Ga naar inhoud

Graven


GompieSandra

Aanbevolen berichten

Onze ram heeft sinds een maand of wat een vriendin uit de opvang.

Maar de dame doet 's nachts niks lievers dan graven in de wc bak.... Alles eruit, dus een hogere bak.

Dat ging even goed, maar ze lijkt de missie te hebben om rotzooi te maken, dus nu een kattenbak met kap er op. Hopelijk scheelt dat in zooi.

Maar ze maakt met haar gegraaf zoveel herrie dat we er wakker van worden, daar baalden we al van, maar nu ook commentaar van de buren, die liggen er ook wakker van......

Is dit af te leren?

Ze hebben al een zandbak en snackballen etc om zich mee te vermaken.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je haar toilet ergens anders neerzetten waar je de herrie mider hoort? Het zou kunnen dat het stress is, denk ik, omdat ze er nog niet zo lang is. Hier graven ze het toilet alleen een of twee keer uit als ik ze net verschoond heb want dan zijn de korrels nog droog. Misschien stelt de urinegeur om zich heen haar gerust oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

graven is natuurlijk ook wel heeeel leuk. Misschien tijdelijk wat anders in het toiletje leggen, zoals katoenen doeken ofzo? Dat maakt minder herrie.... maar onpraktisch is het natuurlijk wel. Afleiden, met bijvoorbeeld wilgentakken? Het toiletje op een laagje stro zetten zodat het geluid een beetje dempt?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Afleiden is me tot nu toe nog nergens mee gelukt, als ze zo doorgaat zal ik. Haar terug moeten brengen naar de opvang, onze eigen nachtrust is me heilig, maar als buren ook al gaan klagen moet uk er toch écht iets mee....

En terugbrengen wil ik liever niet, dat is echt de laatste optie en dan wil ik alle andere opties wel geprobeerd hebben....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien helpt om juist een hele lage bak neer te zetten, van 5-10 hoog. Ik heb dat soort bakken van 40 bij 30 cm, overgenomen van een schoonmaakbedrijf. Maar je zou ook een dienblad met staande rand oid kunnen gebruiken. Met zo'n klein laagje, valt er niet veel te graven namelijk. Of je zorgt dat ze 's nachts niet bij het toilet kan komen, dan haal je het weg bv. Dan moet je 's ochtends wel dweilen maar ja, dan hoeft ze niet terug naar de opvang, toch? Of je strooit houtkorrels (of wat je in je toilet hebt) op de grond op de plek waar het toilet normaal staat. Het is niet erg praktisch maar misschien gaat ze zich dan vanzelf ergens anders mee bezig houden. Misschien helpt het om een bos takken neer te leggen, ik weet alleen niet van welk hout. Knagen kan ook verveling wegnemen namelijk. Nou hoop dat het nog goed komt. O trouwens, bach rescue remedy druppels zou je nog kunnen proberen, die werken kalmerend. Succes iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heeft zo van die graafperiodes, is bij haar hormonaal...dus dan heeft ze het een week lang dat ALLES kapot gegraven wordt, en dan weer een hele tijd niet. Dit hoeft dus niet permanent te zijn, maar ik begrijp best dat het heel lastig is. Wat je kan proberen:


-voedster castreren


-(rubberen) mat onder de bak leggen, zodat de schok wordt opgevangen en het niet tegen de stenen klettert


-eventueel op maat geknipte mat in de bak leggen


-een houten kader maken zonder bodem, die je dan op de stenen zet en waar je de vulling indoet : dan graaft ze enkel op de stenen


-in de periodes dat ze het heeft enkel stro/vulling leggen zonder bak


-afleiding die je enkel 's nachts geeft


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een ideetje, ik heb voor een van mijn voedsters een kattenmandje. Dat is een soort (staande) piramide met een gat erin van teddystof. En daar graaft ze in. Dat gaat natuurlijk op den duur wel stuk maar ze doet er al maanden mee en ze heeft er veel lol mee. Je hoort bijna niks als ze heel woest aan het graven is. Ze is een heel groot konijn dus die piramide hobbelt dan met haar erin door de ren, een heel grappig gezicht. Ik had nooit gedacht dat het zo'n succes zou zijn. Ze knaagt niet aan de stof, ze trekt er wel aan maar eet er niks van. Dat is wel belangrijk, anders krijgt ze een verstopping. Maar misschien kun je dus proberen wat ze doet met een (oud) kussen of kattenmandje, in iets zachts hoor je dat graven niet meer. Wel in de gaten houden dat ze er niet van eet, sommige konijnen eten alles, maar de mijne houden meer van harde dingen zoals vinyl ed. Rotan kan ook voor een verstopping zorgen trouwens, heb ik hier gemerkt dus als ze ervan eten, gaat het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben begonnen met een lage wc bak, dat ging hier al jaren goed, maar zo kan héél makkelijk alles eruit worden gegraven, dat gaf nog een grotere bende.

Ze is gesteriliseerd en doet het constant, nu het zo heet is wel wat minder. (Maar ja, er zit door de warmte al minder actie in).

Ik heb er een extra bak bij gezet, en een rubber mat eronder. Maakt geen verschil.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je in je toiletjes doet, maar misschien dat je er wat druppels olie met geur overheen sprenkelt, bv teatree olie of lavendelolie, dat ze het zo vindt stinken dat er geen lol meer aan is? Of je maakt het graven haar onmogelijk door kippengaas over de bodembekking in het toilet te leggen? Je zou de randen van het gaas dan omhoog kunnen vouwen en over de rand zodat het klem zit en ze het er niet heel makkelijk af krijgt. Wel jammer dat al je pogingen zijn mislukt tot nu toe!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gaas in verschillende maten en soorten. Er is ook gaas waar de gaten maar een centimeter groot zijn. Ik denk dat zelfs een dwerg zijn pootjes daar niet tussen krijgt. Het is alleen wel aan te raden vrij dik gaas te nemen omdat ze het anders door kunnen knagen en dan heb je wel risico op verwondingen.

Die foto is volgens mij een toilet voor een fret maar het is ook bedoeld als voorbeeld, volgens mij. Zo kun je gaas ook gebruiken om in je tuin in het gras aan te leggen zodat ze niet je hele grasveld overhoop graven of ontsnappen naar de buren ed. Gewoon een kwestie van het juiste gaas kiezen en dan komen de pootjes er niet tussen en knagen ze het niet door.

Het is alleen wel zo dat ze gaas vaak per rol verkopen van een aantal meters en je hebt maar een heel klein stukje nodig. Maar het kan handig zijn om in huis te hebben als je konijnen hebt, om stukken af te schermen waar je niet wilt dat ze planten eten die giftig zijn ed. Of als je een jonge vruchtbare ram hebt, zoals ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .