Ga naar inhoud

Witje is nu geheel tandloos, zijn er mensen met ervaring?


Bunny06

Aanbevolen berichten

Vrijdag ben ik met hem naar Dierenziekenhuis in Groningen geweest (had ik veel eerder moeten doen)..

25 februari heeft een dierenarts in Assen 2 kiezen getrokken en 1 geknipt en vertelde mij dat alle bovenste kiezen los zaten. Ik zag toendertijd al dat zijn onderste voortanden wittig spul onderaan hadden maar dit was 'normaal'?

Vrijdag heb ik een heel gesprek gehad met mijn KK dierenarts Magreet. Ik vind haar super goed, qua kennis en klik.

Ik had Witje samen met Bunny meegenomen en we zouden eerst bespreken wat er moest gebeuren en ze heeft toen samen met mij zijn gebit gecheckt. Hier bleek wel meer mis te zijn dan dat alleen de bovenste kiezen los zaten.

Kiezen waren ontstoken, er was pus, de onderste snijtanden zaten los, vandaar ook dat witte spul wat ik in februari al zag. Veel kiezen stonden verkeerd, teveel naar voren en naar de wang toe e.d.

Misschien dat van alle kiezen er maar 2 a 3 goed waren, van de 28 tanden die ze totaal hebben. 12 kiezen boven en 12 onder en 4 snijtanden. Ze voelde aan de onderkaak ook al onregelmatigheden en dat betekende al op doorgegroeide wortels.

Deze diagnose kwam binnen als een klap omdat ik dacht dat dus alleen de bovenste kiezen getrokken moesten worden maar nu zouden alle tanden getrokken moeten worden.

En ik moest dus een keuze maken tussen euthanasie of toch alle tanden trekken.

Ik wilde uiteraard niet dat Witje zou lijden en ik wilde aan de ene kant Bunny ook niet alleen achter laten en ik wilde ook niet de vraag hebben van 'wat als ik hem wel had laten opereren'.

Ik huil liever nooit in bijzijn van mensen maar nu kon ik het niet inhouden. Moest ik nu al afscheid nemen van mijn aller eerste aangeschafte konijn? Hij is al 9 jaar maar omdat hij eerder onder narcose is geweest en ik zijn karakter goed ken, heb ik toch gekozen om hem te laten helpen en zijn tanden/kiezen allemaal te laten trekken.

Toen ik hem kwam ophalen was hij net uit de narcose dus hij moest nog even blijven tot hij wakkerder was.

Bunny is er weer bij gezet om hem sneller wakker te maken en al snel hupte hij al wat rond. Hij at ook al Critical Care van mijn vinger en dit voelde voor mij net alsof iemand met zijn nagels over een schoolbord aan het halen was.

Normaal voel je de voortanden van een konijn als ze iets van je vinger likken maar nu was het een en al gesop en gesmak en gelebber.. Dit voelde echt heel raar voor de eerste keer.

Maar goed. Hij krijgt nu 2x daags 0,9ml bactrimel en 2x daags novocam voor 3kg kat.

Hij doet het super. Ik weet niet of hij zelf al wat dingen zelfstandig eet maar ik weet wel dat hij dat critical care uit een bakje opslurpt en drinkt. Zijn ontlasting is super. Ik vind het wel zielig dat hij nu geen harde dingetjes meer kan.

Volgens mij zijn groentes ook een probleem omdat denk ik alles gemalen moet worden? Ik denk dat als hij een sliertje fijngesneden andijvie eet, dat hij hierin kan stikken?

Ik weet dat Witje niet houd van dwangvoeren en hiermee ben ik ook gestopt. Hij slurpt uit zichzelf zo de bactrimel en de novocam puur op en daarna geef ik hem critical care via een spuit en hij eet zo'n 10ml /20ml per keer en ik voer hem 4x op een dag. Daarnaast kan hij zelf pakken uit een bakje als hij wil.

Ik ben super trots op hem. Dat hij het zo snel al zo goed doet. Ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt voor hem.

:)

Zijn er mensen die ook tandloze konijnen hebben?

Wat kunnen ze dan allemaal eten?

Ik heb ook Recovery poeder en selective staat gewoon in normale vorm en geweekte vorm. Ook ligt er gewoon hooi voor Bunny uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje dat heb ik nog nooit meegemaakt. Een tandloos konijn. Echt knap dat hij zo goed eet nog! En het kost ook voor jou veel moeite. Vergeet ook niet om wat hooithee te maken omdat hij nu ook geen hooi meer kan eten. Zonder de bestandsdelen van het hooi krijgt hij uiteindelijk last van zijn darmen.

Misschien zou je zijn biks als hij dat krijgt, in water kunnen mengen tot een papje? En al zijn andere eten als een Olvarit voor konijntjes kunnen malen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zit er in hooi wat niet in SS of Critical Care zit?

Hij heeft nu een bakje met water (omdat ze beter en meer drinken uit bakjes), bakje ss brokjes, bakje cuni complete brokjes, bakje met ss geweekte brokjes, bakje met critical care papje.

Ook liggen er gedroogde peterselie stukjes door het hooi met rozenblaadjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vezels, dacht ik.. als in, het is meer. Ik weet het eigenlijk niet, maar het is iets dat ze normaal natuurlijk de hele dag door eten terwijl biks eigenlijk slechts 'bijvoeding' is omdat wij ze hier heel moeilijk net zo'n gevarieerd dieet kunnen geven als wat ze in de natuur zelf bij elkaar zouden zoeken.

Hebben ze je bij de DA geen advies gegeven eigenlijk hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet in hoeverre onze huiskonijnen nog overeen komen met de 'wilde konijnen' maar ik weet bij honden dat er inmiddels veel verschil zit in hun darmen en vertering van voedsel als de wolven. Wij kunnen ook niet meer het dieet volgen die apen hebben omdat wij ons ook hebben aangepast. En ik denk dat onze huiskonijntjes niet hetzelfde spijsverteringsstelsel hebben als wilde konijnen. Elk dier evolueert om te overleven en zeker als ze in handen komen van mensen. Wilde konijnen zullen ook veel sterkere darmstelsels hebben en hogere weerstand als onze konijnen omdat zij overal aan blootgesteld worden.

Critical care bevat min. 21 tot max. 26% vezels. Recovery is min. 19%. Recovery Plus min. 22 - max. 26%. en hooi meen ik ook 26%?

http://www.jaboer.nl/fourage_hooi_en_stro.htm 260gram ruwe celstof per kilo.

Ze hebben mij geadviseerd gewoon de geweekte ss brokjes te geven en voor nu nog de CC en RC voor erbij tot hij zelf goed eet.

Het was redelijk druk en ik stond met iemand anders te praten die ook een konijn had om te laten helpen aan de tanden.

Maar ik ben benieuwd waarin ik kan variëren qua voeding voor Witje of dat het levenslang alleen de SS en CC moet blijven. Ik zal anders morgen nog wel even contact opnemen met de dierenziekenhuis, ook om een update te geven over Witje. En anders stuur ik Evert Jan nog wel een mailtje van Dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een zielig verhaal :( Maar als ik het goed begrijp heeft jouw konijn dus ook geen kiezen meer? Bij mijn konijntje moesten toen zijn tanden getrokken worden, maar hij heeft nog wel zijn kiezen. Dus dat is dan natuurlijk net ff iets anders omdat hij nog wel kan kauwen. In het begin was het voor mij ook een beetje zoeken wat kan wel en wat kan niet? Ik had voor hem toen zijn voer even in het water laten weken en werd het dus wat zachter, toen roerde ik er even door heen en werden het allemaal kleine stukjes die hij makkelijker kon pakken. Ik weet niet of je hier wat aan hebt? Maar in ieder geval veel succes en beterschap met Witje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@cinderella dat krijgt hij inderdaad al, geweekt voer. Ik moest van de dierenarts zoveel mogelijk voorschotelen in droog en geweekte vorm on te kijken wat hij wil eten. Hij eet goed maar is van vrijdag 1,15kg naar nu 1,05kg gegaan maar als het goed is niet dit steeds beter worden. Ik hou het in ieder geval in de gaten. Hij krijgt van mij ook gimborn knaagdierpasta voor ingeslikte haren maar die krijgt hij nu gewoon als tussendoortje omdat er suikers in zitten en hij er gek op is. Voor zijn tanden getrokken werden kreeg hij crossys en loftys van vitakraft samen met gedroogde appel/wortels en bananen. Hij was ooit 1,47kg en toen was hij mooi op gewicht en normaal krijgen ze hier geen snoep en snacks. Ik dacht trouwens dat het hooi niet 26%vezels bevat maar 80 en 20% vocht? Maakt ook verder niet uit, als hij maar vezels binnen krijgt.

Zostraks wilde hij erg graag gedroogde appelstukjes eten maar hij liet het vervolgens weer uit zijn mond vallen omdat hij er niks mee kon. Wel zielig om te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .