Ga naar inhoud

Bobbie blijft bang


Mjomm

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Bobbie blijft maar bang, schrikkerig en wat passief :( Ik heb het gevoel dat hij wat ongelukkig is en dat vind ik heel naar om te zien. Hij is een dwergkonijntje van 7 maanden oud en is vorige maand gecastreerd. Bobbie woont bij ons in huis. Hij was altijd al banger dan zijn zusje Nina. Nina is helaas overleden tijdens een operatie (nu ongeveer 2 weken geleden) en sinds die tijd heeft Bobbie alle aandacht voor hemzelf. Alleen of hij daar nou blij van wordt.. ;)


 


Ik ben al druk op zoek naar een nieuw maatje voor Bobbie, vanmiddag heb ik een leuk beestje gezien bij de opvang dus met een beetje hoop heeft hij al snel weer gezelschap. Verder probeer ik regelmatig bij hem te gaan zitten, rustig te praten en voer ik hem veel uit mijn handen. Dit leek eerst wat te werken maar nu zit hij alleen maar in zijn 'nachthokje'  in zijn hok en komt hij weer minder naar me toe (lokken met eten werkt minder). Ook als ik niet in de buurt ben komt hij zijn hok niet uit (te zien doordat hij verstopt eten niet heeft opgegeten). Terwijl hij genoeg te doen heeft: hij kan altijd rennen in zijn ren, heeft takjes, speelgoed etc etc maar hij blijft zo passief en bangig. 


 


Kan ik ervan uit gaan dat een maatje Bobbie wat opvrolijkt? Zijn er zelf dingen die ik kan doen of zal ik hem juist liever alleen laten (nu is het absoluut niet zo dat ik constant naast zijn hok zit hoor, hij heeft tijd genoeg 'voor zichzelf')? 


 


Ik hoor graag hoe jullie hierover denken!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg van je nina.

 

Het blijft lastig wat het beste is voor bobbie

 

Ik heb mijn konijntje als guppie van 8 weken in winkel gehaald. Toen was hij nog wel wat schichtig. Ik nam hem vaak op de bank. Hij kwam vanzelf even kijken. Meestal als we hem pakte legde wij op hem op schoot en lieten hem wel met rust dat hij er gewoon af kon en kon huppen op de bank. Liet hem daar gewoon lopen terwijl wij tv keken. En toen wat beter ging gewoon aaien niet oppakken of beperken gewoon aaien al was hij aan het hupsen.
Dit is nu meest sociale/brutale konijn ooit.

 

Mijn tweede was een dumpertje uit de opvang. Haar nam ik juist samen met de andere ook op de bank. Ze is nog steeds wel op der hoede maar dat is hij verkeerde start geweest maar is niet meer bang. Als we in de weg zitten hupt ze over ons heen. Ze komt zelfs uit der zelf op de bank.

 

Ik weet niet of je konijntje uberhaut binnen heb en hem op de bank wil. je kan hem ook in de ren zetten waar hij zich wel kan verschuilen maar niet kan verstoppen. Dus dat hij wel aan je blootgesteld wordt en er gewoon bij gaan zitten.

Niks doen gewoon bij gaan zitten. Leg iets lekkers op zijn benen, Hij zal miss pakken en stukje wegrennen van je maar zo maak je kleine stapjes.

 

Ik weet niet of dit de beste manier is maar zo is het bij mij wel gelukt. 

Maar idd zoals je al doet probeer het oppakken te beperken.

 

En een vriendinnetje is natuurlijk het beste maar zoek wel een konijntje uit die niet ook zo angstig is. maar juist wat socialer naar mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm moeilijk, als je merkt dat hij echt banger wordt van jouw aanwezigheid, zou ik hem niet te vaak lastig vallen. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij je niet goed begrijpt en dus ook niet vertrouwt (een mens kan volgens mij best eng zijn voor zo'n klein beestje). Hoe lang heb je hem nu? Ik zou zoals al gezegd ook op zoek gaan naar een maatje dat wat socialer is, misschien heeft dat een positieve invloed op hem. Ik denk dat hij nu vooral last heeft van eenzaamheid, misschien kan je hem wat te doen geven zoals bijvoorbeeld een eierdoos met groentjes in of eten verstoppen... Dan is hij toch eventjes bezig en afgeleid. Als hij niet extreem bang wordt van jouw aanwezigheid, zou ik er wel nog bij gaan zitten. Maar er gewoon naast, een beetje vertellen of zo, als hij niet uit het hok wil zou ik hem ook niet proberen dwingen. Uiteindelijk zijn konijnen groepsdieren en zitten ze normaal gezien ook 24 op 24 samen met soortgenoten, dus ik zou me persoonlijk niet zoveel zorgen maken dat je hem misschien niet genoeg tijd voor zichzelf geeft.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank! Bobbie is nu wat actiever en leek laatst aaien zelfs fijn te vinden :)

Hihi het idee van de eierdoosjes heb ik weleens gedaan alleen Bobbie is zo'n schijterd dat hij bang is voor de dichtvallende deksel ;)

Maar ik heb het idee dat het al de goeie kant op gaat en vandaag is er een nieuw konijntje bij gekomen dus we zullen snel zien of dat klikt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .