Ga naar inhoud

Iemand anders geeft konijn ongevraagd eten


Nelleke25

Aanbevolen berichten

Ik woon in een begeleidwoonproject. Met mooi weer is mijn konijn in de ren buiten. Een medebewoner heeft ook een konijn. Ze heeft een briefje op het hok dat andere mensen hem niet mogen voeren. Nu geeft ze mij konijn wel ongevraagd eten, ook dingen die niet goed zijn wegens teveel suiker en kalium en dit problemen aan het hart kan geven.

Ik ben echt wel boos op haar, ook omdat ze het zelf niet wilt bij haar konijn maar wel de mijne eten geeft.

Iedereen weet hier in overleg met mij mag er best wel dingen gegeven worden als ik het goed vind.

Ze snappen hier alleen niet dat ik er boos om word, want vinden jullie terecht of niet de boosheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het terecht en ik zou haar er ook mee confronteren. Zo van hoor eens, jij wilt niet dat andere mensen jouw konijn voeren, ik wil dat ook niet, dus ook niet dat jij mijn konijn voert.

Men zou mijn konijnen ook niet zomaar ongevraagd iets moeten voeren, dan krijgen ze ook met mij te maken. Straks worden ze doodziek. Het is jouw beestje en dus gelden jouw regels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het wel al een beetje gezegd, ze werd boos en liep weg. Heb ook gezegd dat mocht mijn konijn ziek worden de rekening voor haar is. Ze vind dat het niet uitmaakt. Ik wil ook even niks van haar momenteel zolang ze iedergeval geen excuus aanbied.

Ik wil mijn konijn gewoon een gezond leven bieden, goede voeding (ss), kwaliteit hooi en niet allemaal troep met suiker of kalium

Tuurlijk een extraatje mag soms, maar dat wil ik zelf geven en dat hoeft een ander niet te doen.

Ben niet snel boos, maar zulke dingen echt, wat jij niet wilt doe dat ook bij ervandoor niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je het beter niet met verwijten doen van: de rekening is voor jou. Maar meer haar eigen regels er ook aan koppelen. Zo van: jij hebt toch ook de regel dat niemand anders jouw konijntje mag voeren. Daar heb je toch redenen voor? Ik accepteer dat en voer jouw konijntje niks. Ik wil ook niet dat mijn konijntje door anderen gevoerd word en daar heb ik mijn redenen voor. Gezien ik het van jou accepteer, verwacht ik dat jij het ook van mij kunt accepteren. Als we ons allemaal aan die regels houden is iedereen blij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de manier die Charita aanreikt wel een goede. Ik zou daarbij vooral vertrekken vanuit ik-zinnen. Dan zeg je bijvoorbeeld "ik voel mij er niet goed bij wanneer jij mijn konijntje eten geeft want dan vrees ik dat de gezondheid van mijn konijntje er onder gaat lijden". Je zegt dan niet "jij geeft mijn konijntje slechte dingen en als ze dadelijk ziek word is het jou schuld". Het is makkelijker tot iemand door te dringen met ik-boodschappen, dus dat is vast even het proberen waart. Wanneer het gesprek net helemaal loopt zoals je zou willen, of je denkt "daar staat ze niet voor open, ik heb hier even hulp bij nodig" kan je vast een van de begeleiders er eens op aanspreken. Hij/zij heeft vast wel concrete tips voor je, hij (of zij) kent jullie immers het best en kan ook concrete tips geven in jullie situatie.

Succes! Ik kan mij inbeelden dat je dat heel erg vind, dat jou diertje eten krijgt waar je zelf niet voor kiest. Het is immers jou diertje en de gezondheid ervan is erg belangrijk voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het eerst geprobeerd met van jij wilt niet dat andere jou konijn eten geven en ik wil dat ook niet. Ja maar een konijn eet geen dingen die slecht zijn. Ik geantwoord dat een tam konijn niet weet of iets slecht is. Ze zei maar wilde konijnen eten dat dan toch ook, nee die hebben juist een instinct voor iets wat slecht is. Zei vind dat het geen kwaad kan want Ze geeft. Ze bedoeld het ook wel goed, maar als ze zo ja niet luisteren wilt dan moet het gewoon maar even op een wat minder vriendelijke manier. Het belang van mijn konijn staat voorop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet om wat zij vindt. Wat zou zij doen als jij haar konijn ging voeren? Dat zou ik misschien eens vragen. Dat vindt zij ook niet leuk neem ik aan. Dus is het dan heel logisch dat jij het ook niet leuk vindt.

Maar het kan misschien een strijd blijven. Zoals je zegt woon je in een begeleid woonproject. En ik weet natuurlijk niet om welke rede zij daar zit. Ik weet wel dat je sommige mensen het gewoon niet aan het verstand kan peuteren omdat die alles vanuit ik beleving doen (heb k ervaring mee). IK vind dat alleen ik mijn konijn eten mag geven, IK vind dat ik het konijn van "Nelleke25" goed te eten geef dus IK vind dat ik dat mag blijven doen. Dus dan interesseert het haar geen bal wat jij er van vindt.

Ik weet natuurlijk niet of zij zo is of denkt maar als dat wel zo is dan blijft het gedoe en kan je er het beste inderdaad iemand van de leiding bij zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het eerst geprobeerd met van jij wilt niet dat andere jou konijn eten geven en ik wil dat ook niet. Ja maar een konijn eet geen dingen die slecht zijn. Ik geantwoord dat een tam konijn niet weet of iets slecht is. Ze zei maar wilde konijnen eten dat dan toch ook, nee die hebben juist een instinct voor iets wat slecht is. Zei vind dat het geen kwaad kan want Ze geeft. Ze bedoeld het ook wel goed, maar als ze zo ja niet luisteren wilt dan moet het gewoon maar even op een wat minder vriendelijke manier. Het belang van mijn konijn staat voorop.

Maar dan ga je in discussie over wat er wel of niet goed voor een tam konijn zou zijn terwijl het daar helemaal niet om gaat. Het gaat er om dat een ander persoon, wie dat dan ook is, niet zomaar een dier mag voeren dat niet van hem of haarzelf is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kinderachtig het ook is,*ik zou* dreigen haar konijn iets ongezonds te voeren. Als je konijn ziek word is het toch niet te bewijzen of dat door dit incident komt.

Hang zelf ook een briefje op. Hoe ben je er eigenlijk achtergekomen en hoe weet je of het niet goed bedoeld was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik het erin zag liggen toen ik in de ren ging kijken, heb het er meteen uitgehaald. Het gaat gewoon mij om het principe, zij wilt niet dat iemand anders haar konijn eten geeft, maar ze doet het wel bij die van mij, en ik was ook gewoon niet thuis toen ze het gaf.

Het zal vast goed bedoeld zijn, maar ik vind het gewoon niet fijn, wat ze haar konijn te eten geeft moet ze zelf weten, maar ik beslis wel over wat Aagje te eten krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kinderachtig het ook is,*ik zou* dreigen haar konijn iets ongezonds te voeren. Als je konijn ziek word is het toch niet te bewijzen of dat door dit incident komt.

Hang zelf ook een briefje op. Hoe ben je er eigenlijk achtergekomen en hoe weet je of het niet goed bedoeld was?

Dat is zeker kinderachtig. En of het nou goed bedoeld was of niet maakt geen verschil, zij moet zich niet bemoeien met het voedsel van een konijn dat niet van haar is.

Ik begrijp niet waarom iedereen steeds maar begint over dat de ts moet zeggen dat zij ook niet zou willen dat iemand haar konijn zou voeren. Al had ze een leeuw als huisdier, dat doet er toch niet toe? Of een persoon nou wel of niet zelf een konijn of Ć¼berhaupt een huisdier heeft, iemand heeft maar gewoon van het dier van een ander af te blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar dat is de moeilijkheid hier aan. De persoon zit in een begeleid wonen traject. Daar is een rede voor, niemand weet welke maar de persoon kan dus niet zelfstandig wonen.

Soms betekend dat, dat je ontzettend moeilijk tot zo iemand door kan dringen. Zoals het eerdere voorbeeld wat ik gaf, alleen maar in de IK positie denken. Dan kan je 100x aangeven dat jij vindt dat ze jouw konijn niet mag voeren. Maar als zij vindt dat ze het goed doet zal ze in zo een geval niet belangrijk vinden wat jij vindt.

We kennen haar niet, kennen geen redenen, dus het is erg moeilijk om passend advies te geven. Ik werk zelf op een VSO en wat bij de ene heel goed werkt, kan bij de ander juist precies het tegenover gestelde doen. Ik vind het lastig, de leiding zal weten hoe zij begeleid moet worden, dus ik denk dat het toch misschien het beste via die weg geprobeerd kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar dat is de moeilijkheid hier aan. De persoon zit in een begeleid wonen traject. Daar is een rede voor, niemand weet welke maar de persoon kan dus niet zelfstandig wonen.

Soms betekend dat, dat je ontzettend moeilijk tot zo iemand door kan dringen. Zoals het eerdere voorbeeld wat ik gaf, alleen maar in de IK positie denken. Dan kan je 100x aangeven dat jij vindt dat ze jouw konijn niet mag voeren. Maar als zij vindt dat ze het goed doet zal ze in zo een geval niet belangrijk vinden wat jij vindt.

We kennen haar niet, kennen geen redenen, dus het is erg moeilijk om passend advies te geven. Ik werk zelf op een VSO en wat bij de ene heel goed werkt, kan bij de ander juist precies het tegenover gestelde doen. Ik vind het lastig, de leiding zal weten hoe zij begeleid moet worden, dus ik denk dat het toch misschien het beste via die weg geprobeerd kan worden.

Daar ben ik het inderdaad mee eens, dit is meer iets wat door de leiding opgepakt moet worden. Het enige wat ik bedoelde is dat iedereen maar steeds begint over dat die andere persoon ook een konijn heeft, of dat er een discussie wordt opgestart over of er wel of niet gevaarlijke dingen worden gevoerd en dan denk ik... daar gaat het totaal niet om. Diegene moet gewoon niet andermans dieren voeren, klaar. De manier om daarvoor te zorgen is denk ik inderdaad wel met behulp van de leiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het dezelfde avond direct aan de begeleiding laten weten, op internet laten zien dat wat gegeven is heel slecht voor konijnen is. (wist toen niet wie het was aangezien we totaal met 16 wonen) de volgende dag zei de persoon in kwestie dat zij het gegeven had waar de begeleiding bij stond. Begeleiding wil zich er verder niet echt mee bemoeien ook al heb ik het gevraagd.

Ze willen nu dat ik steeds met haar in gesprek ga, maar dat wil ik nog niet, ben gewoon te boos nog, en ik vind ook dat zij haar excuus gewoon moet maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boos zijn heeft geen zin, het is gebeurd en je moet nu zien te voorkomen dat het nog een keer gebeurd. Met boos zijn los je het probleem niet op, waarschijnlijk maak je het probleem alleen maar groter.

Ik zou inderdaad eens met haar in gesprek gaan, maar met iemand van de leiding erbij zodat die het in goede banen kan leiden en er in kan grijpen als het nodig is

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik laat het even een weekje rusten, lijkt mij beter aangezien ze morgen toch op vakantie gaat. Moet zeggen dat ik de maand dat ze hier woont mij al 3 weken vreselijk irriteer aan haar, ben al regelmatig weggelopen bij haar. Dus misschien daarom dat ik er ook wel klaar mee ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .