Ga naar inhoud

Made


Ruthie

Aanbevolen berichten

Toen ik aan het schoonmaken was, trof ik een made aan onder het tapijt op 1cm van de ren. Ik heb ze meteen weg gedaan (en dood) en nergens andere gevonden. Of het 100% een made was, weet ik niet. Van vorm en grootte wel, maar ipv wit-geel was ze eerder oranje.

We hebben naar de achterwerken van de nijnies gekeken en er was niets te zien. Geen plakpoep, niets.

Maar nu ben ik bang dat er toch nog meer zijn. Alleen kan ik ze niet vinden.

Ik vind het ook wel vreemd dat het nu pas is. Het is al een heel stuk frisser buiten en vliegen zitten er hier niet in huis. Enkel af en toe een fruitvliegje maar die zijn 2 à 3x zo klein als zo'n made.

Ik hoop dat het er geen meer zijn. Maar ik kan het echt niet uit mijn gedachten zetten :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

De made van een vleesvlieg is wit. De larve van een kever is oranje, dus denk ik dat het een larve is geweest.

Je kan voor alle zekerheid je konijnen nog eens goed controleren. Kijk ook goed tussen de staart en het lichaam, en bij de poten. Ook zou ik het hok goed controleren.

De eitjes van een vleesvlieg komen binnen 24 uur uit. Heb je misschien anti-myasis van beaphar in huis? Dit middel werkt nl ook preventief. Het doodt de maden, maar zorgt er ook voor dat de eitjes niet uit kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige zomer had ik hier een grasmat liggen voor Vos haar pootjes. hier lagen dagelijks tientallen maden onder die ik verzamelde in een bak met water, daar kunnen ze niet tegen, en weggooide.

Volgens mij zijn maden het gevaarlijkst als ze IN je konijn gelegd worden. Mijn konijnen hier zijn in die tijd ook niet aangevallen door de maden. Beestjes zochten denk ik gewoon een donkere vochtige plek op. Als ik het kleed optilde krioelde ze allemaal weg naar donkerte.

Zo erg dat we zelfs op een gegeven moment maar een brander erop hebben gezet omdat het er zo veel waren.

Ik denk dat er meerdere zijn en deze gewoon verdwaald was ofzo?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb jammer genoeg niets in huis tegen maden. Op het eerste zicht zie ik niets aan hen. Straks nog wat dichter proberen te kijken tijdens het kroelen, maar daarvoor zijn ze nu nog iets te actief.

Zijn het trouwens enkel de maden van de vleesvlieg die gevaarlijk zijn of ook andere maden en larven?

De laatste keer dat ik hier binnen een vleesvlieg zag was in juli of augustus (en dan ben ik nog niet eens zeker of het een vleesvlieg was).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer een gevonden in de zak hooi. Blijkt het niet om een made te gaan maar een rups. Ik heb deze nu in een potje gedaan om te kijken wat er uit zal komen. Hopelijk niets gevaarlijks. Het is dus een oranje/gele/beige rups. Hopelijk was die van gisteren ook een rups (maar die was wel meer oranje herinner ik mij).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je nu ontdekt heb waar het vandaan komt. Zal wat meer rust geven, ik had een paar jaar geleden ook zoiets. Ik vond iedere keer maden in het hok en langs m'n muren. Na lang zoeken, en van alles weggegooid te hebben, bleek dat het in het eten zat. Ik schepte toen altijd het eten los in de dierenzaak. Sindsdien haal ik alleen nog maar zakken. En tot op heden geen last meer gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stamperpluis: als het in het voer zat en het ontpopte zich tot motjes dan zijn het geen maden geweest maar rupsjes en waarschijnlijk van de meelmot, ik heb die ook een keer gehad in vetbolletjes voor vogels en heel het plafond hing onder die rupsjes. http://nl.wikipedia.org/wiki/Meelmot

Meelmotten blijken erg veel voor te komen in dierenvoer. Ik had toen de Indische meelmot met witte rupsen maar je hebt meerdere soorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die in het potje is 100% zeker een rups, weet alleen nog niet welk soort, maar ik gok op een soort mot.

In het eten is niets te vinden. Het zat op de linnen zak waar ik telkens een deel hooi in stop. Dus misschien kwam de rups daarop af?

Die onder het tapijt twijfel ik nog wat het was. Het bewoog maar ik heb het niet echt zien kruipen als een rups (maar echt veel tijd heeft het daar ook niet voor gekregen (a)). Het was wel een stuk kleiner en dikker (en oranjeger) dan de rups nu. Dus hoop ik dat het toch wel een rups was. Maar sindsdien niets meer opgemerkt. Al vraag ik mij echt af waar ze vandaan komen. Kunnen die op hun eentje in huis komen, of zou er toch ergens een nest zitten? Ik heb alle etenswaren bekeken vanbinnen en vanbuiten. Ook in de grote zak hooi, niets in de hoekjes en gaatjes van het huis, kasten ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .