Ga naar inhoud

Konijn bijt


Helenatjeuuh

Aanbevolen berichten

Hallo , zoals jullie mss al weten heb ik sinds kort een vriendin /vriend voor pistache. Pistache staat nu met zijn buitenhok in de garage omdat ze de tuin aan het verbouwen waren , nu laat ik hem binnen tot na de winter omdat hij nu geen wintervacht heeft. Het nieuwe konijn mag nog niet bij pistache omdat mijn moeder nog geen tijd gehad heeft om naar de dierenarts te gaan( omdat je daar altijd minstens 2 uur moet wachten )om te kijken als hij niet ziek is en om het geslacht nog eens te bevestigen . Het nieuwe konijn zit dus in een klein binnenkot ( 70 cm op 1m) en staat ook in de garage. Het binnenkot leen ik van mijn tante omdat ik het niet de moeite vind om voor enkele weekjes een tweede hok te kopen . Het nieuwe konijn laat ik regelmatig los rondlopen , ik zet dan zijn kooi open en hijj springt er dan uit , maar als ik gewoon het kooi open doen om hooi ofzo bij te vullen wil hij eruit , ik hou dan mijn hand ervoor zodat hij niet weg kan en dan bijt hij/zij in mijn hand . Kan ik dat afleren ?

Hoop dat jullie het een beetje snappen want is wel ingewikkeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn bijt geeft hij ermee aan dat je iets doet wat hij niet leuk vindt. Als je de kooi open doet om hooi ed bij te vullen denkt hij dat hij eruit mag, maar helaas hij mag niet weg. En dan is de enige manier van hem om aan te geven dat hij dat niet leuk vind door te bijten. Ik weet niet of hij gewend is groenvoer te eten, zo ja, dan kan je hem wellicht iets van dit geven als je de kooi opendoet om hooi bij te vullen.

Ik heb niet het idee dat dit af te leren is, maar misschien hebben anderen wel een tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook zoals hierboven gezegd is, ondertussen iets geven waar hij even mee bezig is, een stukje wortel/witlof/wilgentakje/... zodat jij ondertussen het hooi kan bijvullen. Ik denk eigenlijk dat het niet echt nodig is om het intensief te gaan afleren, je kan hem beter nu afleiden zoals in mijn vorige zin en dan zo snel mogelijk koppelen zodat hij meer plaats heeft, ik veronderstel dat het bijten dan sowieso gaat minderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet je konijn het alleen bij hooi aanvullen of ook bij gewoon eten geven ?

Het klinkt als hoknijd, maar dan zou je kunnen vertellen of je merkt dat het konijn dan je hand aanvalt bij het eten geven.

In dat geval is dat aanvallen op je hand niet omdat hij uit wilt breken, maar omdat het jouw hand is en je konijn jouw niet in zijn/haar terrein wilt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat geval is dat aanvallen op je hand niet omdat hij uit wilt breken, maar omdat het jouw hand is en je konijn jouw niet in zijn/haar terrein wilt !

Ze zegt dat ze hem tegen wil houden zodat die niet los gaat lopen en dat hij dan in haar hand bijt, dus dan wil hij toch wel 'uitbreken' of lekker rond lopen, Terwijl zij alleen maar hooi wil bij vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt...

En het kan ook best zijn dat het is omdat Konijn uit wil breken, maar waar ik nieuwsgierig naar ben is of het nu echt uitbreken is of dat dat de uitleg (lees;invulling) van de TS is .......omdat je bijvoorbeeld niet weet wat hoknijd inhoudt.

Snap je ?

Het is goed voor te stellen dat het Ć©Ć©n met het ander verward wordt als je niet goed weet wat het 'Ć©Ć©n' is.....

en bij hoknijd pas je gewoon weer wat andere dingen toe....

Hoe met het bijten omgaan ?

Geef het konijn eten en hooi als het losloopt, niet als het in een kooi zit ! (daarom ben ik ook bang dat hij misschien niet heel veel losloopt)

Dan voelt het konijn zich niet bedreigt..

Geef het dier meer ruimte, regel een panelenren, maak zelf een ren om de kooi.

Regel met je moeder dat jij die 2 uur gaat wachten bij de dierenarts en dat zij nadien de rekening betaalt.

28 december zou je moeder 'volgende week' naar de dierenarts gaan. Het is nu 17 januari.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dit kun je afleren. Namelijk door je hand niet weg te trekken wanneer hij bijt. Dit heeft vroeger bij een konijn van mij met hoknijd geholpen. Zij was erg territoriaal voordat ze gecastreerd werd. Ik heb dit af kunnen leren.

Wat ik deed was een ovenhandschoen aantrekken en dan voer in haar bakje doen of het hooi bijvullen. In het begin viel ze mijn hand (de handschoen) aan, maar dit werd steeds minder. Ik negeerde haar agressieve gedrag. Ze kreeg op die manier door dat agressief zijn geen zin had, en stopte ermee.

Ze zit in een groot verblijf samen met haar vriendje Guus en ze is inmiddels gecastreerd, maar soms als ik met mijn hand in het hok kom gromt ze nog weleens. Ik denk dat dat aan het karakter ligt en dat het waarschijnlijk nooit over zal gaan. Stiekem is het ook wel een beetje schattig. Dan zit ze in het hok en dan hoor je heel zachtjes uit die hoek een grom komen. Aanvallen heeft ze dus nooit meer gedaan.

Nog even ter aanvulling op mijn berichtje: Dit werkt alleen wanneer je konijn natuurlijk een groot genoeg verblijf heeft. Anders vind ik het zielig om deze manier toe te passen, omdat het konijn zich waarschijnlijk bedreigd voelt en uit wil breken (oftewel: ruimte nodig heeft!).

Zit je konijn de hele tijd in een hok van 0.70m bij 1m? Dat is wel heel klein. Dan vind ik het eerlijk gezegd ook niet zo vreemd dat hij hoknijd vertoont of uit wil breken.

Een konijn in een veel te kleine ruimte, zonder vriendje krijg je moeilijk gelukkig denk ikā€¦

Dan kun je beter Zaza's raad opvolgen, door het konijn te voeren wanneer het niet in zijn hokje is. Dan kan hij zich ook niet bedreigd voelen.

aangepast door Eefje91
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd , zijn vandaag eindelijk naar de dierenarts geweest , was echt opgelucht , nu kan mijn moeder niets anders doen dan hem doen castreren , over 2 weken mag hij gaan , en ik denk niet meteen dat het hoknijd is want als ik gewoon in zijn hok gamet mijn hand doet hij niets , enkel als ik hem wil tegenhouden , hij mag loslopen als ik thuis ben , ben nog maar 14 dus zit nog op school , dus hij kan enkel s'avonds , wanneer hij gecastreerd is mag hij na 2 weken bij het vrouwtje in het groot hok met ren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig maar....en fijn dat je moeder geweest is !! Nu is er meer duidelijkheid en zicht op een mooie toekomst !

Nog wel even een ding:

Over 2 weken castratie, dan nog 2 weken wachten....Dat zijn samen 4 weken...

Ga er echt voor proberen te zorgen dat hij die 4 weken een beetje konijnwaardiger mag leven dan dat hij nu doet ?!

4 weken joh....en alleen 's avonds er even uit.....dat is echt niet leuk voor hem en dat probeert hij je ook te vertellen..

Hij wil zo graag wat meer zijn pootjes strekken en binky's kunnen maken............

Kijk je vader lief aan, schenk koffie voor hem in, ruim je kamer op, help mama met de was vouwen en met de afwas....en begin ondertussen eens gezellig over een tijdelijke ren aan de kooi........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .