Ga naar inhoud

Konijnen eten niet gretig meer


Sophie1990

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 vrouwtjes van 6 jaar buiten zitten. Ze krijgen maar weinig biks per dag en aten altijd enorm gretig, het was in no-time weg. Ook het hooi was niet aan te slepen, we vulden de hooiballen wel 4 keer per dag.

De laatste maanden eten ze heel weinig hooi. Ze eten het wel, maar met name als je het net in het hok doet, en dan halen ze er wat uit en de rest laten ze liggen. Mijn 3e konijn doet hetzelfde en dit is een monstervreetzak, dus ik wijt dit aan de kwaliteit van het hooi. Beetje jammer dat we 2 hooibalen hadden liggen, ik heb er dus al 1 naar de opvang gebracht. Ook heb ik al een ander soort hooi van de AH gegeven, maar daar lijken ze ook niet echt om te geven. Vanmiddag maar weer een andere soort halen bij de winkel, maar heeft iemand nog tips? Ik vind voor de konijnen zo sneu dat ze het niet lekker lijken te vinden, omdat ze 'vroeger' altijd de halve dag druk bezig waren met eten en nu voeren ze geen hol uit.

Ook zijn de twee niet meer gretig op de biks, en dat vind ik erg opvallend. Ze krijgen al hun hele leve dezelfde soort en begonnen altijd te eten alsof ze dagen niks gehad hadden, en nu zijn ze veel rustiger en laten ze het eten even liggen en eten het later op. Dummie komt liever kijken hoe ik het hok schoon maak dan dat ze gaat eten. Ze zijn verder wel actief en nieuwsgierig dus daar maak ik me niet druk over. Ben gewoon benieuwd waarom deze gedragsverandering heeft plaatsgevonden. Kan het te maken hebben met het feit dat ze wat ouder worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor biks krijgen de konijnen en hoeveel?

Misschien zou je wat verschillende soorten kruidenhooi kunnen halen.

Misschien omdat ze al wat ouder worden zou het kunnen dat ze haakjes op de tanden hebben, misschien is het een idee omdat even te laten na kijken door de dierenarts.

Misschien kan je het hooi anders aanbieden bijv. in een wc rol of er wat biksjes in het hooi verstoppen dat ze het eten er tussen uit moeten gaan zoeken.

Krijgen jou konijnen ook groentes?

Verder zou ik verder niet zo 1 2 3 wat weten

Succes er mee

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen 2 keer per dag een eierdopje per konijn. Helemaal niet veel dus. Welk merk het is weet ik niet zo 1-2-3, het is niet SS of dat andere fancy merk. Wel gewoon droge brok zonder granen en kleurige dingetjes ertussen.

Hoe ik het hooi aanbied maakt niet veel uit, hooibal, wc-rol of gewoon los, ze eten misschien 1/6e ervan op. Ze krijgen bijna elke dag wel een klein beetje groenten.

Ik ga inderdaad maar eens andere soorten hooi proberen, maar wel irritant hoor, want die kleine pakjes hooi uit dierenwinkels etc. vind ik maar niks :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat je hooibalen heb/had

Misschien is het niet zo vers als normaal of is er net iets anders mee gebeurt waardoor het anders smaakt.

Misschirn bij een andere boer hooibaal proberen (of eerst alleen een vuiniszak vol halen)

En inderdaad ff langs de da ff naclaten kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga eens even kijken of ik aankomende week met ze langs de dierenarts kan voor een controle. Aangezien Dummie de laatste tijd ook weer veel wit vocht uit haar linkeroog heeft lopen en er soms een vreemd geluidje uit haar komt alsof haar neusje verstopt zit, denk ik dat er misschien toch iets is met haar gebit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .