Ga naar inhoud

longontsteking jong konijn


nelsonx33

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds donderdag een nieuw konijntje, een fh.

Alleen ze ademt heel erg snel, haàr hele lijfje beweegt mee.

Is dit normaal bij jonge konijnen?

Mijn andere konijn, nhd, heeft het echt nog nooit gedaan, ook niet toen hij jong was. Maar ik zie het konijnen in de dierenwinkel ook vaak doen.

Verder eet het konijntje goed en keutelt ze goed, ze rent vrolijk rond.

Ze is sinds zaterdag samen met mijn nhd en het is natuurlijk erg warm.

Ze ademt al zo sinds ik haar heb.

is dit normaal? Ik maak me er best wel zorgen om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt alsof ze het heel benauwd heeft. Ze ligt veel languit, ik heb haar tijdens de koppeling horen hijgen en ze houd haar hoofdje een beetje naar achter. Misschien toch maar naar de dierenarts vanavond. Mijn nhd heeft een dikkere vacht en hij laat niks merken dat hij het warm zou hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat lijkt me niet gezond, zitten ze buiten of binnen? Kan zijn dat ze wat oververhit is geraakt misschien?

Die van mij doen het namelijk alleen als ze het heel warm hebben. Dan puffen ze ook een beetje.

Denk dat het verstandig is om toch even contact op te nemen met de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge dieren hebben over het algemeen een snellere hartslag en ademhaling dan volwassen dieren, maar dat zou niet op hijgen mogen lijken. Kan door de warmte komen, die FH's lijken daar wat sneller en meer last van te hebben dan een 'normaal' konijn. Ik zou het voor de zekerheid even laten checken bij de DA, al is het maar voor je eigen gemoedsrust ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jeetje, dat is niet zo mooi. Overlevingskansen valt niet zo veel over te zeggen. Dat heeft alles te maken met de ernst van de ontsteking en de behandeling die ingezet wordt. Is ze ook snotterig? Wat heeft de dierenarts je aangeraden qua behandeling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je erg ongerust bent, maar het lijkt me beter de discussie in je al geopende topic voort te zetten, dan blijft het wat overzichtelijker;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb carofen drops en novadox. Ik heb er zelf ook wat van dat dwsngvoer bij gekocht, gewoon omdat ik zeker wil weten dat ze wat binnen krijgt .

Ze heeft ondergewicht volgens de DA. Haar neusje is iets wat nat, ze ademt erg snel. Toen we bij de dierenarts zaten kreeg ze een klein beetje een bloedneusje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Woeps had een paar weken geleden ook een longontsteking / erge snot. Na een AB kuur gaat het nu weer prima met haar. Zij is een oudje, van een jaar of 8

Dat is wel iets geruststellends. Maar dat ernstige gezicht van de dierenarts.. Ik schrok er erg van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen kijken of ze gestoomd wil worden met tea tree druppels in het water. Tea tree werkt sterkt ontsmettend en kan ook dus ook goed ondersteunen bij het aanpakken van de onsteking naast uiteraard de antibiotica.

Wat voor voer krijgt ze nu en eet ze dat verder wel goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je topics even samengevoegd en de titel aangepast zodat het wat overzichterlijker blijft. Anders ga je in twee topics advies krijgen.

Beterschap voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen kijken of ze gestoomd wil worden met tea tree druppels in het water. Tea tree werkt sterkt ontsmettend en kan ook dus ook goed ondersteunen bij het aanpakken van de onsteking naast uiteraard de antibiotica. 7

Wat voor voer krijgt ze nu en eet ze dat verder wel goed?

Ik heb net de medicijnen gegeven, het verslechterd weer omdat het een heel gedoe was de medicijnen binnen te krijgen.

Ze krijgt ss, ze at wel, nu gaat het weer minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar overzetten op ss junior dan. Dat heeft een wat hoger eiwitgehalte wat goed is bij ziekte, maar ook om te voorkomen dat ze te veel afvalt.

Dat het lijkt te verslechteren wanneer je haar medicatie hebt gegeven is normaal. Dat levert stress op en bij stress stijgt de ademhaling. Omdat ze al benauwd is, zal die stress haar tijdelijk extra benauwdheid bezorgen.

Je kunt kijken of je de medicatie mbv van een stukje brood aan haar kunt geven, dat scheelt een hoop gedoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van dat brood is een goede tip! Genruik je dan gewoon normaal wit brood? Of geroosterd?

Ik geef critical care anijs, en dat lijkt ze lekker te vinden, ze likt het van een lepeltje af. Verder eet ze nu hooi, ze drinkt en ze eet ss adult brokjes. Ze ademt nog snel, ik weet niet of ik verbetering zie. De dierenarts zei dat ik vanavond wel verschil zou zien. En dat het na 24 uur helemaal zou moeten werken.

aangepast door nelsonx33
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon bruin brood wat je even hebt laten drogen. Liever niet vers brood geven. Fijn dat ze verder gewoon zichzelf is. Ik zou de ss wel echt tijdelijk vervangen voor de juniorvariant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker een goed teken. Vergeet ook niet dat de ademhaling niet in een keer normaal kan zijn na 1 dag medicatie hè. Dat duurt even, maar langzaam maar zeker moet het beter gaan. Ik denk dat ze een prima kans maakt.

Fijne avond en succes met haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker een goed teken. Vergeet ook niet dat de ademhaling niet in een keer normaal kan zijn na 1 dag medicatie hè. Dat duurt even, maar langzaam maar zeker moet het beter gaan. Ik denk dat ze een prima kans maakt.

Fijne avond en succes met haar!

Dankje!

Vandaag de medicatie met een boterham naar binnen gekregen, het duurde 1,5 uur maar ze heeft alles wel zonder dat ik haar heb hoeven dwingen op.

Vannacht heeft ze goed geslapen en gisterenavond heb ik zelfs een binkie gezien.

De ademhaling is nog steeds erg snel... hopen dat het snel beter gaat en vanmiddag lekker afkoelen met wat icepacks in handoeken en een koude dakpan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update;

Het gaat goed met veertje!

Haar ademhaling is wel heel snel nog af en toe, ik heb het idee dat ze dat alleen van de stress heeft. En dat is nogal snel. Mijn andere nijn nelson heeft dat nog nooit gehad.

Morgenavond ga ik naar de dierenarts. Hopen op een goede uitslag!

Ik heb haar trouwens nog wel 2x horen niesen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .