Ga naar inhoud

hooi


knaco

Aanbevolen berichten

hoi allemaal, 


ik heb 2 vraagjes:


1. de dierenarts heeft tegen mij gezegd toen ik mn konijnen ging inenten dat ik mijn ene konijn, Knabbel, meer hooi moest geven en minder brokjes. dus dat doe ik nu maar kan je je konijn teveel hooi geven? want ik geef nu dus iedere dag ruim een hand vol hooi, soms ook niet omdat ie dan nog genoeg heeft, maar kan je dus teveel geven? 


2. mijn andere konijn, Coco, eet zijn hooi juist niet op, tenminste heeel weinig. we geven gewoon hooi en kruidenhooi maar geen van beiden eet ie echt, wat kan ik hier aan doen? of kan ik hier niets aan doen? 


 


ik hoop dat jullie tips hebben!


alvast bedankt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, konijnen mogen (moeten eigenlijk zelfs) onbeperkt hooi eten. Hoewel de meeste konijnen er echt gek op zijn, zijn er ook een aantal die er niet van houden, smaken verschillen. Misschien kun je het konijn dat geen hooi lust meer groenvoer geven. Dat is ook erg gezond, maar dit moet je wel langzaam opbouwen, want als ze in een keer heel veel krijgen zonder dat ze het gewend zijn kunnen de darmen van slag raken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

En een mooie aanvullende tip op het onbeperkt hooi is dat veel konijnen er een schurfthekel aan hebben als je het hooi aandrukt. Dus lekker los en fluffig hooi geven, niet het ruifje zo vol mogelijk stampen omdat je dan minder vaak bij moet vullen. 


 


Voor je zorgen wat hooi betreft: Konijnen kunnen maar een bepaalde hoeveelheid 'ruwvoer' (hooi dus) opnemen. Ze kunnen zich dus niet overeten aan hooi. Brokjes vullen niet op dezelfde manier als hooi, dus ze kunnen veel meer brokjes op dan hooi. En in brokjes zit veel meer energie, de reden dat ze zo ontzettend hard aan kunnen komen van teveel brok. Nog een punt is dat ze op brokjes niet zo lang hoeven te kauwen als op hooi, dus ook eerder haakjes ontwikkelen op de kiesjes. Dus! Hooi hooi en nog eens hooi ^_^ de brokjes zijn meer een aanvulling dan andersom. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Serieus? Ik stamp hier altijd aan en ze vallen hier gewoon aan op t hooi. Vind het zelf een onderdeel van dagbesteding: moeite doen voor het eten. :)

Ik heb wel mazzel met ze. Ze eten veel hooi.

Wat betreft de vraag: ze horen hun eigen lichaamsgrootte aan hooi op te eten per dag. Dat is aardig wat dus. Brokjes is bijvoer. :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

M'neer moest het niet hoor. Die blokken uit de supermarkt werden gebruikt om uit elkaar te plukken en een nest van te bouwen. Dan pas begon hij te eten (heel weinig) :P En m'n nieuwe monstertjes trekken ook hun neus op voor aangedrukt hooi. Maar dat kan omdat de fokker zo een losse pluk boerenhooi in het hok mikte. Ik zou willen dat ik eens zulke makkelijke beesten trof XD


Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze nijnen zijn ook niet zo dol op hooi. Ik geef ze altijd voldoende, maar ze eten er bijna niet van. Ze hebben bij ons nu wel relatief veel gras, dus dan zal de behoefte aan hooi wel niet zo groot zijn. Ook krijgen ze veel groenten, waar ze echt verzot op zijn. Zeker de blaadjes van de bloemkool, daar zijn ze dol op :)!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze konijnen vinden een losse pluk hooi ook het lekkerste. Ik heb er nooit bij nagedacht waarom ze zo weinig uit de ruif eten als ik deze vul, maar nu snap ik 'm. Onze dochter vult de ruif veel losser en dan is de ruif wel leeg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn binnen zijn ook kieskeurig qua hooi. Daarom krijgen ze maar de helft van de aanbevolen hoeveelheid biks en wissel ik de lekkere hooi soorten af. Zo voorkom ik dat ze geen honger hebben voor hooi en dat ze het hooi smaakje zaai gaan vinden.

Mucki, puik BERGweide hooi en het bio hooi van zooplus vinden ze lekker. Ook vitami en Vitakraft van de ah is goedgekeurd.

Het merkloze hooi van Ranzijn ook.

Verder weigeren ze vrijwel alles of vind ik het te duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijn onbeperkt biks kreeg at ie bijna geen hooi. Toen ik las dat dat niet helemaal de bedoeling was ben ik de biks af gaan wegen naar wat hij ongeveer zou moeten krijgen qua gewicht.

Hij is veel meer hooi gaan eten, de brokjes zijn vrij snel op, de ret van de dag eet hij hooi. Wat ik overal straks infrot, dan blijft hij lekker bezig.

Nu met zijn maatje erbij gaat het nog net zo, hooi vliegt er doorheen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Serieus? Ik stamp hier altijd aan en ze vallen hier gewoon aan op t hooi. Vind het zelf een onderdeel van dagbesteding: moeite doen voor het eten. :)

Ik heb wel mazzel met ze. Ze eten veel hooi.

Wat betreft de vraag: ze horen hun eigen lichaamsgrootte aan hooi op te eten per dag. Dat is aardig wat dus. Brokjes is bijvoer. :)

Wow dat laatste is heel nieuw voor mij en heeft mijn konijn nooit gegeten!

Een vraag erbij: groenvoer ipv hooi? Aangezien de mijne wat diva gedrag laat zien en niet meer op de biks afrent en minder hooi eet dan voorheen, omdat hij een aantal dagen ziek was en meer groenvoer kreeg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen niet elke dag groenvoer om heel eerlijk te zijn. En dan nog maar een beetje. 1 wortel per konijn, 1/2 witlof per konijn. Koop ik een bos wortels dan krijgen ze het loof eerst met een paar stukjes wortel.

Eten ze minder hooi of geen hooi dan krijgen ze niks anders die dag. Ik wil de ruif leger zien. Mijn man sneed de afgelopen weken veel appeltakken af en ik zag dat buiten de ruif maar niet leger werd. Dus die krijgen voorlopig geen appeltak meer. Mijn man vond me gemeen want ze knagen toch aan de bast? Kan wel maar hooi vind ik belangrijker. Ok zei hij zuchtend. Hij vindt dat nl zo'n leuk gezicht. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .