Ga naar inhoud

Lactose intolerantie


Apie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn langharig konijn heeft regelmatig last van verstopping door ingeslikte haren. Nu gebruik ik sinds een week 2x daags prozyme, maar nu zie ik dat er lactose inzit als ingredient. Konijnen zijn lactose intolerant, dus daar schrik ik wel van, zijn de effecten direct merkbaar of kan hij daar ook later nog effecten van ondervinden. Uiteraard stop ik nu meteen met dit potje en zal ik lactose vrije prozyme aanschaffen.

Is er iemand die weet wat de eventuele schadelijke effecten zijn en waar ik op moet letten? En of ik ook effecten op langere termijn kan verwachten?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Een bezorgde Annelies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, wij heten hetzelfde! :)

Ik denk dat het met de lactose wel mee zal vallen. In die yughurt drops zit er immers ook, en daar gaan diertjes op korte termijn ook niet van neer vallen.

Als je wil gaan voor een wat alternatieve behandeling kan ik gebroken lijnzaadjes aanraden. Hier werkt dat heel goed om hun darmpjes weer naar behoren te doen werken bij tekenen van lichte verstopping door haren.

Ik denk wel dat er hier een aantal mensen dachten dat het niet zou werken, dus als het ernstig is kan je misschien beter zat straffers proberen waarvan je wel zeker denkt te zijn :).

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de keutels in orde zijn dan zal het wel hoor. Als hij gewoon goed eet en poept en doet.

Konijnen horen geen melk te drinken maar ze vallen er ook weer niet direct van om.

Wij hebben vroeger 12 jaar lang het konijn dagelijks een klein beetje Brinta-pap gegeven, we wisten niet beter. Pas na 13 jaar viel hij uiteindelijk om, maar ik denk niet dat dat van de melk was. Het is eigenlijk gewoon niet goed voor ze maar ik zou me echt geen zorgen maken als alles nog goed lijkt nu :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Annelies en Lonja,

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben gerustgesteld. Maar nu ben ik er ook achter gekomen, dat in de prozyme die via konijnen.nl wordt verkocht dus ook een kleine hoeveelheid lactose zit. En volgens mij wat ik gelezen heb, gebruiken veel mensen, die prozyme gebruiken het via deze webwinkel. Wellicht een vraag voor een andere topic, of er uberhaupt mensen zijn die lactose vrije prozyme gebruiken.

Ik heb wel gelezen dat er mensen zijn, die merken dat hun konijn juist last van gas en buikpijn krijgen door het gebruik van prozyme, dus misschien is lactose de boosdoener. Ik kijk het even aan, de productie is wel op gang, maar ik dacht de oplossing te hebben met prozyme, aangezien hij echt veel last van de slechte doorvoer van de haren heeft. Hij eet slecht hooi, dus dat maakt het gecompliceerder. Ik dacht een mooi alternatief te hebben voor ciseral druppels (maagdarmstimulans), die de DA ook wel voorschrijft.

Groetjes Annelies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .