Ga naar inhoud

elke dag ander groenvoer??


jezzy80

Aanbevolen berichten

Ik geef elke dag minimaal drie soorten groenvoer en per dag bekijk ik wat het beste uitkomt om te geven. Als ik een aantal dagen mooie verse paardebloembladeren heb, krijgen ze die ook. Ik ga me er niet druk om maken dat ze die de dag ervoor ook hebben gekregen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een erg kieskeurig konijn qua groenten. Hij eet witlof, andijvie, paardenbloembladeren, weegbree, wortelloof en winterpeen. Punt. Geen andere groenten, geen verse kruiden, niets. Hij haalt er zijn neusje voor op en laat zijn vriendinnetje alles opeten. Weinig keus dus dan simpelweg deze zes dingen te geven, mits ze beschikbaar zijn. Ze doen het er prima op :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze elke dag hetzelfde nl witloof, wortel, komkommer, ijsbergsla en raap. En ik heb nog geen klachten gehoord ;).

Haha gelukkig maar! Maar dat is ook mijn vraag, ik begreep juist dat het heel slecht is om steeds ander groen te geven en dat als je bijvoorbeeld een week geen witlof geeft, ze dan opnieuw moeten wennen/opbouwen.

Maar ik begrijp dat je best af en toe iets anders bij kan geven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook vrij nieuw in het konijnen wereldje en heb op heel korte tijd heel veel moeten leren.

Wat ikzelf begrepen heb wat groenvoer betreft, is dat je een 3-tal soorten (als je zoveel wil toch), als basis groente dagelijks kan geven. Daar verander je dan weinig tot niks aan (af en toe één groente veranderen door een ander, kan volgens mij wel perfect hoor).

Dan kan je natuurlijk andere groenten gaan bijgeven, als toevoeging op deze 'basisgroenten'. Bijvoorbeeld eens een takje selder, wat peterselie, een stukje paprika, een kruidenmix oid.

Ik zelf geef ze dagelijks witloof, een 3-tal schijfjes wortel van ong 0.5cm dik (max dikte dat ze krijgen) per konijn en brocolli.

Geregeld zijn ze de brocoli wel beu gegeten. Dan schakel ik al eens over naar bladselder, maar dit is iets dat ik in redelijk kleine porties geef, dit zou niet zo goed zijn om in grote hoeveelheden te geven.

Ze krijgen dan andere groenten bij al naargelang wat er in huis is of wat ik tegen kom in de winkel en de portemonée kan betalen he ;)

Bijvoorbeeld eens wat krulandijvie meenemen, een krop sla (maar daarvan krijgen ze dan maar om de andere dag en een half blad voor 2 konijnen, vind ik zelf geen goede groente en krijgen ze alleen als ik zin heb in sla), keertje een venkel meenemen, verse spinazie meenemen (maar hier moet ik blijkbaar een waarschuwing bijgeven dat het niet altijd goed verdragen wordt, blijkbaar zijn er al konijntjes erg ziek geworden hierdoor!), ik kijk dan een beetje uit wat ik bij geef.

Wat ik extra geef, is dan eerst in kleine porties, kijken of ze het goed verdragen en of ze het ook wel lusten.

Variatie lijkt me wel leuk voor de konijnen zelf, want ik mag zelf ook ondervinden dat ze echt wel hun groenten beu gegeten kunnen worden als ze vaak hetzelfde krijgen.

Een tijd lang liepen ze gewoon knettergek om een stukje wortel en werd dat als eerste naar binnen gespeeld, nu hoeft dat niet per se, ze zouden het vandaag niet missen als het niet op het menu stond. Af en toe wordt de witlof niet zo graag gelust, andere keren erop gevlogen. Momenteel moeten ze niets meer van brocoli weten en kan ik het 's avonds grotendeels weg gooien.

Ik zorg wel ook voor andere aanvullingen door middel van paardenbloemen, weegbree, duizendblad, vers geplukt gras, vogelmuur, vers kleefkruid edm.

Dat geef ik ze graag dagelijks en ik vind het wel fijn dat ze er ook graag van smullen. Het groeit gratis in de natuur en het lijkt me goed aan te leunen bij hun natuurlijke dieet tegenover al dat gemanipuleerd spul uit de winkel.

Al krijgen ze zowiezo dagelijks witlof, ik weet niet waarom, maar naar mijn gevoel is dat iets dat ze dagelijks zouden moeten krijgen (of dat ook zo is, dat weet ik niet hoor, mijn buikgevoel en niet wetenschappelijk onderbouwt hoor :P ).

Echt elke dag van groente veranderen lijkt me om problemen vragen, gezien sommige konijnen super gevoelig zijn voor veranderingen en groente in kleine stukjes opgebouwd moeten hebben. Als je dan elke dag een schotel voorziet met groente die ze niet gewend zijn, liggen maag en darm problemen zo op de loer he.

Ik denk dat het daarom is dat je hoort dat ze hetzelfde 'moeten' krijgen, maar dat je tegelijk hoort dat er afgewisseld wordt vanwege het beu gegeten worden, maar bij dat laatste moet je denken dat ze niet al hun basisgroente gelijk verandert krijgen, maar groente per groente gewisseld wordt, opgebouwd wordt etc, extraatjes gegeven worden in porties die niet gelijk voor mega problemen zorgen etc.

Af en toe kruiden, verse dan, lijkt me een goede aanvulling. Ik probeer zo vaak mogelijk kruiden bij te geven, oftewle een mix van alles wat ik thuis heb staan oftewel een tamelijk grote grop van bv munt, melisse etc, één soort dan.

Momenteel kunnen mijn plantjes het nog niet aan om dagelijks een grote hoeveelheid te geven, maar ik ben volop aan het stekken en kweken hoor :D

En de nijntjes, die lusten het maar graag!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .