Ga naar inhoud

Kasper Faunafood 25 kg zakken


Jose Smeding

Aanbevolen berichten

http://www.dierkoerier.nl/knaagdieren/konijnenkorrels-25kg.html


 


http://www.dierkoerier.nl/knaagdieren/konijnkorrels-hobby.html


 


Bij de dierenwinkel bij mij in de buurt verkopen ze deze zakken.


Ik vind het erg goedkoop voor 25 kg, en dan heb je de keuze tussen opfok,fok en Hobby? Hobby lijkt me dan voor mij de meest logische omdat ik niet fok.


Maar is dit voer ok? Ik geef op dit moment Hope Farms en het prijsverschil is wel erg groot? Dus leuk voor mijn portemonnee, maar de gezondheid van mijn nijntjes vind ik belangrijker.


Dus is dit goed voer voor een mooie prijs? Of kan je er beter niet aan beginnen? Ik denk dat jullie er iets meer inzicht in hebben dan ik.


Alvast bedankt!


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voerde dit aan mijn vorige groep van 4, en vond heel veel calciumplasjes.


Ik ben HFST gaan voeren en dit ging super.


 


Hope Farms is wel degelijk beter als Kasper, dus ik zou op HF blijven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voerde dit aan mijn vorige groep van 4, en vond heel veel calciumplasjes.

Ik ben HFST gaan voeren en dit ging super.

 

Hope Farms is wel degelijk beter als Kasper, dus ik zou op HF blijven.

 

Misschien een hele stomme vraag, maar wat bedoel je met calciumplasjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

havens verschilt niet veel van Kapser. Te hoog calcium gehalte, te veel eiwitten en te weinig vezels. Zeker het gemengde voer. (al vind ik de vezels in de hfst ook minimaal en het calcium staat neit genoemd, maar zat dacht ik ook op 0.9%)


 


analyse HFST


Analyse_Rabbit_SuperTrio.jpg


 


analyse kasper faunafood hobby


 


Analytische bestanddelen

Ruw eiwit         15,0%

Ruw vet            2,8 %

Ruwe celstof   16.4 %

Ruwe as           8,0%

Calcium            0,9%

Zetmeel            19,0%

Fosfor                0,52%

Suiker                5,0 %

Natrium             0,17%

 

 

 Analyse Havens

                   Kuni hobby pro              excellent M5 (met anti cocc middel!)

ruw eiwit          15.5%                         15.9%

ruw vet               4.0%                         3.3%

ruwe celstof       18.6%                       19.4%

ruwe as               8%                           8 %

Calcium              1.1%                        1.1%

fosfor                   0.5 %                      0.5 %

 

 

 

Havens en Kasper zijn vooral ontwikkeld voor productie konijnen en niet voor huiskonijnen. Konijnen in de vleesindustrie wordt wat anders van verwacht dan van onze huis konijntjes. Voedsters moeten veel jongen krijgen en groot brengen en de jongen moeten zo snel mogelijk groot worden.

 

Door hobbyfokkers worden deze korrels ook wel gegeven, maar vooral om de prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in hfst is het niet genoemd, maar daar zit ook toegevoegde suiker in ;) hope farms verwerkt melasse in de brokken. dit is een afvalproduct uit de suikerindustrie en ook erg suikerrijk.


 


tot nu toe is Supreme het enige merk die ik tegen gekomen ben die geen suikers toevoegd ;)


 


Vleeskonijnen worden overigens vetgemest met eiwitten, niet met vet of suiker. Dat wordt namelijk opgeslagen als vet, en dat wil je nou juist niet aan je vlees hebben. Vlees is spierweefsel en voor goede spieropbouw heb je veel eiwitten nodig.


 


en het calciumgehalte in de kasper is dus niks anders dan in de hfst ;) Maar alleen het calcium zegt nog niet alles. Het is ook de verhouding met het fosfor die moet kloppen. (1:2 als ik mij niet vergis)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer wat geleerd bedankt wupsie, ik stond vooral te kijken van dat suiker omdat ik probeer (en vele van jullie ook volgens mij) een zo suikervrij dieet te hebben voor mijn nijnen (nou ja tijdelijk 1 nijn), vooral omdat ze bij mij slecht reageren op suikers (gas) en om dan in de brok suiker te vinden... nou ja ik geef al jaaaaaaaren SS en bevalt me goed ik hoor mijn nijnen ook niet klagen gelukkig..


Ja dat calcium blijft bij mij een punt gewoon vanuit mijn gedoe met mijn lieve Chuzzle (RIP)


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap het wel hoor. Ik wil zelf ook geen suiker in de brokken. Het zijn nutteloze caloriën. Er zal altijd wel wat koolhydraten in zitten, want dat zit in de ingredienten, maar puur suikers toevoegen vind ik niet nodig in de brok die ik geef. Daarom geef ik ook tasty bites van supreme. net wat harder dan de SS en ook een goede samenstelling. (SS had mijn vorige ram heel snel haakjes mee en nu het goed gaat durf ik bij mijn oude besje mini ook niet meer terug naar SS.)


 


De calcium vind ik ook belangrijk. Max had er heel snel last van. Zodra het calcium boven de 4.8% kwam begon hij zichzelf nat te plassen en plaste hij naast de bak. dat maakt voor mij ook dat ik dat calciumgehalte niet meer zo hoog wil hebben.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Hans en Sien had ik ook last van calciumplasjes als ik goedkope voeding gaf. Sinds ze SS krijgen is dat weg.


Jaren geleden voerde ik ook Kasper Faunafood, omdat bijna alle fokkers dat voerden en ik mij verder niet verdiept had in de voeders. Ondertussen ben ik veel wijzer geworden wat voeding betreft en voer ik ook Tasty Bites. Dit bevalt mij veel beter, doordat ik er bijna 50% minder van kan geven en ze toch goed op gewicht blijven. Maar tot op heden zijn er weinig fokkers die begrijpen dat het beter is, omdat het bij veel fokkers puur gaat om de prijs van de brok en ze niet (willen?) snappen dat er ook daadwerkelijk verschil is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerlijk gezegd ook geen idee van de plasjes, en ben nu eens op gaan letten.

Ik vind hier plasjes die geel van kleur zijn en best wel dik(niet zoals bij ons zeg maar) en ook plasjes die wit zijn wanneer ze opgedroogd zijn.

Dus ik denk dat dit misschien weer aan de HFST ligt die ik nu geef? Aangezien ik uit de berichtjes begreep dat het calcium niet veel scheelt met het goedkopere voer.

Misschien dan toch maar weer overstappen op SS? Ik vind het moeilijke keuzes met het voer...Voor je portemonee zijn de goedkope zakken heel aantrekkelijk, maar als deze plasjes die ik nu vind dus niet goed zijn? Dan wil ik natuurlijk voer wat wel goed is!

Weet iemand wat deze dikke gele plasjes kunnen zijn? En hoe gevaarlijk zijn die calciumplasjes voor hun gezondheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen urine kan verschillen van room wit (die bedoel je nu denk ik) tot helder geel tot roestbruin/oranje. Allemaal is normaal.

konijnen scheiden calcium uit via de urine. Vandaar dat de urine ook wittig en dikkig kan zijn. (Als ze dikkig zijn zit er heeeeeel veel in) vind je een keer zo'n plasje, geeft dat niet echt problemen, maar vind je die heel vaak is er een kans, dat er bij elk plasje wat calcium in de blaas achter blijft en er zo dus blaaszand (sludge) of zelfs een steentje ontstaat, wat voor blaasontstekingen en pijn kan gaan zorgen.

niet elk konijn is hier gevoelig voor, maar of ze er last van krijgen merk je helaas pas als het al te laat is. Dat is voor mij de reden, nadat 1konijn er dus wel gevoelig voor bleek, om geen hoger calcium gehalte meer te willen.

Er zijn ook genoeg konijnen die er nooit last van krijgen, dus is calcium gehalte van 0.9% echt slecht? Ik vind van niet. De kans op problemen wordt gewoon groter, omdat ze alleen met de dagelijkste portie brokjes al veel meer calcium binnen krijgen dan ze nodig hebben. (En dan heb je nog het hooi, kruiden en groente waar ook calcium in zit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .