Ga naar inhoud

konijn eet geen groente/fruit


Bunnyland

Aanbevolen berichten

Hallo!

Mijn konijntjes Wortel en Flappie krijgen af en toe een beetje sla, komkommer, tomaat, appel ... Wortel is er dol op, maar Flappie moet er niets van hebben. Vandaar mijn vraag: is het erg dat ze dit niet eet, ivm met vitaminen ofzo? Of maak ik me zorgen om niets?!

Alvast bedankt !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nog steeds geen konijnen expert, dus ik hoop dat je reacties van anderen ook krijgt.

Het eerste dat in mij opkomt als ik lees wat je ze geeft: zijn dit wel goede basis groentes?

Sla wordt doorgaans afgeraden (af en toe een klein stukje kan geen kwaad, maar lees dat dan als 2x per week een klein stukje van een bladje sla), komkommer is gelijk een groente met heel veel vocht in en niet teveel voedingswaarde in (voor zover ik weet toch), tomaat hoort eigenlijk bij de extraatjes, een heel stuk tomaat om als basis groente te geven, lijkt me niet goed. Appel is ook zoiets waar ik hier een halve cm (veel dunner soms zelfs nog) in een schijfje van afsnij, dat schijfje krijgen ze dan de helft van (voor 2 konijnen) en wortel krijgen ze hier ook meer als extraatje (wel iets meer dan aangeraden wordt, maar ze krijgen hier ook massaal veel groenten en algemeen groenvoer uit moeder natuur).

Het lijkt mij wel iets om andere groenten te proberen als:

Witlof (waar ze echt vrij veel van mogen, niet gelijk met een hele witlof beginnen he!)

Brocolli (wel matigen, een klein roosje per konijn lijkt me voldoende)

Andijvie (ook één der groentes die als het meest veilige wordt omschreven hier en bijna onbeperkt gegeven zou mogen worden, maar altijd opbouwen!!)

Wortelloof: jawel, het loof! Hier zijn ze gek op!

Een blaadje van groen van bloemkool, maar ook opbouwen uiteraard

Peterselie met kleine beetjes opbouwen en bijgeven (voedingswaarde hiervan is toch wel goed, maar nooit teveel van geven, geen hele bussel in één keer)

Bladselder: ook niet mee overdrijven, een klein stengeltje per keer, weliswaar ook opgebouwd)

Paksoi heb ik hier al voorbij zien komen dat konijnen best graag lusten, maar zelf nog niet geprobeerd

Als extraatjes zit je dan inderdaad bij groentes als

komkommer (klein schijfje, in de zomer kan het goed dienst doen als extra vochttoediening)

paprika

tomaat

Goh, mijn brein laat het verder effe afweten en ik hoop dat de meer ervaren mensen hier ook nog op reageren, want ik ben echt geen expert en heb zelf heel veel moeten vragen en opzoeken hoor.

Volgens mij ligt het eraan dat je met niet bepaald doorsnee groenten bent begonnen en niet elk konijn lust alles, het is vaak ook wennen.

Probeer eens witloof of andijvie op te bouwen en ipv de wortel te geven, geef ze het loof ervan.

Je kan ook es kijken naar kruiden als basillicum, melisse, munt, oregano, tijm etc. Lusten ze doorgaans best graag (maar ook hier is het wennen hoor, onze Blacky moest in't begin bijna niets van kruiden hebben en nu vliegt hij erop).

Verder kan je ook kijken naar 'groenten' die dichter bij hun natuurlijke dieet staan, zoals paardenbloem, vogelmuur, weegbree, herderstasje, ... (wel altijd goed opzoeken welke delen je mag gebruiken he en dat je ook wel degelijk de plant kent, voordat je ze per abuus vergiftigd).

Vaak lusten ze dat wel liever als de groenten uit de winkel.

Ook een handje vers geplukt gras doet ze al es zin krijgen om nog meer lekker fris groen te knabbelen.

Volgens mij zou het hen wel kwaad kunnen een leven lang zonder groenvoer, omdat een konijn in het wild helemaal niet leeft op biks en hooi (waar zouden ze één van de 2 halen???). Hooi nog liever dan biks geven natuurlijk, omdat het in se gedroogde grassen zijn.

Dood zullen ze heus niet gaan (denk ik toch haha) van enkel een dieet van hooi en biks, konijnen genoeg die het daarmee moeten stellen en ook ouder dan 5j worden. Het is maar wat je zelf wil denk ik hoor ;)

Ik hoop dat ik je hier al een beetje mee heb kunnen helpen en wacht verdere reacties van leden af ;)

Veel succes ermee alleszins!!

Ps: misschien vind je nog wel topics hoe je groenten voeren moet opbouwen, welke daar het meest geschikt voor zijn etc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witlof, peterselie, brocolli ... had ik voordien ook al geprobeerd, maar ze moest er toen niets van weten. Ondertussen is Flappie helemaal bijgedraaid en eet ze haar buikje rond aan de groenten die ze voorgeschoteld krijgt. Waarschijnlijk moest ze er idd gewoon nog aan wennen en was ik wat te snel met mijn vraag!

Toch bedankt!! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik heb ook zo'n konijntje, die luste eerst niks behalve wortel/appel/brood etc dus de ongezondere dingen :+ Maar bij hem is het een beetje: Wat de boer niet kent eet ie niet. Ondertussen eet hij al heel veel, maar als er wat nieuws is is het altijd even wennen voor hem.. Dus in eerste instantie eet ie het niet maar uiteindelijk meestal wel. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .