Ga naar inhoud

Kleed bij konijnen?


Jamie_

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben net tijdens het nagelknippen er achter gekomen dat Balou waarschijnlijk zere hakjes heeft. (Kleine roze plekjes op zijn hak) Hij leeft met zijn vriendin in een gedeelte van de woonkamer zonder kooi. Er ligt daar laminaat. We hebben daar al twee fleece kleden liggen, maar om het uitglijden nog meer te voorkomen wilde we een kleed kopen. Nu zag ik op de site van de ikea een kleed gemaakt van sisal, een natuurlijke vezel van de agaveplant. De agaveplant is gifitg voor konijnen.

Mijn vraag is dus, is sisal dan ook slecht? (ik neem aan van wel) Wat is een veilig materiaal om als kleed bij de konijnen te leggen?

Voor de zere hakjes gaan we begin volgende week naar de dierenarts.

Ik las ook dat paw wax goed werkt? Nu wil ik de wonden ook schoonmaken maar kan dat gewoon met betadine?

Bedankt alvast :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn vorige Fransjes had kale plekken op een achterpoot en ik ben daar mee naar verschillende dierenartsen geweest. Allemaal geven ze wat anders. Uiteindelijk heb ik besloten om er niets meer op te smeren want hij likt er toch alles af. Maakt niet hoe ik zijn potje inpakte, hij peutert/trekt/bijt alles kapot. Zolang de plekken er rustig uit zijn (mooi roze zonder korstjes) en hij er niet aan zit zou ik er persoonlijk niets aan doen. Schoonmaken met een met water verdunde Betadine-oplossing kan wel hoor.

Fleece (is eigenlijk gewoon plastic) kan brandplekken veroorzaken door de manier waarop konijnen draaien/springen en gebruik ik zelf niet.De sisalmat lijkt me niet verstandig zoals je zelf ook al dacht. Ik heb van die droogloopmatjes van ongeveer 3 euro per stuk van de Action neergelegd en daar knagen ze niet (terwijl ze graag hun tanden ergens inzetten!) aan maar liggen er wel veel op. (De matten zonder uitstekende rubberrand). Ik was ze ook gewoon in de wasmachine.

Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn mooi roze maar zitten wel hele kleine korstjes op. Het zijn plekjes van zo'n 6mm.. Ik zit dus nog te twijfelen. Ik denk dat ik het eerst even aan kijk voor ik naar de dierenarts ga. Ik wil alleen niet dat het erger word natuurlijk. :P

Dat wist ik helemaal niet joh! Ik dacht juist dat fleece veilig was.. Ik heb ze nu in ieder geval weg gehaald en maar een mandje gekocht. Morgen zal ik bij de action kijken voor die matjes die jij bedoeld. Zijn er verder nog materialen die ik veilig kan gebruiken? Ik wil namelijk uiteindelijk een groot kleed bij ze neerleggen en niet allemaal losse kleedjes. Knagen doen ze niet echt alleen als het net nieuw is.

Bedankt!! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat je Nijntje juist last kreeg van het fleecedeken. Je moet maar even aankijken hoe het gaat nu nu de kleedjes weg zijn is mijn idee, tenzij je echt merkt dat hij er last van heeft of er steeds aan likt. Wellicht knapt het dan op.

Je kan ook een stuk vinyl neer leggen, dat is niet glad. Mijn ene konijntje loopt wel over het laminaat de andere vind dat nog spannend en heb ik er vinyl neergelegd. Is ook makkelijk schoon te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .