Ga naar inhoud

Bezeten van eten


Cynthiatjuh

Aanbevolen berichten

Ik heb hier nu 2 vakantiekonijnen bij mij thuis. Het vrouwtje Snoesje komt bij ons uit de opvang en die moet ik hier koppelen aan het mannetje Pluis. Pluis is een halfjaar oud en Snoesje is bijna 3 jaar. Pluis krijgt thuis in de ochtend en in de avond zijn brokken en rest van de dag krijgt hij tussendoortjes. Hij eet zijn brokken daarom ook in 5 minuten op want hij weet dat hij heel de dag toch eten krijgt.

Snoesje komt bij ons uit de opvang en kreeg in de ochtend om 9 uur eten en dan pas weer om half 5. Dus zij verdeelde haar eten goed zodat ze de hele dag brokken had.

Nu komt het probleem.

Ik geef ze nu dus tegelijk eten, allebei een aparte bak. Pluis eet zijn bak leeg gelijk en Snoesje eet paar brokken en gaat weer spelen want dit is ze gewend. Maar ik kan haar bak nu niet laten staan want Pluis schiet er op af en eet haar bak ook leeg. Dus nu ga ik er bij zitten tot zij genoeg heeft, maar Pluis doet er alles aan om bij haar bak te komen. Als ik hem tegen hou springt die overal overheen om bij die bak te komen. Dus ik zet hem nu effe in het hok zodat zij rustig kan eten. Maar het probleem is dat ik dat kan doen omdat ik alle tijd heb. Maar als ze dadelijk weer thuis zijn hoe moet het baasje het dan gaan doen? Want zij moet natuurlijk ook werken. Het heeft geen nut om uit 1 bak te laten eten want hij vreet alles op.

Dus help!!

Ik heb nog un week om alles uit te proberen dus hopelijk komen er genoeg reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote kans dat dit vanzelf overgaat. Ik heb het hier ook gehad dat konijnen niet gewend waren om te delen en hun eten bewaarden. Ze hadden echter vrij snel door dat als ze het niet meteen opeten de ander het wel voor ze doet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze ook gewoon samen liet eten en als de een meer had gegeten dan de ander, dan was dat maar zo. Aan het begin voerde ik dan later op de dag nog wat bij, maar verder moeten ze toch leren dat bewaren niet gaat als je samenwoont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat is hier echt geen mogelijkheid. Pluis doet er alles aan om dat eten te pakken en snoesje laat zich gewoon weg duwen waardoor ze dus helemaal niks krijgt. Dit is hetzelfde als met het hooi. Zit snoesje hooi te eten, dan pakt pluis het uit haar mond en eet het zelf op. Het is echt niet normaal hoe hij op eten reageert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt echt als mijn Bailey.. die doet net of hij nog nooit eten heeft gehad en heeft het binnen 2 a 3 minuten al op. Hij vreet echt alles wat die kan vreten. Ik voer ze dus nu appart omdat Puk er langer over doet en ze wat was afgevallen. Best wel lastig he, want ik wil ze ook gewoon samen laten eten. Kruiden en groenten etc krijgen ze wel samen maar Bailey pakt ook alles van Puk af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maja, hoe moet ik dit dan gaan doen? Snoesje wil absoluut niet opgepakt worden, die wordt helemaal gek als je dit doet en krast en stamp alles bij elkaar dus haar baasje weet dus ook niet of ze afvalt of niet. Dus hoe krijg ik pluis zo ver dat hij dit niet doet en dan snoesje gewoon kan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan toch een paar dagen proberen om ze samen eten te geven?

Je kan eventueel Snoesje in de vervoersbox doen samen met haar op de weegschaal gaan staan (moet je wel weten hoe zwaar jezelf bent en hoe zwaar de vervoersbox is).

En als ze in een dag doorheeft dat ze niet steeds weg kan lopen tijdens het eten, dan merk je dat vast wel en hoef je haar dus ook niet te wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer nu al un week ze samen eten te geven en dit lukt dus niet vandaar dat ik het nu dus hier vraag.

Ik heb geen weegschaal voor mij zelf alleen een keukenweegschaal.

En Snoesje heeft al heel wat meegemaakt dus ze moet gewoon blijven eten. Hooi is het belangrijkste en dat pakt Pluis soms al af. En de brokken is helemaal ellende want hij vreet alles op. Maja, zie wel weer dat het niet helpt om hier iets op te zetten want je krijgt alleen maar commentaar. Of mensen lezen niet goed waardoor ik alles 10x kan herhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet waarom je nu zo reageert, want ik lees echt geen commentaar. Ik zie wel dat mensen meedenken en advies geven.

Waarschijnlijk val ik dan in de categorie 'mensen die niet goed lezen' , want ik las dat je bij ze ging zitten totdat ze genoeg heeft gehad en niet dat je ze samen laat eten zonder in te grijpen (en eventueel later nog bijvoert), ook als dit betekent dat ze bijna niks binnenkrijgt. En in de meeste gevallen helpt dit echt om ze te leren dat het eten niet blijft staan als je een vriendje hebt. Door het bijvoeren op een later moment voorkom je ook gewoon dat ze te weinig eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp even niet waar opeens deze verdediging vandaan komt Cynthia, ik zie echt nergens negatieve reacties. De enige die het blijkbaar negatief opvat ben jij en dat lijkt me absoluut niet nodig.

De tips die je gegeven zijn zijn helemaal geen slechte tips. Pluis is nog jong en dit zie je vaker bij konijnen van die leeftijd. Dit gaat echt weer over als je ze gewoon samen eten geeft in een bak die groot genoeg is (dus niet zo'n klein konijnenbakje) en gewoon weglopen en het ze zelf uit laten zoeken. Snoes zal waarschijnlijk vlug doorhebben dat ze ook iets sneller moet eten als ze genoeg binnen wil krijgen.

Wat je nog kunt proberen is het voer in twee voerballen verdelen zodat ze ieder hun eigen voerbal hebben. Dan is hij wat langer bezig met zijn voer en heeft Snoes wat langer de tijd om het op te eten. Ik zou zijn focus op eten omzetten in iets positiefs, ga er spelletjes mee doen en daag hem op die manier uit. Zeker een jong konijn gebruikt graag zijn hersens en wil moeite doen voor zijn eten, hij klinkt er erg geschikt voor.

Veel succes en niet te snel oordelen over de reacties van anderen hè, we bedoelen het niet slecht;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We willen je allemaal graag helpen, anders zouden we niet reageren.

Ik weet niet hoe groot de voerbak is die je hebt?

Want als ik hier een standaard klein voerbakje zou gebruiken, zou dat hier ook niet goed komen. Of mijn voedster zou dan geen eten krijgen, of de band samen gaat kapot ben ik bang...

Nu heb ik tijdelijk een soort magnetronbakje, totdat ik een andere voerbak heb.

En je zegt dat Pluis ook hooi afpakt?!

Heb je al op meerdere plekken veel hooi hangen? Misschien dat Pluis dan niet meer de pluk wil die Snoesje heeft! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké nou sorry voor de boze reactie van mij dan. Maar mijn eigen konijnen zijn op het moment ziek en ben daarom zelf snel op mun tenen getrapt nu omdat ik er niet tegen kan hun ziek te zien.

Maar even voor de duidelijkheid. Pluis en snoesje zijn vakantiekonijnen. Ze logeren hier 3 weken. Ze zijn nu 2 weken hier en heb het dus geprobeerd samen te voeren maar dat ging dus niet. Heb voor un un klein bakje omdat het baasje verder niks heeft en zon voerbal hebben hun ook niet. Dus daarom kon ik zelf niks bedenken om nog te proberen. Maar ik zal effe kijken of ik iets van un grote bak heb staan voor un weekje en dan moet het baasje daarna zelf effe un grote bak kopen.

Bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar, dat maakt al een hoop duidelijk! ;)

Wat hebben je eigen konijnen?

Je zou het voer eventueel ook nog op de grond kunnen strooien als je geen geschikt bakje hebt. Dan moeten ze het wat zoeken en als je het voer een beetje verspreidt, dan kan Snoesje ook eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .