Ga naar inhoud

myx en entingen


Jikke

Aanbevolen berichten

Wat wordt er aangeraden? Hier had ik maar 2 volwassen nijnen meer over en omdat mijn aanpassingen van de ren heel goed bevallen zijn is er uitbreiding gekomen van de zomer. Alleen schandalig van me nog niet echt updates gegeven zal ik binnenkort eens doen.

In elk geval mijn oudere nijnen zijn al meerdere keren geent. Hebben altijd allebei de entingen gehad en krijgen nu de nieuwe enting.

Gijs is van mei dit jaar en heb ik begin van de zomer zijn eerste enting laten geven verder niets.

Mijn laatste aanwinsten zijn Geniaal en Grietjes. Hun zijn van half juni. Geniaal is bijna een maand geleden voor het eerst ge ent. Grietje is nog niet ge ent. Heb een hoop heen en weer gepraat gehad thuis of ze wel allebei mochten blijven of niet. Nu gaat ze zeer waarschijnlijk toch gewoon gezellig blijven :bounce: dus laat ik ze vrijdag gelijk enten.

Echter zo'n 15 km verderop in de regio zijn er zeer veel gevallen van myxomatose de laatste week. Hoe snel werkt een enting en is het raadzaam die van gijs en geniaal te herhalen omdat het hun eerste entingen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een enting werkt na 3 weken volledig. Maar niet enten is een nog groter risico.

De enting hoeft niet herhaald te worden, dat is alleen als een konijn al een keer Myxomatose heeft gehad, en het overleefd heeft, dan kan het zijn dat het VHD-deel van de enting niet voldoende werkzaam wordt, en moet het konijn nog een keer geënt worden (ik geloof na een maand) om te zorgen dat er toch voldoende bescherming is tegen VHD.

Op deze zeldzame uitzonderingsgevallen na is een herhaling van de enting niet nodig. Juist nu er al myx heerst in je buurt zou ik helemaal niet voor een tweede enting gaan, het immuunsysteem gaat toch wel aan het werk op het moment dat ze binnenkort zelf besmet raken maar als het goed is merk je daar niets van aan de konijnen en zij zelf denk ik ook niet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga sowieso enten hoor maar tja zoals altijd hoop en verwacht je geen myx uitbraak als niet alles nog ge ent is. Hier gelukkig al lange tijd niet echt een serieuze uitbraak gehad maar daar lijkt het inmiddels wel op. Al vele zieke en dode nijnen gevonden :( :( :( :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .