Ga naar inhoud

slecht eten


Peacefull

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Het valt me op dat Quintis, de laatste tijd slecht eet, hij eet echt veel minder biks de laatste tijd (de helft minder of meer) en hij heeft zelfs de laatste 2 dagen zijn wortel laten liggen, ook zijn favo kruidenhooi eet hij nauwlijks (normaal is hij een enorme vreetzak!)

hij keutelt en plast goed, en hij is gewoon vrolijk en actief, maar vind hem wel wat mager geworden.

zover ik kan zien zijn z'n tanden goed, hij is behoorlijk in de rui,maar houd m goed bij met borstelen..

kan t ook zijn Quintis is nu ruim 2 dat toch zijn tanden nog raar groeien??

ik bedoel hij heeft er nooit last van gehad, gewoon een gezond konijn, maar omdat hij de harde dingen (biks en wortel) laat liggen..

weet iemand misschien wat er met Quintis aan de hand kan zijn??

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee maar ga wel een afspraak maken als het zo nog veel langer blijft

ik kijk vanavond nog even af, kbedoel hij eet , hij keutelt, hij is blij, alleen weinig, kben bang dat het een voorbode is voor iets anders..

ik zei zover ik kan zien, kbedoel ik kan alleen voor in zijn bekkie kijken..en daar ziet het er goed uit..gewone tanden net als altijd, de kiezen weet ik niet

maar het kan dus wel, dat een nijn na zo'n lange tijd, toch nog scheefgroei in de mond kan krijgen??

verbazend..had ik niet verwacht

dan zeker ff naar de DA , als is het maar uit voorzorg!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

een scheef gegroeide mond valt denk ik wel mee hoor

maar hij kan haakjes op zijn kiezen hebben en dat is eten ook niet zo prettig en het kan zijn wangetjes open scheuren want die dingen kunnen heel scherp worden

gelukkig is dit wel goed te verhelpen door de dierenarts

Link naar reactie
Delen op andere sites

net ff bij een dierenwinkel geweest (ja niet al te beste info bron, maar deze man is oprecht en goed bezig met z'n nijnen, dus vertrouw wel op zijn ervaringen)

en die vertelde mij dat zijn nijnen in de herfst ook wat minder eten, ook in de rui periode

hebben jullie hier ervaring mee??

eten jullie nijnen ook wat minder nu

ja ik probeer ff zoveel mogelijk te onderzoeken en of uit te sluiten:$..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps ook een teken als de keutels kleiner zijn dan normaal wijst toch echt op een haarbalverstopping meis!!!!!!!!!!!!! kun je aan een verse annanas komen!!! Dat sap er uit halen.En door zijn drink water doen.Geef je konijn nu ook meer groen ipv broken of brood!!! Hij moet zijn haren kwijt.De annanas zorgt er voor dat de haren uit elkaar vallen in de maag.En dat ze via de keutels er uit komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MAAGVERSTOPPING: onstaan door een teveel aan gelikte haren die kan een konijn niet kwijt.En kan zeker niet over geven.

dus als je konijn in de rui is verharing kun je ze beter even helpen door de oude haren er uit

te kammen.het is mij nog nooit gebeurd maar laast had iemand een konijn van mij gekocht en een half jaar later had hij een haarbal.symtomen konijn zijn keutels zeer klein en konijn stopt met eten.hoe te behandelen ga naar de dieren arts spoed!!!! behandeling het konijn moet voldoende vezels hebben.je kunt ook een haarbal pasta gebruiken laxapast word ook gebruikt bij katten.dit is een bruine stroop achtige substantie.en zorgd er voor dat de haren er in plakken en via de keutels er uit komen. zorg ook dat het konijn voldoende drinkt zodat de haarbal niet uit droogt.en geef in dit geval wel voldoende groen voer.die haarbal gebeurt vooral tijdens de rui periode.je kunt het konijn ook verse ananas sap laten drinken dit sap maakt de verstopping kleiner.het moet wel verse ananas zijn niet uit een pak want daar zitten de stoffen niet meer in die nodig zijn op de haarbal kleiner te maken.geef het konijn kleine beetjes op een dag of doe 10 cc op 500 ml water geven.de rest van het sap kun je invriesen als ijsblokjes en uit de vrieser halen als het nodig is.en borstel dus je konijn regelmatig en haal grote plukken haar uit de vacht die laten los.zodat het konijn geen haren meer op likt.het is belangerijk dat de verstopping wegaat en je konijn weer goed gaat eten en gezonde keutels krijgt.als er door de verstopping geen voedsel in de darmen komt stoppen de darmen met bewegen en na een paar dagen sterft je konijn.let goed op de keutels als die te klein worden is er iets aan de hand.!!!!!aan een konijn met haar bal in maag merk je verder weinig of hij ligt spontaan dood in zijn hok.voorkomen is beter dan geneezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

super bedankt cindy

ik heb een verse ananas staan thuis , ga over 10 minuten naar huis en ik zal m gelijk een spuitje geven met verse geperst ananas sap heb ook nog prozyme thuis staan kan ik dat ook nog geven of is ananas sap genoeg??

en hij kreeg als extra andijvie, en bloemkool bladeren vochtig gemaakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

goedemorgen,

gisteren de keutels van Quintis na gekeken , maar er zat nauwlijks haar in, mooie "sappige" ronde keutels alleen wel iets kleiner als normaal

toch heb ik Quintis verse ananas sap gegeven , hoefde hem nog niet eens te dwingen , hij vond t heel lekker, hij dronk het zelf uit het spuitje..

ook heb ik een fles met water en vers ananas sap gegeven

en veel natgemaakte verse blad groentes, ook nog wat snijhaver extra

hij was gisteren gewoon blij en hongerig

vanmorgen had hij gelukkig alles opgegeten..alleen weer weinig bix, maar dat is op zich volgens mij helemaal niet zo erg..

ik blijf het heel goed in de gaten houden..

en als het niet echt verbeterd ga ik toch maar even naar de DA

ik houd jullie op de hoogte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .