Ga naar inhoud

Schijnzwanger ondanks sterilisatie?


Liora

Aanbevolen berichten

Sorry voor het tweede topic binnen een paar dagen.

In het andere tpoic schreef ik al over min voedster die regelmatig aanvalt.

Nu lijkt ze toch ook mrt hooi en stro te slepen. Eerder dacht ik dat het door de kou zou. Kunnen komen maar ze heeft nu twee plekken gemaakt en er de vulling van het bedje bij gelegd. De ram laat ze vandaag links liggen.

Maar kan een voedster ook schijnzwanger zijn als zij en de ram allebei geholpen zijn? Bij haar kan er in ieder geval niks achter gebleven zijn bij de operatie want ik was er zelf bij.

Ik lees overal dat je dan het nestje weg moer halen maar het punt is dat ze in het hok en de ren een dikke laag stro hebben liggen en ze dus zo weer een nieuw nest zou kunnen maken. Gaat het dan alsnog wel over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kan toch een klein stukje eierstokweefsel achter gebleven zijn. Dan blijft ze dus hormonen produceren.

Nest pas weghalen als ze er niet meer naar omkijkt. Anders begint ze inderdaad weer opnieuw. En waarom zou dat nest nu weg moeten? Het ligt toch niet in de weg? En smerig is het ook niet. Lekker laten liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Wupsie ook al zegt kan er inderdaad een klein stukje weefsel zijn achtergebleven. Wij hebben een poes waarbij dit ook het geval is en zij wordt dan ook nog krols soms.

Nrstje zou ik inderdaad ook gewoon laten liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat stukje eierstokweefsel hoeft trouwens echt maar heel klein te zijn. Dat hoeft de da niet eens te merken. Maar die cellen die blijvenzitten produceren wel die hormonen dus kan ze alsnog schijnzwanger zijn.

Alsnog een krolse kat is ook vervelend loura! Krolse poezen zijn echt niet grappig....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat is zeker niet grappig. Ze is het wel echt veel minder gelukkig, dus hebben we met de dierenarts besloten het nog even aan te kijken. Volgens haar gebeurt het echt maar heel zelden, maar kan er soms dus een heel klein beetje achterblijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze voedster is nu ongeveer een jaar geleden gecastreerd (eierstokken, baarmoeder, alles is verwijderd). Desondanks is ze sinds die tijd nog wel 2x schijnzwanger geweest, de laatste keer was een paar weken geleden.

Heb ooit eens ergens gelezen dat hormonen ook in andere delen van het lichaam/in andere organen worden aangemaakt, zij het in veel mindere mate. Zou dat ook niet een oorzaak van schijnzwangerschap kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er worden elders in het lichaam idd ook wel hormonen aangenaakt, maar andere hormonen. Heel het lichaam wordt geregeld en aangestuurd door verschillende hormonen. Maar elk orgaan maaktzijn eigeb hormonen aan. Geslachtshormonen dus alleen in de testikels/eierstokken naar mijn weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mensen zijn ook de bijnierschors, hypofyse en hypothalamus betrokken bij het produceren van geslachtshormonen. Wel in mindere mate dan de eierstokken/testikels. Ik zou me voor kunnen stellen dat dit bij konijnen ook zo is, maar dat weet ik niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts denkt dat het meer gedrag is dan schijnzwanger. Nou keek ik vanochtend bij de konijnen en heeft de voedster allemaal plukken uit haarvacht staan (bij haar achterwerk) en liggen er plukken in de ren. Maar volgens mij heeft ze dit niet zelf gedaan want volgensmij kanzeniet bij die plek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet genoeg om dit soort "klachten" te geven lijkt mij. Waarom komt een vrouw anders in de overgang als zij om wat voor reden dan ook voor de natuurlijke overgang haar baarmoeder en eierstokken moet laten verwijderen?

omdat bij een vrouw de overgang, de aanpassing aan het lichaam is van minder/geen hormonen meer te hebben.

Het gebrek aan hormonen veroorzaakt de symptomen.

(Bij konijnen geen idee ik heb 2 gesteriliseerde voedsters en geen van beide is ooit schijnzwanger geweest)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts denkt dat het meer gedrag is dan schijnzwanger. Nou keek ik vanochtend bij de konijnen en heeft de voedster allemaal plukken uit haarvacht staan (bij haar achterwerk) en liggen er plukken in de ren. Maar volgens mij heeft ze dit niet zelf gedaan want volgensmij kanzeniet bij die plek

vanmiddag viel ze weer eerst mij een daarna de (gecastreerde) ram. als gevolg daarop viel de ram haar aan en kwamen er plukjes vacht los op de plek waar al eerder vacht uit stak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het echt lijken op een schijnzwangerschap...

Elly is ook gesteriliseerd; maar ze konden 1 eierstok niet verwijderen -anders zou ze doodbloeden- waardoor deze dus nu nog aanwezig is.

Deze zorgt dus nog voor hormoon-aanmaak, waardoor ze nog steeds schijnzwanger wordt.

Mijn DA liet me weten dat ze hierdoor evengoed nog een kans heeft op melkklierkanker.

Bij iedere inenting laat ik dan ook haar tepels checken op verdikkingen.

Mss is dit ook een handige tip voor jou :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .