Ga naar inhoud

Zindelijk


Valentine

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje in verband met de zindelijkheid van mijn konijnen, ik geraak zo stilaan een beetje wanhopig...

Ik heb momenteel 3 konijnen, 2 vrouwtjes en één rammetje.

Mijn eerste konijntje (een vrouwtje) is een heel slim, gevoelig en voorzichtig konijntje. Vrijwel vanaf het begin is zij steeds zindelijk geweest. Ze loopt 24/24 los in mijn kamer, zit mee in de zetel,etc. Voor haar behoefte gaat ze op de kattenbak. Dit is echt een ideale situatie. Voor mijn tweede konijn (per ongeluk ook een vrouwtje) had ik hetzelfde in gedachte, maar dat wil niet echt lukken. Zij is een totaal ander type konijn: heel lief maar ook heel onhandig, een beetje minder snugger en een echte spring int veld. Zij heeft een aantal vierkante meter tot haar beschikking, afgesloten met hekken en een grote kattenbak als toilet. Jammer genoeg begrijpt zij het systeem niet helemaal...het meeste van de tijd gaat ze wel naar haar toilet, voor plasjes bijna altijd. Maar vanaf dat ik haar knuffel wordt ze heel enthousiast, springt ze in het rond en laat ze keutels vallen. Hetzelfde verhaal als ik haar op de bank neem. Dus moet ik steeds 30/40 keutels opruimen als ik haar uit haar verblijf neem, en in haar verblijf ook wel tussendoor.

Het derde konijntje is er sinds kort, en ook hij heeft het niet echt begrepen op de zindelijkheid. Het doel zou zijn dat ie in zijn kooi z'n behoefte doet, en als ik hem er uit laat (apart van de vrouwtjes nog momenteel) dat hij dan ook gewoon terug in zijn kooi gaat voor de keutels en de plasjes. Tot nu lukt dat niet erg goed. Hij weet goed waar z'n kooi staat, kan er makkelijk in en uit, maar toch doet ie z'n behoefte liever in alle andere hoeken van de kamer, of gewoon verspreid of naast de kooi. Overal toiletten gaan zetten is niet echt een optie dus. Ik poets niet met ammoniak, gooi de keutels en plasjes terug in het toilet en zet hem in z'n kooi als ie z'n behoefte doet.

Ik heb al veel tips gelezen, maar ik vraag me af of het wel zin heeft: m'n eerste konijn was vanzelf zindelijk, maar de andere 2 hebben het er echt moeilijk mee. Ik kan ze niet bij elke keutel terugzetten, bij het vrouwtje is dat onmogelijk omdat ze het in haar verblijf doet en ik zit niet de hele dag mee in haar verblijf. Ook als ik ze in de zetel neem vind ik het zielig om haar na elke keutel terug te zetten, dan is ze maar één minuut gebleven. Het grootste probleem is dat ik denk dat ze het gewoon niet echt beseffen dat ze keutelen, omdat ze steeds zo op mij gefocust zijn of er gewoon niet op letten. Denken jullie dat er nog hoop is dat één van deze twee zindelijk wordt?

PS: geen van de 3 konijntjes is momenteel geholpen. voor de vrouwtjes wil ik dit vermijden, het mannetje wordt binnenkort wel gecastreerd. Op termijn is het onze bedoeling van 2 koppeltjes te bekomen, maar dan moet ik wel minstens één zindelijk konijn nog hebben om bij het al zindelijke vrouwtje los in de huiskamer te zetten.

Ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen, want ik vind het voor de konijnen het leukste als ze gewoon vrij kunnen loslopen, zoals dat bij mij en bij het konijn van mijn zus lukt zonder dat ik elke dag ontelbare keutels en plasjes moet opruimen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf alleen een rammentje dus met de vrouwtjes weet ik het niet zo goed!

Het mannetje is duidelijk dat je hem moet casteren. Dit is echt het afbakenen van zijn gebied en welk gebied hij graag wil hebben. Bij ons was dit op de bank. zodra hij daar opkwam ging hij keutelen. HIj was gecastreerd en hij doet het niet meer. zelfde verhaal bij mijn schoonzus.

Wat je zegt over enthousiasme kan ook zeker fibo is helemaal zindelijk maar als hij iets ziet of schik wil er wel eens 1tje vallen. dus kan zeker zijn dat het daar door komt. Miss een keer andere korrels gebruiken.

verder denk ik dat je alle tips wel een heb gehoord!!

succes

M

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .