Ga naar inhoud

Onduidelijk....


yena

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn 10-jarig rammetje begon zich enkele weken geleden zowat te verstoppen / af te zonderen, minder te eten gedurende de dag etc. Omdat ik het verdacht vond, heb ik hem van zijn vrouwtje weggenomen en in een hok apart gezet. Bleek dat hij niet keutelde (in de dag toch niet), weinig of niet at. Direct met hem naar de dierenarts. Die kon op het eerste zicht enkel vaststellen dat zijn darmpjes wat minder in beweging waren. Dus cisaral opgestart, metacam (voor alle veiligheid)l, en dwangvoederen omdat hij op dat moment niet at.

Na enkele dagen nog geen beterschap. Terug naar dierenarts, onder narcose tandjes deftig nagekeken, bloed geprikt. Foto laten nemen van maag / darmen. Doch alles is normaal. Hij is ondertussen een 10-tal dag bij onze dierenarts gebleven omdat wij op verlof vertrokken en dat leek mij de enige verstandige oplossing om erger te voorkomen.

Eigenaardige was dat hij dus 's nachts wel eet en keutelt, en overdag niet. En er is niks te vinden aan hem volgens de (konijnkundige) dierenarts. Hij vermoedt dat zijn dag- en nachtritme verstoord is maar zegt dat ik mij geen zorgen moet maken, zolang er 's nachts maar keutels zijn en hij blijft eten. Maar hij begint nu ook wel gewicht te verliezen. Ik ben hem maandag terug gaan ophalen van bij de dierenarts en op een 14-dagen tijd is hij toch dik 200gr afgevallen (van 1700gr naar 1485) en de laatste 4 dagen weer 15gr. Hij krijgt momenteel niks medicatie meer omdat er niks te vinden is. 's nachts is hij volop actief én keutelt, tijdens de dag eet hij bijna niks, én keutelt niet. En gedraagt zich veel rustiger dan voorheen. Ik vind het wel verontrustend dat hij zoveel aan het vermageren is....

Iemand nog een idee wat dit kan zijn? Heb al van iemand raad gekregen om panacur op te starten (omwille van EC omdat het zo'n vage symptomen zijn met gewichtsverlies), maar mijn dierenarts vindt dit blijkbaar niet nodig. Nijntje is natuurlijk al wel 10jaar oud, maar dan nog. Ik vind het toch maar raar hoor. Het is iedere dag hetzelfde. Vanaf een uur of 18u00 begint hij te leven én te keutelen, tot 's morgens ca. 9u00 en dat is het gedaan met keutelen en eten (tenzij ik hem echt stimuleer, maar dan nog keutelt hij niet overdag).

Alvast bedankt voor de tips !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich niet zo abnormaal. Konijnen zijn nachtdieren, hier is het in de nacht ook feest en overdag vrij rustig. Ook eten, drinken en keutelen is overdag minder.

Anderzijds is 200 gr verliezen op 14 dagen wel weer behoorlijk veel. Eet hij ook minder of evenveel als vroeger?

Misschien toch last van wormen? Hoeft niet altijd te zien te zijn aan het bloed,foto's of keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de indruk dat hij veel minder eet dan vroeger, gedurende de dag. Voorheen kwam hij ook steeds op zijn biks SS gevlogen, dat doet hij dus nu ook niet meer. Overdag eet hij nu heel weinig. Dat verontrust mij ook, en zal misschien ook de reden zijn dat hij afvalt. Ik ga 1 dezer nog eens informeren bij de dierenarts om het misschien toch eens een kuurtje Panacur te geven. Kan nooit kwaad denk ik, buiten de stress dan om het toe te dienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .