Ga naar inhoud

Konijn zus heeft vlooien


neskevdb

Aanbevolen berichten

Hallo,

Heb een vraag betreffende bovenstaande topic.

Voor de feesten zijn we met de hele familie naar de zee afgezakt en een huisje gehuurd.

Ik had mijn 2 konijnen mee en mijn zus haar konijn.

Op een avond zag ik dat het konijn van mijn zus allemaal kleine zwarte stipjes had aan haar oren.

De dag nadien zijn we meteen naar de dierenarts gereden ---> konijn had vlooien.

De DA heeft haar konijn met Stonghold behandeld en eveneens 2 pipetten voor mijn konijnen meegegeven.

Ik heb mijn beestjes onderzocht en geen spoor van vlooien. Heb ze wel meteen behandeld met het product.

Nu is mijn vraag. Welke bodembedekker gebruikt mijn zus nu best. Het konijn kan je immers behandelen, maar ik veronderstel dat die beestjes zich overal nestelen.

Mijn zus is puppy training pads gaan halen, maar Bibi vertoeft hier niet graag op.

Kunnen we stro blijven gebruiken als bodembedekker en hoeveel keer moet de kooi dan worden schoongemaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles 1 keer goed schoonmaken met dettol, bleek, azijn oid (sterk middel)

Daarna goed afspoelen.

De stro bodembedekking en hooi wat nu op voorraad is gewoon in 1 keer weggooien en nieuw halen, konijn na 4 weken nog een keer behandelen met stronghold.

En afhankelijk of het konijn binnen of buiten staat zou je alles ook nog met een anti vlooien omgeving spray kunnen behandelen.

(Aan te raden als het konijn binnen staat, alle kamers waar ie komt behandelen, MAAR LET OP!

Geen huisdier of mensen in die kamer laten gedurende 2 uur!

Vlooienspray is zeer giftig voor levende wezens.

(Dit is wel iets om 2 keer over na te denken voor je het gebruikt)

(Helaas toen onze 2 kitten 2 jaar terug kwamen hadden ze ook vlooien, dit is echter pas na 2 weken dat we ze hadden Door de da ontdekt dus ik ben totaal 3 maand bezig geweest om onze flat vlo-vrij te krijgen.

konijnen en katten 3 keer antivlooi gegeven, en 2 keer (6 weken tussenpoos) met Vlooienspray bezig geweest.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar kan het kwaad dat ze als bodembedekker stro blijft gebruiken? Is dit geen broeihaard voor de beesten?

Het konijn staat binnen, dus die spray gaan we niet gebruiken.

Stofzuigen doet ze iedere dag. Mijn zus heeft zo'n stofzuiger waar de stofzak een bak water is. Dus als ze de vlooien op stofzuigt, komen ze in water terecht.

Ook heeft ze alles al zo goed mogelijk trachten te ontsmetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro kan je in principe gewoon blijven gebruiken als de vlooien weg zijn.

(Of het nu al/nog kan weet ik niet zeker)

Misschien tijdelijk alleen kranten ofzo gebruiken als het konijn die niet opeet.

zorg wel dat je de komende 2 weken iedere dag goed blijft stofzuigen vooral in alle hoekjes en kiertjes, in dat soort plekken leggen de vlooien graag eitjes en die komen na 10 dagen uit, anders zot je zo weer aan een Vlooiensplaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat triest. Dat is inderdaad niet leuk, maar wat ik je ermee wil laten weten is dat de meeste vlooien die voorkomen zijn kattenvlooien. En die vlooien zitten ook op honden en konijnen, maar het liefst op de kat. Het konijn kon ze toen die tijd van de kat hebben overgenomen. Als haar huis nu vlo-vrij is dan zou ik me er geen zorgen om maken dat er nog vlooien komen. Die kans is nu heel klein, maar het is nooit leuk als je een dier verliest vooral met oud en nieuw is er veel misgegaan met huisdieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat triest. Dat is inderdaad niet leuk, maar wat ik je ermee wil laten weten is dat de meeste vlooien die voorkomen zijn kattenvlooien. En die vlooien zitte8n ook op honden en konijnen, maar het liefst op de kat. Het konijn kon ze toen die tijd van de kat hebben overgenomen. Als haar huis nu vlo-vrij is dan zou ik me er geen zorgen om maken dat er nog vlooien komen. Die kans is nu heel klein, maar het is nooit leuk als je een dier verliest vooral met oud en nieuw is er veel misgegaan met huisdieren.

Vergeet niet dat het grootse deel van de vlooien niet op het dier maar in de omgeving zit ;) er kunnen nu wel geen dieren meer zijn met vlooien, maar in de omgeving zijn nog vele eitjes en larven en vlooien die nog niet aangepakt zijn. Deze kun je idd met een omgevingspray behandelen. Dit is wel aan te raden anders kom je er lastig vanaf.

bij het gebruik van die spray idd dieren uit de kamer en zelf proberen zo min mogelijk in te ademen (bijv mondkapje voor) en goed ventileren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de kat al een maand weg is, het konijn behandeld is (werkt een maand) en het dan nog niet weg is dan gebruik je pas omgevingsspray, ik kan je vertellen dat is rotspul erg slecht voor dieren. Dus dan moet je eerst hele huis goed stofzuigen en daarna sprayen, konijn mag niet komen op de plekken waar je dan net hebt gesprayd. Wat misschien ook wel een tip is om toch uit voorzorg een vlooienband in de stofzuigerzak te doen(als je een stofzuiger hebt met stofzuigerzak.) En het konijn blijven controleren op de vlooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .