Ga naar inhoud

Vaak schijnzwanger


Nelleke25

Aanbevolen berichten

Jip is nu bijna 11 manden en in 3 maanden tijd al zo 8 schijnzwanger geweest. Ze trekt haar hele buik kaal is super chaggie. Ikvind dit echt sneu voor haar. Zou sterilisatie (eistokken een baarmoeder weg) helpen

Ze piept nu heel veel. Aagje zit de hele tijd lief bij haar en word gewassen door Jip. Ik mag alleen niks doen dus laat ze ook maar met rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Nelleke,

 

Schijnzwangerschappen ontstaan door hormonen, voornamelijk in de lente (al weet ik niet of dit bij binnenkonijnen ook zo is), en zullen inderdaad niet meer voorkomen wanneer Jip gecastreerd wordt. Vaak wordt dit misplaatst steriliseren genoemd, maar er is toch echt sprake van castreren. 8 keer in drie maanden tijd...poeh...ik zou zeggen dat het voor zowel Jip als Aagje, en voor je eigen gemoedsrust, een verstandige keuze is aangezien al die hormonen eveneens grote uitwerkingen hebben op Jips gedrag. Daarbij komt ook nog dat oudere, niet-gecastreerde voedsters een vele malen hogere kans hebben op baarmoederhalskanker en tumoren; de percentages die ik zo her en der tegenkom verschillen nogal en het ligt ook aan leeftijd/ras/aanleg maar in ieder geval meer dan 50%. Ik heb er daardoor voor gekozen om preventief te laten castreren, andere mensen vinden het geen leuk idee om te laten snijden in een gezond konijn (wat ik me ook goed kan voorstellen, heb zelf lang lopen wikken en wegen) en natuurlijk zijn er altijd risico's aan verbonden, maar door te kiezen voor een konijnkundige dierenarts en van tevoren wat vragen te stellen kun je deze zo klein mogelijk houden. Vraag bijvoorbeeld wat voor narcose er gebruikt wordt (isofluraan, een gasnarcose, is veilig), welk percentage van dit soort operaties fataal zijn geweest in hun praktijk (1% is aanvaardbaar), of de baarmoeder inderdaad (deels) verwijderd wordt want sommigen halen enkel de eierstokken weg en of er oplosbare hechtingen worden gebruikt. Ikzelf ben ook geen fan van preventief antibioticagebruik voor operaties vanwege de resistentie die kan optreden bij veelvuldig gebruik, en het wordt nogal eens - vaak ook preventief of onnodig - voorgeschreven, dus ik heb gevraagd of ze dat achterwege kunnen laten.

Toevallig de afgelopen maand veel kennis over dit onderwerp en over voedsters in het algemeen vergaard, het zit allemaal nog vers in m'n koppie. Fluffy, de nieuwste aanwinst van drie maandjes oud, gaat in juli onder het mes en wanneer ze weer hersteld is mag ze een leuke jonge kerel voor zichzelf uitzoeken bij de opvang!  :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .