Ga naar inhoud

konijn medicijn geven


jordy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleempje. Mijn konijn heeft een natte neus en niest regelmatig. Ik ben hiermee naar de dierenarts geweest en heb 2 verschillende medicijnen daarvoor gekregen.

2x per dag Carpofen drops (1ml per keer)

en 1x per dag Doxoral aqua drops (2ml in ene)

er zitten 2 van die plastic spuitjes bij en daarmee moet ik het in zijn bekje spuiten. Nou werkt hij niet heel erg mee. Ik heb al op internet gekeken en daar raden ze aan om hem daarvoor in een handdoek te wikkelen, maar ook dat wil niet lukken. Hij weet zich er elke keer weer uit te wurmen. Nou durf ik die spuitjes niet te ver in zijn bek te stoppen want ik weet niet of ik dan wat beschadig. Hebben jullie misschien een tip hiervoor?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jordy.

Ik durfde het in het begin ook niet. Mijn vriend hield de konijnen vast en dan gaf ik ze de medicijnen. Ik wikkel ze redelijk strak in een handdoek. Hierdoor is het voor mij makkelijker en voor hen zo gepiept. Als je het spuitje aan de zijkant van de mond naar binnen duwt en tussen de kiezen dan moeten ze slikken. Niet schrikken als ze wat tegen sputteren. Hoe vaker ze het doet, hoe makkelijker het gaat. Anders vraag je iemand om je konijn in een handdoek vast te houden. Niet te strak maar ook niet te los. Alle poten erin zodat ze niet kunnen trappen. Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je wat fruit blenderen en het daar in doen of je koopt een baby wortelhapje waar je het in doet zodat je konijn het zelf op kan likken.

Zelf fruit in de blender doen is natuurlijk beter gezien je dan puur fruit geeft en niet wat er allemaal nog in zo'n hapje zit maar ik heb het de laatste keer ook gedaan met een wortelhapje omdat dat savonds laat het enige was wat ik bij de hand had.

Lepeltje fruit op een klein bordje, medicijn erin gespoten en het werd zo opgelikt. Zonder strijd toch de medicijntjes binnen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het moment moet ik mijn voedster 2 keer per dag medicijnen geven omdat er bij haar sprake is van snot.

Ik spuit de medicijnen over wat Beaphar care+ brokjes heen, de restjes die in het bakje terecht komen geef ik vervolgens met wat verse basilicum of peterselie. Op deze manier lukt het mij om de medicijnen zonder stress bij haar naar binnen te krijgen.

Wat ik ook wel eens doe is de medicijnen door wat stukjes verse banaan mengen en dan de restjes die overblijven met wat verse groente geven. Ik zou gewoon kijken naar wat jouw konijn heel erg lekker vind, daarmee zou ik het dan geven.

Ik probeer medicijnen hier altijd op die manier te geven. Weigeren ze het te eten, dan zit er niks anders op dan het in hun bekkie te spuiten maar als het even kan heeft deze manier echt mijn voorkeur. Dat scheelt behoorlijk wat strijd en stress.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .