Ga naar inhoud

Herhaaldelijk last van 'plakpoep'


Nibby&Nuts

Aanbevolen berichten

Hey misschien hebben jullie hier ideeën over, 

 

Mijn voedster heeft (al lange tijd) steeds last van plakpoep aan der kont. Mijn konijnen staan bij mijn ouders thuis nu ik tijdelijk een wat kleinere studentenkamer heb,  dus ik krijg er ook niet alles van mee, omdat ik maar eens in de zoveel weekenden daar kom. Ik weet dus niet hoe snel het weer ontstaat etc. Als ik thuis ben vaak een hele poos bezig met alles voorzichtig uit der vacht halen, los knippen of weken etc. En mijn vader weekt het ook af en toe los. 
Ik vraag me ook af of dit een ras probleem is omdat mijn vorige NHD er ook wel eens last van had en ik het bij mijn andere konijnen nog nooit heb gezien. 
Mijn vader (die de konijnen dus verzorgt) doet al heel voorzichtig met groenvoer en omdat ze te dik is krijgen ze echt zuinig korrels en veel hooi. 

Ik heb zelf ooit gehoord van een dierenarts dat plakpoep vaak komt doordat een konijn de blindedarmkeutels niet direct opeet/kan opeten. Dat zou dan dus komen doordat ze er zelf niet meer bij kunnen (omdat ze het direct opeten als het eruit komt) en dan kun je de oorzaak zoeken in een pijnlijk probleem in de buik of rug, of het konijn is gewoon te dik. En omdat ik het alleen bij NHD konijnen heb gezien zou het in dat geval misschien aan de bouw kunnen liggen, omdat ze toch vrij kort en gezet zijn. 

Hebben jullie hier misschien tips voor of ook ervaring mee? heeft iemand misschien ook het idee dat dit een rasgerelateerd probleem kan zijn? 

Ik ga zelf na de drukke periode van de komende weken misschien ook maar eens een literatuurstudie hiernaar doen of misschien een keer naar de dierenarts, al heb ik zo'n idee dat de gemiddelde dierenarts hier niet veel mee kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het al een tijdje zo is dat je konijn last heeft van plakpoep zou ik de groenten al even laten. Wat voor biks krijgt je konijntje en eet ze goed hooi? Vaak kun je het al verhelpen door aanpassingen aan het voer of misschien krijgt ze iets van groenvoer waar ze niet goed tegen kan. Het kan ook iets zijn waar ze eerder wel tegen kon en nu misschien niet meer. Wat geeft je vader zo al?


 


En bij aanhoudende plakpoep zou ik toch zeker een bezoekje aan de dierenarts brengen want dan is er toch iets niet helemaal goed. Beterschap!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoofdmenu van konijnen bestaat uit hooi.


Teveel biks kan leiden tot overgewicht; ze kunnen niet meer hun blinde darmkeutel opeten door de te dikke buik.


Ook teveel groenvoer kan leiden tot overgewicht.


Als ik jou was zou ik overgaan tot het volgende menu.


Hooi, hooi en nog eens hooi!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof er nooit zo heel erg in dat het een rasgerelateerd probleem is. Ik heb een hoop konijnen gezien die regelmatig plakpoep hadden. Een deel daarvan was NHD (of leek er in ieder geval op), maar een ander groot deel daarvan ook niet. Het zou voor een hangoor dwergje dat niet te dik is ook geen probleem moeten zijn om bij de BDK te kunnen.

Ik zou gewoon helemaal stoppen met groenvoer, want er zijn konijnen die dat niet kunnen verdragen. Ik weet ook niet wat voor voer je geeft, maar je zou wellicht over kunnen stappen op iets voor konijnen met gevoelige darmen.

Succes en ik hoop dat het snel over is

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank jullie voor de reacties. 
IK dacht zelf inderdaad dus ook al dat ze in ieder geval moet afvallen en  dan nu maar helemaal van het groenvoer af.
 

We hebben de hooi/biks ratio al behoorlijk aangepast, maar ik weet niet zo goed tot hoe weinig biks je kan voeren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is iets dat ze onbeperkt mogen.


Ik weet niet hoeveel biks je nu per dag geeft en hoeveel je konijn weegt?


De aanbevolen hoeveelheid biks per kilo per dag is 20-25gram.


Indien je een konijn hebt met overgewicht dan dien je minder biks te geven.


Hoe weinig hangt ook af hoe goed je konijn het doet op een bepaalde hoeveelheid biks.


 


Sommige konijnen hier doen het super goed op maar 10gram en andere hebben echt wel hun 20gram nodig (stel 1kg konijnen).


Welke groenten voert je vader aan je konijn?


Sommige groenten worden minder goed verdragen als andere maar om dit uit te zoeken kan je best stoppen met groenvoer.


Dit totdat haar plakpoep voorbij is en dan kan je terug langzaam groenten beginnen voeren.


Geef 1soort groente en wacht dan op haar keutels, zijn deze stevig en droog dan kan je opbouwen.


 


Hier zijn ze zot van: witlof, venkel, koolrabi, radijzen, andijvie, peterselie, munt.


Ook van gras zijn ze helemaal gek.


Maar ook hier moet je oppassen en heel langzaam opbouwen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje krijgt ongeveer 25 gram ss per dag (hij weegt rond de 2 kilo) ik moest mindere omdat hij iets moest afvallen, hij nauwelijks hooi at en voor blaas problemen. Hij doet er goed op. Hij krijgt dus minder dan wordt aanbevolen maar eet nu meer hooi en krijgt ook groente en gedroogde kruiden.

Ik zou dus zoals maddyb zegt volledig stoppen met groen, brok (nog) verder afbouwen. En als haar keutels goed zijn, starten met een klein stukje van 1 soort groente en als dat goed gaat langzaam opbouwen, steeds 1 per keer.

Krijgt ze geen mooie keutels zou ik zeker een bezoekje brengen aan de da.

En ik zou haar met plakpoep in de gaten houden voor evt vliegen/maden, evt ter voorkoming anti mysiasis gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster had hier ook last van. Die weegt 4,5 kilo dus flink. Nu nauwelijks nog. De oplossing was hier: elke dag een handje biks, that's it. Groente en fruit beperk ik juist niet, gelukkig eet ze heel veel hooi. De biks waren de boosdoener hier. Er zijn ook probiotica te krijgen voor konijnen, protexin lapis, dat kun je proberen, al is het niet goedkoop voor een zwaar konijn. Succes iig, misschien uitproberen wat het best helpt, biks/groente weglaten zou ik doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .