Ga naar inhoud

Trainen met je konijn: Beloning afbouwen


liekeklaassen

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een tijdje het boek 'high five met je konijn' en train dus nu ook met Snickers.

Het lijkt alsof ze het echt leuk vind, soms zie je dat ze het goed wil doen maar gewoon

niet begrijpt wat ik van haar verlang. Maar langzamerhand komen we er wel.

Ik ben begonnen met 'hoog' en 'high five'. Nu kan ze deze kunstjes allebei wel redelijk,

maar alleen als er een beloning in de vorm van voedsel bij is. Ik oefen veel met wortels,

aangezien ze dat erg lekker vind en ze dan ook wel op haar achterpoten wil gaan staan.

Ze is nog wel een klein beetje angstig als ik haar voorpoten aanraak, maar als ze eten ziet

dat is dat ook voorbij.

Nu vroeg ik mij af: Wat is de beste manier om het voedsel af te bouwen, zodat ze het straks echt

alleen op het commando kan doen zonder dat ik er steeds wortels bij nodig heb?

Verder oefen ik ook met een targetstick. Dit is helemaal leuk om te zien. Zodra ze hem ziet,

racet ze naar het balletje omdat ze weet dat ze dan voer krijgt. Hiermee oefen ik met haar

normale voer, dus ipv het in de voerbak te doen moet ze het verdienen.

Ook met de targetstick wil ze wel het commando 'hoog' doen, als het balletje in de lucht hangt.

Hierbij gaat het afbouwen van de beloning al wat beter, ik kan haar concentratie een paar keer

vasthouden zonder voedsel voordat ze ervandoor gaat omdat ze wel wat beters te doen heeft..

Dus, wie heeft er tips om dit voor te zetten zonder steeds een beloning in de vorm van een snoepje / voer

te geven? Is het handig om een clicker toe te gaan voegen of niet?.. Of andere ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je bezig bent met training! Ik gebruik meestal een clicker en een targetstick.

Als je een clicker aanleert, dan weet een konijn op een bepaald moment dat een click iets lekkers betekend, maar in een later stadium kan je dan interval-beloning toevoegen, een click betekend dan, dat er misschien een beloning komt, op die manier kun je t lekkers afbouwen. De click is na lang oefenen al een beloning opzich.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Peentje leren staan zonder hulp van een boek of een clicker :-D

Ik hou mijn hand boven haar kopje en zeg: Peentje ga eens staan! Dan doe ik mijn hand naar boven en dan gaat ze mee staan.

In het begin beloonde ik haar met van die konijnen snoepjes (die ik in vieren deelde, dus erg kleine stukjes.. ) en daarna deed ik het vaak opnieuw, maar zonder een snoepje te geven. In plaats van het snoepje zeg ik: goed zo Peentje! Wat ben jij een knap konijn! en dan krijgt ze een aai en een kusje van mij.

Nu geef ik 1 snoepje om de 20 keer dat ze het doet maar blijf ik haar wel "verbaal" belonen door heel blij te reageren: goed zo Peentje! Knap konijn! :-) en een kusje natuurlijk haha.

En zo heb ik het belonen afgeleerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .