Ga naar inhoud

Wondjes op de tenen


Gondolin

Aanbevolen berichten

Hoi forummers, 

We vonden net bloedspetters op de grond en na inspectie van konijnen Pietje en Lucy ontdekten we dat Pietje wondjes heeft op zijn tenen, aan beide voetjes. Hij lijkt er gelukkig geen last van te hebben (we mochten er zelfs aankomen), maar we weten niet waardoor het komt en willen natuurlijk niet dat het erger wordt of nog een keer gebeurt! 

Lucy hebben we nu ongeveer twee maanden en er wordt soms nog naar elkaar gesnauwd, en vervolgens weer altijd goed gemaakt. We vinden soms ook dikke plukken haar. Het zou kunnen zijn dat zij hem gebeten heeft, maar het lijkt me zo'n onlogische plek (zeker aan beide pootjes). De info die ik heb over sore hocks komt ook qua plek niet overeen. Ze lopen binnen op parket dus daar kan ook niet echt iets scherps gelegen hebben.

Ideeen?  :neutral: 

Foto550-48B3L6Z3.jpg

 

Foto550-QVN8KBPK.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft ze er jeuk aan loopt ze er zelf aan te bijten? Een Jack Russel van een vriendin van mij had dat, die bleek allergisch voor een bepaald tapijt.


Of heeft ze met haar pootjes ergens tussen gezeten waarbij ze het open heeft gehaald?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft je konijntje het ook aan de onderkant van zijn pootjes?

Mijn konijntje heeft het onder 1 pootje, die likt hij dan ook extreem veel waardoor er niet beter op wordt.

Ik heb hiervoor een zalfje van de da, hij heeft het eerder ook al een keer gehad, toen breidde het zich uit naar meerdere pootjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft hier ook last van! Eerst op één teen van z'n achterpootje, daarna de hele voetzool van een voorpootje. Hij zit er ook aan te likken of te bijten zelfs, en de haren blijven kort (op zijn teen zie ik ze eigenlijk niet terug groeien). De dierenarts had een antibiotica-spray meegegeven maar dat heeft ook niets uitgehaald.


 


Ik heb nu Paw Wax besteld, ik hoop dat dat zijn voet zal beschermen als hij buiten op de tegels loopt. Maar ik heb echt geen idee wat er aan de hand is :(


 


De plukken haar komen vast niet van z'n voet. Mijn konijnen bijten elkaar meestal in elkaars billen :he: Als hij gebeten wordt rent hij daarna vast weg, mijn konijn heeft soms geen grip op de vloer, misschien dat door de wrijving wondjes ontstaan?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dermapet van de da, dat is een antibioticum crème. Eerder had ik een honingzalfje maar dat hielp niet.

Mijn konijntje zit binnen en loopt op het laminaat. Hij kreeg het vorig jaar voor het eerst vlak na de narcose. Toen liep hij niet veel over het laminaat. Ik linkte het toen aan de narcose, maar nu is hij niet onder narcose geweest, dus hoe het ontstaan, of hoe je het kan voorkomen weet ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hij heeft het alleen aan een paar tenen! Gelukkig (nog) niet zo groot dus. Ik zal het in de gaten houden, als het uitbreidt bel ik de DA. 

Het zou kunnen zijn dat het door de wrijving komt, maar het lijkt me niet. Piet is als een vis in het water op het parket. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zeg niet dat konijnen elkaar niet in de tenen bijten, haha, mijn Chuzlle knabbelt nogal graag op die van Norris, Norris is gelukkig zo slim om ze op tijd weg te trekken...


 


En dan wat ik had met Tum-Tum (RIP) die had van de ene op de andere dag kale tenen (voor en achter, met wondjes) en het spreidde zich uit naar de complete onderkant achterpoten en halverwege de voorpoten, bij nader onderzoek bleek het afkomstig te zijn van inwendige problemen (levertumor), wat ik hoorde dat het vaker zich uitte via de pootjes als iets intern niet goed zat (organen), bij Tum-Tum hielpen AB en zalfjes wel het haar groeide weer deels terug maar ik heb hem moeten laten inslapen door de tumor, ik weet niet of dit bij jouw nijn kan, maar ik dacht ik zeg het even dat het ook evt een verschijnsel van inwendige problemen zou kunnen zijn...


 


Ik hoop voor jou dat het iets van wrijving is of een overijverige knabbelende partner hahaha!


Succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan wat ik had met Tum-Tum (RIP) die had van de ene op de andere dag kale tenen (voor en achter, met wondjes) en het spreidde zich uit naar de complete onderkant achterpoten en halverwege de voorpoten, bij nader onderzoek bleek het afkomstig te zijn van inwendige problemen (levertumor), wat ik hoorde dat het vaker zich uitte via de pootjes als iets intern niet goed zat (organen), bij Tum-Tum hielpen AB en zalfjes wel het haar groeide weer deels terug maar ik heb hem moeten laten inslapen door de tumor, ik weet niet of dit bij jouw nijn kan, maar ik dacht ik zeg het even dat het ook evt een verschijnsel van inwendige problemen zou kunnen zijn...

!

Ik wist niet dat dit kon... Wel fijn om te weten, mocht hij meer plekken krijgen... Hoe zijn ze erachter gekomen? Bloed, echo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA had ervaring met de verschijnselen aan de pootjes van konijnen en zocht meteen verder, in mijn geval heeft hij met de echo de conclusie kunnen trekken dat het van de lever afkomstig was.


Maar ik denk dat dat per konijn verschillend kan zijn. (welke methode  of combinatie van methodes gebruikt wordt)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .