Ga naar inhoud

Jong konijntje wil niet eten


Elzy

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort een konijntje.


Heb haar gekocht als een voedster, maar zeker weten doe ik dat nog niet.


Zodra ze oud genoeg is voor de enting laat ik de dierenarts ernaar kijken.


 


Elzy is ongeveer 8 weken oud.


 


Probleem is dat ze eigenlijk niks wil eten.


 


Heb werkelijk 6 verschillende merken/soorten voer in huis en ze eet er eigenlijk niets van.


Van eentje wat staafjes, maar dan laat ze de rest liggen.


Dag later staat het nog zo.


 


Ze eet wel hooi en dat is dacht ik ook het belangrijkste voer voor ze.


Maar ze wil dus maar niet aan de brokjes/biks.


 


Wat ik heb hier thuis:


 


- Science Selective Junior


- Kenner biks


- Beaphar Nature


- Versele Laga Nature


- Hope Farms Trio


- Kenner Dwergkonijn ( mix van granen en andere zaden, wel volledig voer staat erbij).


 


Nu eet ze van het laatste het meeste ( Kenner Dwergkonijn), maar dat gaat niet volledig op.


 


Waar ze weg komt heb ik wat voer van meegekregen, daar wil ze ook niet echt iets van hebben lijkt het.


Ze lijkt alleen de lekkere dingen uit te zoeken, maar ik kan bij zo'n ukkie toch niet een dag lang het voer laten staan als ze er amper wat van eet?


Daarom heb ik verschillende merken in huis, maar ze wil er amper wat van weten lijkt het.


 


Wat kan ik het beste doen en wat raden jullie me aan?


 


Ik wil het graag bij één merk houden en niet steeds wisselen enzo.


Dat is helemaal niet goed voor haar.


 


Elzy is een heel lief en pienter konijntje.


Vanaf de dag dat ik haar uitzocht en op mijn handen had totaal niet bang.


Ze is erg nieuwsgierig en zit heel vaak rechtop om om haar heen te kijken.


Ze klimt in de tralies van haar verblijf ( kooi van 120cm).


Kan haar ook zo pakken en in het verblijf aaien, ze komt ook naar me toe gelopen.


Ze geeft kusjes door de tralies van de kooi heen.


Stilzitten is niet aan haar besteedt, zodra ze de kooi uit mag, zit ze misschien 2 seconden stil en dan gaat ze op onderzoek uit.


Springen kan ze goed, ze mag graag op een hoog punt zitten.


Stil zitten op schoot doet ze hooguit 5 minuten en dan wil ze ook weer op onderzoek uit.


Dus energie heeft ze wel genoeg.


 


Elzy is een kruising Teddy met Baardkonijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel eet ze nu eigenlijk wel? Ze eet wel elke dag hooi? 


En van de biks dan een kleine hoeveelheid maar?


Geef je haar verder nog iets? Groenvoer ofzo?


 


Uiteindelijk is hooi het belangrijkste en als ze dat goed eet zou ik me al niet teveel zorgen maken.


Hier krijgen ze de hele dag hooi, 's ochtends een handje biks (voor 2 konijnen) en 's avonds groenvoer.


Ik dacht dat je van biks maar zo'n 25gr/kg lichaamsgewicht mag geven, voor zo'n kleintje als jij hebt moet het dus echt niet veel zijn.


Ik zou zeggen strooi een bodempje in haar voerbak en laat dat staan.


Hou in de gaten hoeveel hooi ze eet dat is belangrijker. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

 

Hoeveel eet ze nu eigenlijk wel? Ze eet wel elke dag hooi? 

En van de biks dan een kleine hoeveelheid maar?

Geef je haar verder nog iets? Groenvoer ofzo?

 

Uiteindelijk is hooi het belangrijkste en als ze dat goed eet zou ik me al niet teveel zorgen maken.

Hier krijgen ze de hele dag hooi, 's ochtends een handje biks (voor 2 konijnen) en 's avonds groenvoer.

Ik dacht dat je van biks maar zo'n 25gr/kg lichaamsgewicht mag geven, voor zo'n kleintje als jij hebt moet het dus echt niet veel zijn.

Ik zou zeggen strooi een bodempje in haar voerbak en laat dat staan.

Hou in de gaten hoeveel hooi ze eet dat is belangrijker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe er een bodempje in en dat blijft eigenlijk zo liggen.


Er missen misschien vijf korreltjes uit.


 


Ze eet elke dag hooi.


Keuteltjes zijn goed.


Ze krijgt nog geen groenvoer, alleen hooi en het aangeboden voer.


Er hangt wel een kruidenblok ( gedroogd gras met luzerne ) in haar verblijf, daar snoept ze zo nu en dan even van.


 


Welk merk zou ik haar het beste kunnen geven dan?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn meiden kregen al meteen de gewone variant van Science selective. Maar of dat ook anders smaakt, geen idee.

Je zou care + nog kunnen proberen, dat vinden aardig wat nijntjes lekker en anders zou ik het ook niet weten :P

Zolang ze verder wel goed eet. Maar volgens mij is ze al oud genoeg voor de enting hoor. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijntje in de groei mag wel wat meer dan 25 g/kg. Die kun je het beste voeren naar volwassen gewicht.

Een konijn mag al vanaf 5 weken geënt worden net Nobivac, dus ik zou voor Elzy een afspraak maken bij de dierenarts voor de enting en dan gelijk even vragen of er geen medische oorzaak is dat ze zo weinig eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het voornaamste is dat ze wel nog goed hooi eet. drinkt ze ook goed? dat is namelijk ook heel belangrijk, eigenlijk ik biks of iets anders van voer maar een beetje bijkomend, ze hebben het wel nodig maar het is niet het allerbelangrijkste.moest het echt zo blijven dat ze niet wil eten van haar biks, dan zou je toch best even de dierenarts bellen en indien nodig langs gaan


Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met Sanne. Ze kan al gewoon geënt worden dus dan kan de dierenarts haar gelijk even nakijken, wellicht kan hij een reden vinden waarom ze niet goed brokjes eet. Ik denk dat je al genoeg brokjes geprobeerd hebt. Inderdaad zou je Beaphar care+ nog kunnen proberen maar dan heb je toch wel zo'n beetje alles geprobeerd.

Zou het toch echt na laten kijken, misschien is er iets in het bekkie niet helemaal in orde. Hoeft niet, maar dan kan je dat uitsluiten aangezien ze toch geënt moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is inderdaad het belangrijkste, maar ze moet ook brokjes eten, anders heeft ze op den duur voedingsstoffen te kort en wordt ze te dun.
Ik zou inderdaad naar de dierenarts gaan om haar te laten enten en haar na te laten kijken. Misschien heeft ze bijvoorbeeld haakjes??

Voor nu zou ik haar langzaam laten wennen aan groenvoer, misschien lust ze dat wel. Dan krijgt ze ook wat anders binnen dan alleen hooi. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet wel hoor, maar gewoon niet genoeg.


 


Van de Kenner Gemengd Dwergkonijnen voer,... is dat wel goed en volledig?


Daar eet ze het meeste van,... kan ik haar daar dan op laten of liever toch op de biks?


 


Vanzelfsprekend ga ik met haar naar de dierenarts, maar ik heb begrepen dat ze pas enten als ze ouder zijn.


Gaat om een nieuwe enting die een jaar ( meende ik) geldig zou zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

het nadeel met gemengd voer is dat het in zijn geheel voldoende voedingstoffen geeft maar vaak pakken ze de lekkere dingen eruit en laten ze de minder lekkere liggen waardoor er dus toch wat tekort komt. maar als ze dt als enige wel beter eet zou ik dat gewoon geven tot je de dierenarts ziet. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit me aan bij zomer88.

Wat betreft de enting heb je het over Nobivac (echt nieuw is die niet meer, wordt sinds een jaar of 3 gegeven en kan me niet voorstellen dat de entingen die daarvoor gebruikt werd inmiddels nog gegeven worden) en zoals hierboven gezegd werd is die geschikt voor konijnen vanaf 5 weken dus kan echt prima met 8 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst een medische oorzaak uitsluiten voor je andere brokjes aanbiedt. Ik zou datgene geven wat ze wel wil eten. Maar een konijn wat niet graag eet, of te weinig, dan denk ik meteen aan een ziekte.

Kan iets redelijk onschuldigs zijn, zoals coccidiose. Dat komt vaker voor bij baby konijnen. Ik denk dat een enting nu geen goed idee is omdat je nog niet weet of ze ziek is, een ziek konijn kun je namelijk beter niet enten. Ook al is ze nu levendig, dat kan veranderen en bij baby's gaat dat sneller dan bij volwassen konijnen.

Dus laat haar goed nakijken, naar de buik luisteren en de keutels onderzoeken want ik denk dat het best zou kunnen dat ze iets onder de leden heeft en met een baby kun je beter niet te lang wachten met behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coccidiose redelijk onschuldig?? Pardon? Ik weet geen cijfers maar vele konijnen overleven een uitbraak niet en ze zijn er dood-en doodziek van.

Ja ze kunnen het onder de leden hebben zonder dat er echt een uitbraak is maar dat geldt voor zoveel dingen, ook voor snot en EC bijvoorbeeld, dat snap ik dan ergens nog als je dat redelijk onschuldig noemt maar coccidiose is gewoon levensgevaarlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .