Ga naar inhoud

Bdk? Plakpoep?


Snuffie snuf

Aanbevolen berichten

Hallo BB'ers,

Ik heb iets raars opgemerkt bij Fluffy de eerste week dat ze hier was en het spookt nog steeds door men hoofd (een maand later)

Ik zal even bij het begin beginnen.

Toen we Fluffy ophaalde bij de opvang zei de verzorgster dat ze last had van plakpoep en dat ik het goed in de gaten moest houden.

Met haar thuis gekomen... Gecontroleerd... En idd haar kontje was vies!

Heb alle plakpoep en geklitte haren hierdoor los geknipt en haar kontje (anus) vrij gemaakt zeg maar en gewassen...

Diezelfde dag zag ik haar een "hoopje" Bdk's leggen... Ze draaide zich om en at haar hoopje op...

Best wel raar want deze methode van Bdk's opeten had ik nog nooit gezien. Snuffie at ze altijd rechstreeks uit de anus dus vond fluffy's gedrag best wel vreemd :erf:

Tot nu toe heb haar dit niet meer zien doen maar ik zie bijna dagelijks een bruin vlekje op onze stenen vloer waar duidelijk poep gelegen heeft. Ongeveer de grootte van een 2€ muntstuk. En dit enkel op de 2 plekken waar ze het liefst zitten/liggen/wassen/slapen...

Ik denk dus nog steeds dat Fluffy eerst een hoopje Bdk's legt en ze daarna gelijk opeet.

Haar Bdk's zijn best wel heel zacht van textuur... (ik heb ze naar 1 keer gezien, Toen met dat eerste hoopje, Maar aan de vlekjes op de vloer te zien denk ik dat ze nog steeds zacht zijn.)

Haar kontje is wel nog steeds schoon.

Ze krijgen absoluut niet te veel voer... Ieder een eetlepel biks in de ochtend... Hooi... En een beetje gemengde verse groenten 'savonds...

De Bdk's worden ook gelijk opgegeten... ( ik zie ze toch nergens liggen) Dus denk niet dat de oorzaak hiervan kan zijn TE VEEL voer.

Vandaar dus dat ik me afvraag of het "normaal" is wat Fluffy doet...

Moet ik iets aan haar voeding aanpassen om die Bdk's 'harder' te maken?!

Duid dit fenomeen op een onderliggend gezondheidsprobleem?

Heb werkelijk geen idee? Ben benieuwd of jullie hier wat meer over weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jessica,

Als ik mijn konijnen wat groenten geef (en dat hoeft helemaal niet veel te zijn) is er altijd wel één die meteen een gasbuikje krijgt. De heren zijn hier wat gevoeliger voor dan de dames. En dat hoeft echt niet veel te zijn. Ik denk ook niet dat je ze teveel eten geeft. Het ligt er vaak aan wat je ze geeft. Het kan zijn dat Fluffy gevoeliger is voor het eten van groenten dan de anderen.

We zijn vaak met de twee heren naar de dierenarts geweest toen ze weer eens een gasbuikje hadden. Haar tip was echt helemaal geen groenten meer, alleen veel hooi (dat is hun hoofdvoer), (beperkt) science selective (voer) en water. Dat was het.. sindsdien leggen ze ook vele mooiere keutels. Oké, ze krijgen nog zelden wat lekker, zoals een knaagstick. Maar dat is voor mijn konijnen beter dan vers groenvoer. Het klinkt raar, maar bij mij is het waar :) Voorheen hadden we gewoon biks e.d. Ik vond het zelf ook raar want je ziet bij de kinderboerderijen konijnen die alle groenten, fruit etc. naar binnen stouwen en nergens last van hebben. Maar het kan zijn dat het ene konijn gewoon gevoeliger is.

Ik heb het zelf ook nooit gezien dat onze konijnen hun BDK's zo op aten, meestal ook meteen vanuit hun gaatje. Maar misschien is dat zijn methode. Hij eet het op, dus krijgt hij het binnen. Ik denk dat je je zorgen moet maken als ze hun BDK's laten liggen.

Hopelijk dat je hier wat mee kan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jouw reactie lees dan begrijp ik hieruit dat je vermoed dat het aan de groenten ligt.

Ze krijgen hier echt niet veel van... Maar okee... De groenten weglaten kan idd een optie zijn en dan kan ik even de situatie in de gaten houden... Als dan blijkt dat ik geen poep vlekjes meer op de vloer vind... Dan weet ik ook gelijk dat het idd aan de groenten ligt.

Dan vraag ik me wel af op welke manier ik een beetje variatie in hun voeding kan brengen... Want jah... Een beetje biks en onbeperkt hooi is toch wel een vrij beperkt dieet. Ik als mens heb ook niet graag alle dagen soep en aardappelen... Dus vraag me af of ze nog wel zullen "genieten" van hun eten :erf:

Want als ik ze smakelijk zie aanvallen op hun groenten... Dan merk ik toch wel echt dat ze hier ook van genieten... Of misschien denk ik TE menselijk en maakt het voor een konijn niet zoveel uit?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet zeggen dat de groenten een probleem vormen hier.. BDK's horen toch zacht te zijn?? Zolang ze gewoon opgegeten worden, ook al is het niet rechtstreeks uit de anus, zou ik me niet druk maken hoor. Heeft Fluffy toevallig overgewicht of een grote wam? Het kan zijn dat ze er gewoon niet zo goed bij kan en dat ze ze daarom eerst op de grond legt om ze vervolgens op te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet zeggen dat de groenten een probleem vormen hier.. BDK's horen toch zacht te zijn?? Zolang ze gewoon opgegeten worden, ook al is het niet rechtstreeks uit de anus, zou ik me niet druk maken hoor. Heeft Fluffy toevallig overgewicht of een grote wam? Het kan zijn dat ze er gewoon niet zo goed bij kan en dat ze ze daarom eerst op de grond legt om ze vervolgens op te eten.

Daar had ik ook al aan gedacht... Maar neen hoor... Ze is prima op gewicht... Ze is een grote dwerg van 2kg.

Lenig is ze ook nog wel want zie haar zichzelf goed schoonhouden... Haar poepje is ook altijd mooi schoon als ik haar controleer... Dus ga ervan uit dat ze prima in orde is qua grootte/gewicht. En een wam heeft ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntjes hebben er ook regelmatig last van, waarschijnlijk hebben ze iets teveel groenvoer gegeten of een veranderd voedingpatroon. Het beste is schoonmaken met de droge bad methode. Je legt je konijntje op je schoot, en strooit over de vieze achterkant flink wat maïzena, je moet het er goed inwrijven en ook goed uit de vacht halen. De keutels worden daardoor droog en kun je ze er makkelijker af halen met bijvoorbeeld een wc papiertje. Maïzena vind je gewoon in de supermarkt bij de bakproducten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntjes hebben er ook regelmatig last van, waarschijnlijk hebben ze iets teveel groenvoer gegeten of een veranderd voedingpatroon. Het beste is schoonmaken met de droge bad methode. Je legt je konijntje op je schoot, en strooit over de vieze achterkant flink wat maïzena, je moet het er goed inwrijven en ook goed uit de vacht halen. De keutels worden daardoor droog en kun je ze er makkelijker af halen met bijvoorbeeld een wc papiertje. Maïzena vind je gewoon in de supermarkt bij de bakproducten.

Fluffy haar kontje is schoon hoor :wink2:

Mijn vraag ging over de MANIER waarop zij haar blindedarmkeutels opeet :yes: dat dat een beetje vreemd is.

Ik vroeg me af of dit misshien een medische reden zou hebben of als het gewoon de aard van het beestje is :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot nu toe Joy 1 x haar bdk keutels zien opeten. Zij pakte het hoopje uit haar anus en legde het voor haar neer waar ze het ging opeten.Bdk keutels zijn altijd zachter dan de gewone keutels, dat hoort zo. Zelf vind ik het ook net of er een olielaagje overheen zit.

Denk niet dat jij je zorgen hoeft te maken of iets in het voer hoeft te veranderen. Wanneer zij niet goed op de groentes zou reageren zouden haar normale keutels zachter worden en kan zelfs plakpoep ontstaan dan is het een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot nu toe Joy 1 x haar bdk keutels zien opeten. Zij pakte het hoopje uit haar anus en legde het voor haar neer waar ze het ging opeten.Bdk keutels zijn altijd zachter dan de gewone keutels, dat hoort zo. Zelf vind ik het ook net of er een olielaagje overheen zit.

Denk niet dat jij je zorgen hoeft te maken of iets in het voer hoeft te veranderen. Wanneer zij niet goed op de groentes zou reageren zouden haar normale keutels zachter worden en kan zelfs plakpoep ontstaan dan is het een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .