Ga naar inhoud

zwarte bolletjes rond neus en oog konijn


Charlotte92

Aanbevolen berichten

ik heb jullie hulp nodig :)

Ik heb net bij mij nhd gezien dat die zwarte blaasachtige dingen heeft rond zijn neus en ogen. ze zien er uit als zaadjes en ze hangen vast aan zijn huid, als je er een af trekt dan bloedt het een beetje.

weet iemand wat dit is? ik kan pas morgenavond naar de dierenarts gaan, maar ik ben zo bang dat het te laat is.

mijn andere konijn is namelijk gisteren overleden aan myasis (na haar 3 dagen intensief te behandelen, ik had het al na enkele uren ontdekt..) dus de schrik zit er goed in...

kan iemand me helpen? ikwil ze er laten opzitten zodat de dierenarts het nog kan zien. maar als hij myasis kan krijgen wil ik ze er sowiezo af, zoiets wil ik nooit meer!

alvast bedankt,

ps: het konijn staat al vast binnen, zodat er alleszinds al geen beesten meer bij kunnen :s ik vind het echt afschuwelijk, ik wou al 10 jaar konijnen buiten, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt!!

het lijkt op deze vlindereitjes, maar ze zijn zwart :)

dvs_tekstfoto365.jpg

ik dacht dat eitjes van de vleesvlieg (die van myasis) wit waren? dus normaal is het dat toch al niet?

aangepast door Charlotte92
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je geen foto maken van je konijn en de zwarte dingetjes. Weet je zeker dat het geen vlooien(eitjes) zijn?

Een konijn wat ik had gevonden had ook vooral op zijn neus en oren deze zwarte krengen. Alleen ik zag ze wel duidelijk bewegen en springen.

Sterkte met het verlies van je andere konijntje. Ik hoop dat er niks ernstigs aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet het er zo uit toevallig?

6y1wmw.jpg

Dat zijn namelijk vlooienpoepjes. Dat zijn zwarte bloeddrolletjes. Misschien dat ze daarom ook 'bloeden'.

Trouwens: als het wel vlooien zijn zet haar dan niet binnen neer, dan krijg je echt een vlooienplaag die je heel grondig weer uit moet roeien in je huis.

aangepast door Lydiaa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je beschrijving doet me aan teken denken.

Die zitten bij konijnen voornamelijk rond de ogen en op de neus.

Alleen mag je ze nooit zomaar uittrekken, je gebruikt best een tekentangetje om ze volledig te verwijderen.

Weet je hoe een teek eruit ziet?

Zat ook aan teken te denken maar die worden meestal wat witter/beige-achtig van kleur, al heb je er ook pikzwarte tussen zitten.

Inderdaad geen teken uittrekken! Teken kunnen ook vieze ziektes met zich meedragen. Laat je dierenarts het morgen maar goed controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

teken kunnen idd ook, hij heeft zondag namelijk een afantuurtje in de tuin gehad... (hij was intsnapt :) ) daar dacht ik ook aan, maar ik zag geen kopje, alleen dat zwart stuk. maar nu je het zegt... zoals je bij het neusje kan zien hebben we er al een heel aantal afegehaald, zo dom, uit stress door dat vorig konijn wou ik het er gewoon zo snel mogelijk af.

kan het kwaad om ze te laten zitten als het teken zijn? ik heb wel een tang thuis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn wat mij betreft bijna 100% zeker teken. Je kan ze zelf verwijderen met een tekentang. Let goed op welke kant je op draait (weet zo even niet meer of dat links of rechtsom is). Toch zou ik nog naar de dierenarts gaan morgen, want aangezien je er ook al een paar hebt uitgetrokken weet je nooit of de tandjes nog in de huid zitten. Ik zou de situatie even uitleggen, wellicht heeft ze een medicijn, nadat de teken verwijderd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben wel opgelucht, dit is toch minder erg dan vliegen eitjes hoop ik? alleszinds, het zijn er wel veel zeg :s jak, volgens mij komt dat dus van door het gras en de struiken te kruipen.

moet ik dat achteraf ontsmetten? lijkt me nogal delicaat omdat het zo dicht bij de ogen en de neus is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het persoonlijk wel minder erg dan vliegen eitjes, die maden eten het vlees gewoon op, maaaaaar: teken kunnen bij zowel mensen als konijnen de ziekte van Lyme overbrengen. Het ligt er natuurlijk aan of de betreffende teken de ziekte van Lyme bij zich dragen. Ik zou alle overige teken nu met een tekentang verwijderen en alsnog morgen naar de dierenarts gaan. Wellicht heeft zij een medicijn dat eventuele ziekten die ze met zich meedragen doodt, daar heb ik geen verstand van.

Houd in ieder geval in de gaten hoe het met je konijn gaat. Het kan koorts, verminderde eetlust of verlammingsverschijnselen krijgen door Lyme. Je kan ook van tevoren de DA bellen, misschien hoef je dan niet eens langs te komen. Al kan dat laatste natuurlijk nooit kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel voor de hulp! mama dacht dat het het beste is als we morgen de dierenarts de tekenen laten verwijderen :) we moeten toch gaan omdat die andere niet goed uitgetrokken zijn. dan kunnen we toch niks meer verkeerd doen. eenmaal erop kunnen ze niet veel schade meer aanrichten neem ik aan?

dankjullie wel voor de hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zuigen bloed. Daardoor worden die krengen ook steeds groter. Het zijn er best veel. Ik denk dat je ze toch het beste vast kan verwijderen. Als je het goed doet doe je het gewoon hetzelfde als de DA zou doen hoor! Laat je moeder het konijn even vasthouden of andersom en de anders draait zoals Aliciaa zegt linksom de teek eruit. We doen dit ook wel eens bij de honden. Alleen uitkijken dat je niet uitschiet in het oog of zo.

Is natuurlijk een keuze die je zelf moet maken maar ik zou ze zo snel mogelijk weg willen hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn hond heeft al heel vaak teken gehad nog nooit problemen mee gehad :) altijd linksomgedraait en dan laten ze zich vanzelf los :) op het wondje dan een beetje jodium voor bacerien en klaar. maar mijn broer heeft een minder leuke ervaring er mee die heeft hem laten zitten en er wat overheen gesproeit in de hoop dat de teek los zal gaan laten ,dat moet je nooit doen want dan wordt de teek misselijk en dan gaat tie braaken en als een teek overgeeft dan spuugt tie de ziekte in de hond en dan is het te laat, dus nooit zeep of alcohol of iets anders op een teek doen want dan kan die gaan overgeven en dan spuugt tie de ziekte in de konijntje :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als je er niks overheen sproeit dan is er niks aan de hand :-). en bij de andere plekjes als je de teekjes er uit haal kan je jodium er op doen als de teek er al uit is bij het oogje niet niet dat het in het oogje komt germ.wel maar een beetje alleen als het doet bloeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .