Ga naar inhoud

Konijn breekt kooi af!


Jose Smeding

Aanbevolen berichten

Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Jose en heb sinds een week een konijn Bugs.


Gisterochtend heeft hij ontdekt dat hij ook uit de kooi mag, ik heb vanaf het begin zolang ik thuis was het deurtje open gelaten.


Het probleem is nu dat hij niet meer in de kooi wilt, hij is er gisterochtend uit gegaan en heb hem gister een paar keer met voer richting de kooi gelokt om hem te laten zien dat hij daar moet eten en drinken. Dit gaat dus prima! Gisteravond rond 23:00 heb ik hem weer de kooi in gelokt met voer en vervolgens het deurtje dicht gedaan....Bugs begon meteen de hele kooi af te breken, heel agressief gedrag naar mij (mijn handen zitten onder de krassen) en het lawaai was oorverdovend, uiteindelijk viel het deurtje open en sprong hij er weer uit! Ik heb dus vannacht maar gewoon laten lopen en de kabels in huis afgeschermd met dozen etc.


Mijn vraag is: Hoe kan ik hem leren dat wanneer ik naar mijn werk ben of ga slapen hij toch gewoon in de kooi zal moeten? Zonder zo'n gevecht te leveren als gisteravond?


Alvast bedankt voor de tips en ideeen! Groetjes Jose


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een vaste ren aan zijn kooi zetten.


Hij maakt je duidelijk dat hij te weinig ruimte heeft in zijn kooi...


 


Een konijntje alleen heeft minimum 1m² nodig op 1ruimte dus niet in 2 verdiepingen...


Nog liever zou je er een 2e bijnemen en dan moeten ze 2m² hebben...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie,


Zijn kooi is 1:20 lang en een nieuw nijntje is de bedoeling, hij is nu 3 maanden en zodra ik hem kan laten castreren wil ik hem daarna bij de opvang of asiel laten koppellen aan een voedster. Aangezien ik geen nestje wil omdat ik bang ben dat de konijnen dan bij verkeerde mensen komen heb ik ervoor gekozen hem even 2 maanden alleen te laten zitten. Ik had begrepen dat 2 rammen niet goed samen gaan.


De bedoeling is dat hij ook vrij mag rondlopen door het huis (woon op een flat, dus helaas geen tuin) zodat hij lekker de ruimte heeft. Alleen durf ik het niet aan om hem in de nacht ook vrij rond te laten lopen.


Een ren is inderdaad ook een idee, alleen beperk ik hem dan nog meer in zijn ruimte want nu heeft hij gewoon overdag het hele huis tot beschikking.


Link naar reactie
Delen op andere sites

maar als je een ren neemt beperk je hem toch niet meer, want nu als je weggaat stop je hem in een hokje. Nu wordt er voorgesteld dat je hem in een hokje stopt met een ren er aan vast zodat die meer ruimte heeft en daarnaast kan die natuurlijk gewoon loslopen als je thuis bent.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad...


Hij kan nog altijd vrij rondlopen als je thuis bent zoals hij het nu gewoon is.


Maar je kan hem dan wel in zijn vaste ruimte steken als je gaat slapen of weg bent.


Hij heeft meer ruimte dan alleen zijn kooi en voor jou is het een geruststelling dat je hem toch in een gecontroleerde zone kunt houden.


 


Ik zou een goede ren aanschaffen die zwaar en hoog genoeg is want als je een ontsnapper hebt dan springt het heel makkelijk over een panelenrennetje of duwt hij deze heel gemakkelijk weg...


Dit is een investering waar je geen spijt van gaat hebben (denk ik toch).


 


Op mijn profiel zie je wat voor een ren ik heb.


Ik ben hier super tevreden van en mijn kleintjes ook.


 


Super dat je een vriendinnetje wilt ophalen voor jouw rammetje.


Ik heb sinds zondag een dame gehaald voor mijn kleintje en het is fantastisch gewoon!


Dit was de beste beslissing ooit van mijn kant.


Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik zou een goede ren aanschaffen die zwaar en hoog genoeg is want als je een ontsnapper hebt dan springt het heel makkelijk over een panelenrennetje of duwt hij deze heel gemakkelijk weg...

Dit is een investering waar je geen spijt van gaat hebben (denk ik toch).

 

Deze tip mag wel even onderstreept worden..

Het lijkt er op dat je een konijntje met pit in huis hebt....

Of de gewone panelenren dan voldoet is maar de vraag.....

Oriënteer je even hierin...want dan kan je beter meteen een goede investering doen, dan dat je straks met iets zit waar meneer met het grootste gemak overheen springt...

;

Misschien kan je iets met het topic;

Foto's van binnen konijnkooien en -rennen (nieuw!)

(ik zou wel achteraan beginnen met kijken) :$

aangepast door ZaZa
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mandy B, Ik zit nu rond te snuffelen en zag inderdaad ik jou ren voorbij komen en dat ziet er super goed uit! Ik doe het inderdaad liever meteen goed en zal met de maat ook rekening houden met zijn vriendinnetje in de toekomst.


@Zaza Het is inderdaad sinds gister ineens een heel pittig konijn, ik heb hem vandaag een week en tot gister heeft hij netjes met deurtje open in de kooi gezeten en was alleen wat nieuwsgierig. Nu wilde ik ook graag een pittig konijn dus ben er blij mee! Hij is ook erg sociaal met de ratjes en hond hier in huis dus dat gaat gelukkig ook helemaal goed.


Alleen ontloopt hij mij sinds gistermiddag omdat hij nu bang is dat ik hem terug doe "in die voor hem stomme kooi" dus ik moet weer even wat vertrouwen bij hem terug winnen.


 


Ook mijn complimenten voor dit forum! Heerlijk om rond te kijken, bergen met informatie en fijn om je vragen te kunnen stellen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

"Ik moet weer even wat vertrouwen bij hem terug winnen.."

In feite kan je gebruik maken van een vorm van de clickertraining...alleen dan niet om kunstjes te leren, maar om hem makkelijker te krijgen waar je hem hebben wilt..

Wij hadden een Vlaam die behalve heel lief, ook best energiek was...En zwaar natuurlijk..
Door alles wat hij goed deed te belonen (met 1 zonnepitje), werd hij een stuk handzamer om gedaan te krijgen wat wij graag wilden....
Hij had razendsnel door wat de bedoeling was en wij hadden een behoorlijk gehoorzaam konijn op momenten dat het nodig was..

 

 

Bedankt voor het compliment, leuk ! Zal het doorgeven aan de anderen...  :regels:
We doen ons best..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .