine hapjes van wat ik voor hem te eten had. Toen ben ik begonnen met trainen. Cupcake vond de targetstick nog wat eng, maar het ging steeds beter! En nu springt cupcake vanzelf op mijn schoot en is ie er als eerste bij als ik met voer het hok binnen kom :P ik wil maar zeggen dat je met trainen veel meer kan bereiken dan je denkt. Dus volgens mij is het antwoord op je vraag: ja :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten konijntjes kun je zeker goed trainen. In de winter is het miss


moeilijker door de regen enzo Maar in de zomer hebben we hier


dolle pret. Paco kan al " bank" dan springt hij op onze buitenbank naast mij.


Hij kan ook hindernissen springen, door een hoepel, een pootje geven.


Luna mijn kleintje reageert op haar naam en kan al enkele sprongen .


Dus gewoon proberen en zien wat jouw beestje het leukste vind!! 


veel plezier


Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allemaal!!

Bedankt voor de leuke leerzame reacties!

Helaas zal er voorlopig geen nieuw vriendje voor Anna bij komen. Tot nu toe is ons pa er niet blij mee geweest dat ik konijntjes kocht. Hij heeft het meer voor de honden en de katten. Hij maakt dan ook vaak van die welbekende Kerstmis flappie grappen :/, kort om, een vriendje of vriendinnetje zal er voorlopig nog niet in zitten ;-( hoe wel ik het zelf heel graag wil omdat ik merk dat Anna vrij eenzaam is. Het doet me dan ook goed als ik zie dat ze helemaal opgefleurd in haar hok zit na het trainen.

Ik wist alleen niet dat ik een buitenkonijn niet mee naar binnen mocht nemen. Ik heb dat alle jaren met al mm beestjes gedaan en heb denk ik super veel geluk gehad dat er nooit iets aan gemankeerd heeft. Nu kan dat ook wel komen omdat wij een vrij ruime kamer in de kelder hebben waar het vrijwel even fris is als buiten alleen is daar geen wind regen en andere weersomstandigheden.

Buiten kan ik momenteel ook nog geen ren maken want we hebben ook een super lieve bullmastif die heel braaf is en lief, maar wat een echte jager is. Ik zie dan ook niet graag een tweede keer dat hij 1 van mijn kleine vriendjes dood bijt (heeft drie jaar geleden mijn kip doodgebeten en sinds hij bloed heeft geproefd kan hij niet meer fatsoenlijk met kleine dieren omgaan) Heel jammer, maar voorkomen is beter dan genezen. Als onze woef niet buiten is ga ik wel regelmatig met Anna aan het lijntje rondwandelen in de tuin en ik zie en merk ook dat ze dat erg fijn vind. En als ze dan eenmaal genoeg heeft gewandeld krabbelt ze tegen mijn broek en dan weet ik dat ze lekker warm in mijn nek wil liggen.

Sorry voor de lange teksten maar ik ben thuis de enigste echte konijnen liefhebber en ik vind het dan ook fijn dat ik even mijn ervaringen kan delen ;-) dan hoor ik van andere liefhebbers wat ik anders kan doen en wat ik allemaal kan leren.

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal!


Ik heb toch jullie raad opgevold, want ik vond vooral met die sneeuw dat Anna beter buiten blijft dan dat ik haar mee naar binnen smokkel.


Om ervoor te zorgen dat we tijdens het trainen toch een beetje droog en beschut zitten ben ik in het tuinhuis gaan zitten!


Enorm bedankt voor de tips en ik denk dat ik nu wel mijn nodige informatie heb gekregen. Enorm bedankt hiervoor. Waarschijnlijk zal ik binnenkort nog wel wat vragen stellen, maar dan zien jullie dat vanzelf weer wel. Nu weet ik dat ik goede raad krijg waar ik zeker wat mee kan doen!


 


groetjes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Je kan der zeker goed trainen hoor. Ieder konijntje is te trainen. Er staan al boven veel trucjes over springen.

Maar wat ik ook erg luk vindt om de mij te leren zijn de trucjes als
OP(achterpootjes staan) Deze is ook erg makkelijk je kan het ze aanleren door met een snoepje over brokje boven hun hoofdje. Uiteindelijk kunnen ze het op op commando. 

POOT( dan steek he hand uit en hij geeft 1 of 2 pootjes) dit heb ik geleer om snoepje zo achter mijn had te houden dan hij er wel op moest staan of tijden OP mijn hand  onder zijn pootjes te houden dat hij er op ging staan.( Dit vergt wel wat geduld want ze moeten even vertrouwen.)

HIGH FIVE( met twee pootjes tegen je opstaande hand) Hoe ik dit gedaan heb geen idee maar hand ophouden een snoepje schuin achter denk.

 

Dit zijn leuke trucjes omdat je konijntje dan echt bij jou is en met jou de trucjes doet.

 

En als je op de grond zit komen ze vaak nog even kroelen en aandachtr vragen.

 

Succes.

( TIP wat je kan doen maar is niet de oplossing voor de eenzaamheid hoor is een oude knuffel bij haar leggen. Dan kan ze daar tegen aan liggen. Mening zijn er over verdeeld of dit niet zielig is want je konijntje krijgt geen liefde terug van een knuffel maar in de opvang doen ze het vaak en ik heb mijn mijn pleeg konijn ook gedaan en ze is er wel blij mee. Kijk maar of je er iets mee doet)

 

Groetjes sabbie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Sabbie!


Wat een super leuk idee van de knuffel! Ik zal eens goed kijken tussen de oude beren van vroeger ik weet zeker dat ik daar nog wel een leuk konijnenknuffeltje vind. Hopelijk is ze er tevreden mee en is ze niet eenzaam. Gelukkig haal ik haar regelmatig uit de kooi en kan ze zeer goed overweg met mijn dochtertje. Ze luisterd soms zelfs beter naar onze kleine peuter dan naar mij hihi. Zo ben ik gisteren met Anna en ons dochtertje gaan wandelen met de kinderwagen. Ze vonden het beide geweldig. Zo weet ik nu dus ook dat Anna het commando 'BLIJF' kent want iedere keer als ons dochtertje blijf zegt blijft ze heel braaf en tevreden zitten, nadien heb ik het nog eens geprobeerd en het werkte bij mij ook! Echt leuk.


Wat ook nog erg leuk was is dat ik de mand onder de wagen gevuld heb met een dikke laag hooi en ook dat vind Anna fantastisch om in de liggen tijdens het wandelen.


 


Heel veel groetjes en bedankt voor alle tips ;-)


 


PS. hoe sluit ik uiteindelijk dit onderwerp met een slotje?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .