Ga naar inhoud

Haken op kiezen


Megan

Aanbevolen berichten

Mijn mannetje heeft waarschijnlijk weer haakjes op de kiezen. In de zomer heeft hij het gehad en toen heeft de DA ze gevijld. Sinds gisteravond is hij rustiger en eet heel weinig. Af en toe een sprietje hooi of een paar biks maar daar blijft het ook wel bij. Eerst dacht ik aan verstopping of gas maar ik denk dat het zijn kiezen zijn. Hij krijgt nu carprofen en cisaral voor de zekerheid om toch zijn maagje te blijven stimuleren. En voor het geval hij toch pijn heeft.

Maandagochtend ga ik gelijk bellen om 's avonds langs te kunnen komen bij de DA.

Ik heb eventueel dwangvoer in huis als hij helemaal niets meer eet.

Het is helaas weekend dus iets lastiger om nu langs de DA te gaan.

Kan het wachten tot maandagavond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zeker weet dat het haken zijn zou je kunnen wachten tot maandag, zolang je dan maar goed in de gaten houdt dat er eten in gaat (en uitkomt). De vraag is natuurlijk alleen in hoeverre je dit zeker kan weten en daarom lijkt het mij het verstandigst om in ieder geval even een dierenarts te bellen om te overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zult er wel voor moeten zorgen dat je konijn blijft eten. Bij mijn Nijn zorgde ik er wel altijd voor dat ik zo spoedig mogelijk naar een dierenarts kon, aangezien het voor een konijn best wel heftig kan zijn om een paar dagen op dwangvoeding te moeten zitten terwijl ze pijn hebben door het gebit. Ik heb het zelf wel eens moeten doen, maar dat was echt omdat er geen andere optie was en ik ook altijd zeker wist dat ik op maandagochtend al bij de dierenarts terecht kon.

Sterkte, haken blijft een vervelend iets!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de reacties. Gelukkig eet het mannetje nu weer prima. Hij gedraagt zich weer zoals altijd. Toch ga ik voor de zekerheid maandag met ze naar de DA om ze na te laten kijken op haakjes. Voor de zekerheid, voordat het straks wel erger wordt en hij een keer helemaal stopt met eten.

Ik heb het dus even aangekeken en dwangvoer was helemaal niet nodig gelukkig, nadat hij gister weer een beetje bijgekomen was en los had gelopen in de kamer met heel veel binkies at die weer normaal.

Of het nu een verstopping of haken is geweest weet ik dus niet. Maandag even ter controle naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt je mannetje nog pijnstillers?

Ik heb zelf een mannetje met scheve kiesjes waardoor dus regelmatig haakjes (2013 is hij er 4 keer aan geholpen)

Ik merk het doordat hij minder gaat eten, laat vaak als eerste de wortel liggen en daarna helemaal stopt, ik begin dan altijd gelijk met wat dwangvoer, hij vind dit lekker ondanks dat het wat stress geeft en pijnstiller en maak een afspraak om zijn gebit te laten doen. Ik hoef meestal maar 1 keer keer te dwangvoeren, door de pijnstillers gaat hij daarna zelf weer eten tot aan de afspraak. Hij blijft al die tijd dus onder pijnstillers.

Het zou dus makkelijk haakjes kunnen zijn bij je mannetje als hij nog pijnstillers krijgt maar net zo goed wat anders zijn. Goed dat je hem toch laat nakijken morgen. Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slijmd hij? of heeft hij een traan oogje? Dat zijn meestal de symptomen van haakjes .

Ik heb zelf hier ook een konijntje zitten dat , dit ook heeft . Maar bij haar weten we dat het door

haar kaak is . Ze heeft namelijk een scheven kaak.

Dit kan, maar hoeft niet. Max heeft heel vaak haken gehad maar nooit een traanoog of dat hij kwijlde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .