Ga naar inhoud

Zindelijkheidsprobleem


Stamper2011

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb twee konijnen, Stamper en Lizzy. Helaas zit ik met het probleem dat ik ze maar niet zindelijk krijg. Beide konijntjes keutelen werkelijk overal. Daarnaast plast Lizzy regelmatig op ons vloerkleed en op het laminaat en wil Stamper ook nog wel eens naast zijn toilet of op een andere plek plassen. Steeds opnieuw kunnen wij onze plinten vervangen omdat de urine van de konijnen er compleet intrekt. Verder beland het op plekken waar we het nauwelijks kunnen reinigen.

Nog even en onze vloerkleed kan weg gegooid worden omdat er te vaak plasjes op belanden. Wat ik ook probeer, Lizzy blijft er steeds op plassen. Ik kan daarnaast dweilen en schoonmaken wat ik wil, maar ik heb steeds het gevoel dat je urine blijft ruiken. Soms is het net alsof wij in 1 grote konijnentoilet leven. Het is steeds uitkijken waar je loopt, omdat de grond regelmatig bezaait is met keutels en dat terwijl ik heel wat keren per dag keutels aan het opruimen ben.

Wat verder een lastig punt is, is dat wanneer ik er niet ben om meteen plasjes op te ruimen, dat de konijnen er doorheen lopen en ze vervolgens vieze en natte voetjes krijgen. Lizzy haar voetjes zijn inmiddels oranje/ geel van de urine en ik ben bang dat als het zo door gaat, dat ze dan misschien vroeg of laat last krijgt van sore hocks.

Stamper en Lizzy hebben 3 ruime toiletten tot hun beschikking. 2 in de ren en 1 in hun kooi. Dit op de plekken waar ze het vaakst plassen. Vanuit hun toilet kunnen ze hooi eten. Plasjes en keutels die op de grond belanden, gooi ik standaard in hun toilet. Als ik zie dat Lizzy van plan is om te gaan plassen, probeer ik haar zo snel mogelijk in haar toilet te zetten of zet ik de toilet voor haar neus neer en probeer haar duidelijk te maken dat ze het daar in moet doen. Al met al lijkt alles wat ik probeer niet te helpen, dat terwijl beide konijnen heel goed weten waar het hoort.

Ik vraag mij af waarom het maar niet wil lukken om ze zindelijk te krijgen. Ik lees regelmatig dat konijnen zulke zindelijke dieren zijn. Het is mij alleen nog nooit gelukt om een konijn zindelijk te krijgen. Hier doen ze hun behoefte helaas overal, wat niet bepaald handig is met binnen konijntjes en al helemaal niet als je ze het liefst zoveel mogelijk leefruimte wil geven. Ik heb laatst hun leefruimte 1,5 week flink beperkt, in de hoop dat dat zou helpen, maar helaas. Het probleem blijft. Ze worden er alleen maar baldadig van.

Misschien dat 1 van jullie advies of tips heeft. Het enigste wat ik nou nog kan bedenken is de konijnen naar buiten verhuizen, zodra wij een andere woning hebben. Het liefst doe ik dat niet maar op deze manier is het voor ons helaas nauwelijks leefbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is het opnieuw drama helaas. Ik heb al heel wat plasjes op kunnen ruimen. Ze plassen werkelijk overal. Hun voetjes zijn ook weer vies en nat van de urine. Ons vloerkleed kunnen we binnenkort weg gooien omdat ze er inmiddels al te vaak op geplast hebben. Ze vinden het geweldig om los te lopen, maar dat zit er op deze manier niet meer in helaas.

Het ging een tijdlang best goed maar momenteel is het echt hopeloos. Ik vraag mij nog steeds af waar dit mee te maken heeft.

Gemakzucht? territorium drift? hormonen? In elk geval is het wel een heel vervelend probleem.

Het ziet er naar uit dat de konijnen zodra wij een andere woning hebben, noodgedwongen naar buiten zullen verhuizen.

Ik vind het geweldig om ze om mij heen te hebben, maar van steeds in die viezigheid te moeten leven, word ik echt niet goed.

Op sommige dagen is het alsof ik niks anders aan het doen ben dan steeds opnieuw plasjes en keuteltjes op ruimen.

Het is bovendien erg vervelend dat wij steeds opnieuw plinten en andere dingen kunnen vervangen omdat hun urine de boel compleet aan tast.

Kan iemand mij misschien vertellen wat voor ondergrond je buiten het beste voor konijntjes kan gebruiken die nogal graag overal keutelen en plassen? Tegels? Of is het zo dat ze dan alleen maar meer kans lopen op Sore hocks?

Tot wanneer kun je binnen konijnen naar buiten verhuizen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het zelfde als jij Stamper, maar niet los laten is geen optie. Die beestjes hebben dit nodig, lekker rennen. Hier wat tips wat bij mij langzaam aan gaat werken. Maar zoals je zegt; hormonen of iets dergelijks kan zo weer roet in het eten gooien.

Als je je konijn zindelijk gaat maken, neem dan verschillende bakken. Vul deze met een product dat veilig is voor konijnen, zoals vulling op papierbasis of brandvertragende houtkachelsnippers. Gebruik geen kattenbakvulling-het is niet veilig voor je konijn! Kranten zijn ook niet veilig voor konijnen, want die eten ze misschien op. Inkt die niet op water- of sojabasis is, is giftig voor ze.

Zet een of meer bakken in de kamer. Zet andere op plekken rond het gebied waar je konijn rondrent. en waar hij de plek uitkiest om zijn behoefte steeds te doen. Hoe meer bakken je hebt, hoe waarschijnlijker he is dat je konijn er een van zal gebruiken.

Je kan je konijntjes vast naar buiten doen. Dit moet dan wel in een periode zijn dat er geen nachtvorst is. Hier kunnen ze absoluut nog niet tegen. Langzaam opbouwen is ook heel slim. Elke week gewoon dagelijks even naar buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben hier 3 ruime toiletten met hennepvezel erin. 2 in hun ren en 1 in hun hok, dit op de plekken waar ze het vaakst plassen.

Je zou denken dat dit genoeg moet zijn. In hun hok gebruik ik verder geen bodembedekking.

Het is niet zo dat ze niet in hun toiletjes plassen, dit doen ze namelijk wel. Ze doen het alleen ook graag op andere plekken.

Als ze los mogen lopen belanden keutels en plasjes werkelijk overal.

Ik ben vanochtend een hele tijd bezig geweest om ons vloerkleed zo goed mogelijk te reinigen. Heb van alles geprobeerd, maar helaas blijf je ruiken dat er veel op geplast is. We hebben hem slechts een paar maanden gehad, maar hij kan dus nou al bij het grofvuil.

Stamper en Lizzy vinden het altijd geweldig om los te lopen, genieten daar volop van. Op deze manier gaat dat alleen niet langer. Gelukkig hebben ze een ren van ik schat zo'n 7 m2 tot hun beschikking, aan ruimte dus eigenlijk geen gebrek. Al vinden beide konijntjes van wel. Ze vinden het vreselijk om opgesloten te zitten en gaan dan aan hun ren knagen en tegen de tralies lopen rammen. Daarnaast kunnen ze je erg zielig aan kijken. Meestal heb ik dan op den duur zoiets van nou vooruit dan maar, ons vloerkleed is nou toch al verpest. Ik probeer er dit keer alleen niet aan toe te geven.

Ik weet dat je een binnen konijn niet naar buiten kan doen als het vriest. Ik weet alleen niet vanaf wanneer buiten konijnen weer een wintervacht aan beginnen te maken, tot wanneer je binnen konijnen dus in principe veilig naar buiten kan verhuizen.

Op het moment zijn we nog op zoek naar een ander huis. Tot die tijd zullen ze sowieso bij ons binnen blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na vanochtend weer meerdere keren op de grond te hebben geplast, heb ik de onderbak van onze reserve kooi geheel gevuld met hennepvezel en heb ik deze bij ze in de ren gezet. Nou hebben ze 2 normale konijnen toiletjes in hun verblijf staan en 1 heel groot toilet. Nou maar hopen dat dit de oplossing is. Tot nu toe lijkt het te werken want ze hebben er inmiddels allebei al meerdere keren in gekeuteld en geplast en ik heb nog geen plasjes weer op de grond zien liggen. Het scheelt denk ik ook wel dat ze nou verplicht in hun ren moeten blijven. Ze kunnen zodoende niet meer ons hele huis gebruiken als toilet en worden steeds opnieuw met hun toiletjes geconfronteerd. Het zou echt super zijn als dit de oplossing is. Hoeven ze straks ook niet naar buiten te verhuizen.

aangepast door Stamper2011
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ze zeker beperken in hun ruimte nu, hoe tegenstrijdig dat ook voelt, het kan niet zo zijn dat jij in een konijnen toilet leeft... Ik wordt al dol van mijn onzindelijke nijn buiten, maar daar begint schot in te komen, heb nu alle hennep uit het hok en in een kattenbak...maar ze komen ook niet meer in de tuin. Heb een uitloop voor ze van zes meter dus ze komen niets tekort.. Als ze naar buiten gaan kan je toch een grote ren maken als je tuin dat toestaat??? En anders hoop ik dat je oplossing van nu werkt! Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb af en toe me konijn op het balkon lopen en keutelde overal ik had er wel een bak staan maar blijkbaar te klein heb ik er een grotere neer gezet met de keutels erin en klaar nergens meer keutels behalfe in de bak ik stond met me mond open van woow haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ze zeker beperken in hun ruimte nu, hoe tegenstrijdig dat ook voelt, het kan niet zo zijn dat jij in een konijnen toilet leeft... Ik wordt al dol van mijn onzindelijke nijn buiten, maar daar begint schot in te komen, heb nu alle hennep uit het hok en in een kattenbak...maar ze komen ook niet meer in de tuin. Heb een uitloop voor ze van zes meter dus ze komen niets tekort.. Als ze naar buiten gaan kan je toch een grote ren maken als je tuin dat toestaat??? En anders hoop ik dat je oplossing van nu werkt! Succes!

Als ze naar buiten zullen verhuizen, zal ik er zeker voor zorgen dat ze ook dan voldoende ruimte hebben om lekker konijn te kunnen zijn. Als het mee zit hebben wij straks een grote tuin, dus dat zou dan helemaal goed moeten komen.

De reden dat ik ze liever binnen wil houden is omdat ik weet hoe vreselijk koud het in de winter kan worden.

Volgens mij kan dat nooit fijn zijn voor konijnen, ook al maken ze een wintervacht aan. Zelf heb ik het in de winter ook koud met mijn dikke winterjas aan. We moeten maar even zien wat we doen. Eventueel kunnen ze natuurlijk ook in de zomer naar buiten en in de winter naar binnen. Maar goed voor nou probeer ik ze eerst zindelijk te krijgen. Het zou heel mooi zijn als dat lukt.

Zowel voor binnen als voor buiten is dat wel heel handig.

Ricksem: Wat goed zeg! Mijn konijnen kunnen daar nog wat van leren. Hier ligt de grond inmiddels alweer vol met keutels, ook al hebben ze er nou een heel groot toilet bij gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze naar buiten zullen verhuizen, zal ik er zeker voor zorgen dat ze ook dan voldoende ruimte hebben om lekker konijn te kunnen zijn. Als het mee zit hebben wij straks een grote tuin, dus dat zou dan helemaal goed moeten komen.

De reden dat ik ze liever binnen wil houden is omdat ik weet hoe vreselijk koud het in de winter kan worden.

Volgens mij kan dat nooit fijn zijn voor konijnen, ook al maken ze een wintervacht aan. Zelf heb ik het in de winter ook koud met mijn dikke winterjas aan. We moeten maar even zien wat we doen. Eventueel kunnen ze natuurlijk ook in de zomer naar buiten en in de winter naar binnen. Maar goed voor nou probeer ik ze eerst zindelijk te krijgen. Het zou heel mooi zijn als dat lukt.

Zowel voor binnen als voor buiten is dat wel heel handig.

Ricksem: Wat goed zeg! Mijn konijnen kunnen daar nog wat van leren. Hier ligt de grond inmiddels alweer vol met keutels, ook al hebben ze er nou een heel groot toilet bij gekregen.

Heb een tip voor je :)

Houtkorrels voor kattenbakken. Prima om te gebruiken in de konijnen wc! :)

Misschien handig om meerdere konijnen wc's aan te schaffen of net als Vala een Kattenbak met houtkorrels te hebben. :)

Mijn ervaring.. Houtkorrels zijn top! Nemen perfect op! Alleen niet geschikt voor heel het konijnenhok is veel te hard voor de pootjes en kunnen ze zere hakken van krijgen... Moet ik niet hebben. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip. Ik ben zelf alleen niet goed te spreken over houtkorrels omdat mijn konijnen ze opeten alsof het brokjes zijn.

Verder lijken ze het niet fijn te vinden om hun behoefte er op te doen. Mogelijk vinden ze het te hard, waar ik mij wel wat bij voor kan stellen.

Meerder konijnen wc's heb ik al. Op het moment hebben ze 2 normale wc's in hun verblijf staan en 1 hele grote.

We zijn inmiddels 24 uur verder en die grote wc lijkt een succes te zijn, dit in combinatie met verplicht in hun ren moeten blijven.

De plasjes belanden tot nu toe gewoon waar ze horen. Daarnaast belanden er minder keutels op de grond.

Als het zo door blijft gaan, ben ik dik tevreden. Het is namelijk echt niet leuk als ze je hele huis gebruiken als toilet en je steeds opnieuw keutels en plasjes op kan ruimen. De laatste tijd hebben ze het er behoorlijk slecht vanaf gebracht qua zindelijkheid maar het lijkt nou gelukkig dus weer de goede kant op te gaan. Ga zo door Stamper en Lizzy, jullie kunnen het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .