Ga naar inhoud

kersenboom (ziek?) voor nijnen


Caatje1988

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen ik had even een vraagje ivm de topic titel,

even wat uitleg erbij, iemand die ik ken die had een kersenboom waar maar geen bloesem aan wou komen.

nou heeft die persoon dit opgezocht en dit bleek een of andere ziekte te wezen van een kersenboom.

dus heeft ze hem helemaal kortgeknipt een gaat hij binnenkort weg...

maar kersenboom (de stam dan) mocht volgens mij wel voor de konijnen :)

Maar nou twijfel ik dus om het wel aan de konijnen te geven ivm die "ziektr"

Is er iemand dit dit misschien weet....

als ik de takken bv 2 dagen in de vriezer gooi en ze daarna pas aan de konijnen geef?

Of die ziekte dan misschien verdwenen is (Kwa schimmel of bacterie ofzo)

Eerst maar ff vragen voor ik ze iets geef waar ze wel ziek van kunnen worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk..


 


Een ziekte van die boom hoeft niet perse schadelijk te zijn voor dieren lijkt mij.. Lijkt me niet giftig in ieder geval voor de konijnen.


Misschien kun je opzoeken welke ziekte dit is? En evt kijken of je kan vinden of dit kwaad kan voor mensen/dieren?


 


Als je twijfelt zou ik het gewoon niet doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat neegewoonniet al zegt, het is maar net de vraag wat voor ziekte het is. Ik geloof niet dat er ziekten zijn die van bomen op mensen/dieren kunnen overspringen, maar zeker weten doe ik het niet. Als het schimmel is dan zal het niet gezond zijn, maar ik denk dat je dat snel genoeg aan de stam zelf ziet... brokkelig hout, muf, rare kleur... dan niet geven. Wat betreft bacterien, die gaan niet allemaal dood in de vriezer (en hoe groot is jouw vriezer? :oh: ).


 


Dus... misschien nog even navragen bij een tuinder of zo'n 'bomendokter' mailen ofzo? En anders vooral afgaan op wat je ziet en ruikt denk ik. Als het hout niet aangetast is zou ik het er persoonlijk op wagen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat neegewoonniet al zegt, het is maar net de vraag wat voor ziekte het is. Ik geloof niet dat er ziekten zijn die van bomen op mensen/dieren kunnen overspringen, maar zeker weten doe ik het niet. Als het schimmel is dan zal het niet gezond zijn, maar ik denk dat je dat snel genoeg aan de stam zelf ziet... brokkelig hout, muf, rare kleur... dan niet geven. Wat betreft bacterien, die gaan niet allemaal dood in de vriezer (en hoe groot is jouw vriezer? :oh: ).

Dus... misschien nog even navragen bij een tuinder of zo'n 'bomendokter' mailen ofzo? En anders vooral afgaan op wat je ziet en ruikt denk ik. Als het hout niet aangetast is zou ik het er persoonlijk op wagen.

haha zo groot is me vriezer niet maar het was een klein boompje ik heb maar 4 stokjes van 20 cm bij 2 cm doorsnee...

maar aan de takjes zelf zie je helemaal niks...ziet er normaal uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op wiki staat dat 'handen goed gewassen moeten worden' nadat besmet fruit is aangeraakt. Ik gok alleen dat dit is zodat je het niet door de hele boomgaard verspreid als je rondloopt en overal aanzit enzo. Ik denk eigenlijk dat wat je niet leest belangrijker is hier dan wat je wel leest. Op de eerste twee pagina's aan hits op google, krijg je helemaal nergens een waarschuwing dat het gevaarlijk zou zijn voor mensen. Ik denk dat als het ook maar enigszins gevaarlijk zou zijn, dat je het al vlot ergens zou lezen.


 


De schimmel tast ook vruchten op een hele specifieke manier aan en een (vruchten)schimmel die overslaat op zoogdieren? Nah, kan het me bijna niet voorstellen. De meeste schimmels waar zoogdieren last van hebben zijn heel specifieke schimmels (candida, ringworm etc). Ik denk dat het veilig is, maar pin me er niet op vast ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .