Ga naar inhoud

Snotneus + niezen konijn


Melaan

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

Sinds half augustus dit jaar heeft mijn konijn last van een snotneus en veel niezen.

Het is een NHD mannetje, gecastreerd, van 1 jaar oud.

Via de dierenarts hebben we al 2 soorten antibiotica geprobeerd en ook in combinatie met een ontstekingsremmer.

Daarnaast heeft de dierenarts hem lichamelijk onderzocht, waarbij geen afwijkingen gevonden werden (ook zijn tandjes zien er goed uit).

Vorige week hebben wij nog een kweek laten maken en deze was negatief.

Kortom, geen idee waar het snot door wordt veroorzaakt. Het snot is wittig en iets dik.

Verder is hij heel levendig en speels, eet en drinkt goed, poept soms wat plakkerige keutels. Geen diarree.

Hebben jullie nog ideeën voor ons? Hij heeft wel echt last van het niezen, en de dierenarts zegt zelf ook dat een snotneus niet goed is :(

Alvast bedankt voor de tips! Ook namens Teddy :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal geen bacteriën lijkt me stug ;)

Wit snot wordt gewoonlijk veroorzaakt door de Pasteurella-bacterie. Zeker met niezen erbij lijkt mij dat gewoon snot, maar ik ben geen dierenarts natuurlijk. Aangezien je nu uitbehandeld lijkt zou ik je dierenarts eens vragen naar Draxxin. Lees voordat je dit doet dit topic even: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?67090-Wie-is-er-bekend-met-Draxxin-(Tulathromycine)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De antibiotica die we gebruikt hebben zijn; doxoral en enrofloxoral.

Ontekingsremmer; carprofen.

Bedankt Lonja, ik ga daar eens naar vragen. De kweek liet helemaal geen bacteriën zien ja..

Was een swap door zijn neus. Ze gaf nog als optie antibiotica injecties (ik heb niet gevraagd welke),

Maar aangezien er geen bacteriën gekweekt worden dacht ik dat het zinloos is om antibiotica te geven opnieuw?

aangepast door Melaan
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat je ook goed kan doen is baytril spuiten in combinatie met ??? (Dacht depo nog wattes)

hier een tijd duplo (nog wattes) gespoten bij een nijn met EC en hij heeft het daar wel lang goed op gedaan en altijd een paar dagen tolfedine (pijnstilling EN ontstekingsremmer) gespoten.

Ik zou Draxxin idd eens proberen. NIet geschoten is altijd mis en omdat het al zo lang speelt zou ik proberen het grondig en lang te behandelen. Dit met de hoop dat het niet chronisch gaat worden (of zelfs al is) Liever 3 middelen tegelijk proberen als dat enigsinds kan dan uiteindelijk met een levenslange kwaal rond laten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die antibiotica-injecties zijn waarschijnlijk Duplocilline, natuurlijk zeker het proberen waard. Maar die moeten wel erg vaak gegeven worden, om de dag. Helpt vaak beter dan de orale antibiotica maar het nadeel is dus dat als je niet zelf wil spuiten je steeds op en neer moet naar de dierenarts. Ook wat dat betreft ben je beter af met Draxxin, maar dan moet je dat topic waar ik daarnet de link van gaf maar even lezen anders.

Ik las hier laatst ook al ergens anders over een konijn met snot dat Carprofen had gekregen. Dit is een pijnstiller met een ontstekingsremmende werking, en zal niets doen bij snot.

Maar inderdaad, je hebt wel gelijk, als er geen bacteriën zijn gevonden op de kweek dan is een antibioticum natuurlijk ook onzin. Het is gewoon niet wat je verwacht, dat er geen bacteriën aangetroffen worden. Wellicht dat je dierenarts het daarom toch wil proberen. Je zou daar zeker eens naar kunnen vragen, hoe dat zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee inderdaad, we hadden verwacht dat er gewoon een bacterie uit zou komen en we met behulp van een antibiogram gericht antibiotica konden geven! :(

De gedachte achter carprofen was dat dit het snot wat minder dik maakt, en hierdoor de antibiotica beter zou werken (tegelijkertijd gegeven). Dus niet de carprofen gebruikt als pijnstiller.. Geen idee of dit nou echt zinvol is :)

Ik heb het topic over draxxin gelezen! Het klinkt goed. Injecties geven is geen probleem, dat kan ik zelf doen. Maar alsnog waren er geen bacteriën gevonden. De dierenarts was het ook eens met mijn argument dat het raar is om antibiotica te geven als er geen bacteriën gekweekt worden. Ze wou dat overleggen met haar collega, alleen is die nu op vakantie en moeten we daar dan 2 weken op wachten.

Een andere optie waar ze nog mee kwam was dat hij ook misschien een kieswortel ontsteking zou kunnen hebben, blijkbaar kan je daar ook snotklachten mee krijgen en zijn daar geen bacteriën bij betrokken. Ze zei dat je dan een foto kan laten maken waar je het op kan zien, en dat dan zijn kies getrokken moet worden. Ik sta daar zelf helemaal niet achter, zeker aangezien ze hebben gekeken met de otoscoop en niks afwijkends zagen, en hij gewoon heel goed eet. Dus laat die kiezen maar zitten haha..!

aangepast door Melaan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het klopt wel dat een konijn kan snotteren door een probleem aan de kiezen en dat je met otoscoop niet alle kiezen goed kan bekijken, om dat goed te kunnen zien moet een konijn echt onder narcose, maar niezen van kiesproblemen, dat zou je mij eens uit moeten leggen.

Het enige wat je dan kan bedenken is dat het gesnotter helemaal los staat van het niezen, en dat het toevallig tegelijkertijd is gekomen. Maar dat zou wel héél toevallig zijn.

Dan lijkt het me waarschijnlijker dat er iets mis is gegaan met de kweek.

Wat heel jammer zou zijn, want inderdaad met een kweek kun je gericht behandelen.

Wellicht dat iemand anders nog ideeën heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .