Ga naar inhoud

Hoeveel biks?


Gondolin

Aanbevolen berichten

Hoi lieve forummers,

Ik vroeg me af hoeveel biks jullie geven aan jullie konijn.

Ik weet wel dat het niet te veel mag zijn, maar, wat betekent dit nu precies?

Ik heb geen keukenweegschaal dus ik doe het altijd maar op gevoel.

Pietje weegt +-860 gram, ik geef hem ongeveer 3-4 keer per week 2 handjes. Dat natuurlijk naast onbeperkt hooi en een hele hoop groenvoer.

Moet ik hem meer geven?

Liefs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze hier SS en ze krijgen 20 gram per dag.

Er wordt meestal 25 gram per 1 kilo lichaamsgewicht gegeven.

Van sommige biks krijgen net iets met en andere minder.

Als pietje mijn konijn zou zijn geweest zou ik hem 20 gram per dag geven.

Jailbreaker is ongeveer net zo zwaar. Lady is iets groter die weegt iets meer dan 1000gram en Jailbreaker iets meer dan 800 gram dus ze krijgen samen 30 gram in totaal op een dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga t ook niet helemaal wegen hoor. Heb ik in t begin 1x gedaan en dat was t. K geef meestal gewoon een handje per keer.

Maarja dat hangt ook weer van de biks af want met die goedkope dunne biks is 1 handje best weinig en met SS is t weer veel meer

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Handje is bij mij ongeveer een half bakje. Maarja het is van zoveel factoren afhankelijk. Hoe groot is je hand, hoe groot is het bakje etc.

Als je konijntje het goed doet, niet te mager is en niet hongerig over komt zou ik me geen zorgen maken.

Wil je t echt zeker weten moet je toch een keukenweegschaal kopen. Kost niet heel veel en je kan je konijn er ook nog op wegen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen waarom jij je konijn niet gewoon elke dag brokken geeft?

Mijn 2 NHD konijnen krijgen samen 70 gram brokken per dag. Ik hou zelf 25 gram brokken per kilo lichaamsgewicht aan.

Beide konijntjes doen het hier erg goed op. Verder krijgen ze onbeperkt hooi en elke avond verschillende soorten groenten en kruiden.

Brokjes weeg ik altijd netjes af met een keukenweegschaal. Op die manier geef ik nooit teveel of te weinig en het is ook zo gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, weet ik eigenlijk niet, vaak "komt het gewoon toevallig zo uit" en ik wil hem ook niet te veel geven.

Vandaar dat ik het nu maar eens navraag want ik ben aan de andere kant ook bang dat ik hem te weinig geef... Haha.

Momenteel voel ik me eigenlijk altijd continu schuldig dat ik hem ofwel te weinig ofwel teveel geef :whistle2: Wat natuurlijk nooit allebei waar kan zijn :P

Hij is niet te mager volgens de dierenarts. Valt wel altijd aan op het biks maar gedraagt zich niet zoals hij zich bij bijvoorbeeld wortel zou gedragen ;) En hij eet het dan ook niet in 1x op of zo.

Tja misschien toch maar eens zo'n keukenweegschaal kopen dan... Het gaat me niet om de prijs hoor, is vooral dat het daarna weer in de keuken staat. We hebben gewoon een echt kleine keuken die eigenlijk al propvol is (en all in all geen geweldig groot huis) en dan staat het verder weer zo rond te staan.

Uit interesse, wat gebeurt er eigenlijk als je je konijn vrij hooi en veel groenvoer zou geven maar geen of te weinig biks?

Bij te veel wordt hij te dik, maar krijgt hij ook bepaalde voedingsstoffen te weinig binnen als je de biks weg zou laten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je teveel biks geeft krijgt een konijn teveel energie en kan de bdk's laten liggen bij teweinig krijgt het niet de hoeveelheid stoffen die die nodig heeft maar ik zelf geef ook maar een klein handje ben nu aan het overstappen op HFST

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .