Ga naar inhoud

wat kan ik doen om sorehocks te voorkomen?


piccaso123

Aanbevolen berichten

Hallo,

mijn konijntje heeft vorig jaar haar pootje gebroken. In het bot zit een knik waardoor het scheef staat.

nu is het probleem dat ze erg gevoelig is voor pijnlijke hakjes omdat ze op 1 punt loopt van het pootje.

de vacht die op het pootje hoort te zitten is er afgesleten en nu is er een klein plekje waar je de roze huid ziet.

nu vraag ik me af hoe ik kan voorkomen dat het erger word. Ze lopen deels op modder wat plat is gemaakt, ze lopen in de modderbak waar ze graven en hun ren staat op tegels. ik dacht zelf om bij action een deurmat te kopen ofzo voor in de ren maar wat voor materiaal moet dat dan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Het is heel lastig om te voorkomen. Grote rassen en konijnen met overgewicht hebben er vaker last van, heb er helaas zelf ook ervaring mee.


Goed in de gaten houden en bij de minste twijfel/onrust direct naar de dierenarts! Vaak krijg je dan een honingcrème (bijv. dermiel) mee om regelmatig in te smeren.


 


Een zacht ondergrond om op te lopen is een van de betere oplossingen, zelf heb ik mijn knuffels in huis en liggen er ook van die schoonloopmatjes van de Action (die zonder rubberrand want daar knagen ze op).


Voordeel van deze matjes is dat ze ook veel haar "vasthouden" en dat is wel zo prettig in huis! Ik stofzuig de matjes iedere dag.


 


Wat je ook kunt doen is een babysokje aantrekken (het teengedeelte van een babysokje open knippen zodat de tenen/nagels toch grip hebben). Voor alle zekerheid draai ik er een stukje sporttape (Action) om even boven de enkel.


 


Succes!


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje, klein van stuk en zeker niet te zwaar, heeft hier ook vaak last van. Hij woont binnen, daarom durf ik hem niet naar buiten te doen op de tegels. Maar zo'n sokje is wel een idee mocht het te heftig zijn als hij er niet aan gaat zitten. Hij poetst nogal vaak waardoor het kapot gaat.. Ik heb ook zalf van de da maar voorkomen is er eigenlijk niet aan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft het aan zijn voorpoten een beetje. Hij heeft een soort vergroeiing aan zijn voorpootjes waardoor ze in plaats van recht een beetje schuin naar buiten lopen. Hij loopt daarom heel erg op de zijkanten van zijn pootjes en dat slijt net iets makkelijker weg. Hij zit daarom lekker bij mij binnen op een zachte ondergrond. Zodra ik zie dat hij last heeft smeer ik een beetje paw wax op zijn pootjes om de ergste slijtage tegen te gaan. Daarnaast is het voor hem ook best lekker dat het antislip is, dan glijdt hij net iets minder uit als hij door de huiskamer over het zeil rent.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak zijn konijnen met sore hocks te dik of worden onder de poten haren geknipt.

Meer hooi in het menu, zou ik zeggen.

Gellof me het konijntje is niet te dik! De oorzaak is haar kromme achterpoot waar ze precies op 1 punt loopt. waar ze haar pootje voor houd is het punt waar ze echt op loopt.

post-16599-0-10108200-1399611887_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .