Ga naar inhoud

inenten en castratie


LovelyNijn

Aanbevolen berichten

Morgen is het zover, mijn nieuwe konijntje ophalen en het vriendje voor mijn voedster.

Ik wil eerst even een beetje "kennismaken" met hem en dan wil ik de dierenarts vrijdag bellen voor een afspraak voor castratie. Hopelijk kan dat begin volgende week, des te eerder kunnen ze samen:yes:

Maar nu mijn vraag, het konijntjes (pas een naam als ik zeker weet dat hij gaat blijven) is nog niet ingeënt.. In eerste instantie komt hij binnen maar ergens half mei verhuizen ze als happy koppel naar buiten.

Wat is nu verstandig, hoeveel tijd moet er zitten tussen inenten en castreren??

Mijn eigen konijn is geënt en moet in juli weer, maar dit lijkt me wel een enorm risico, zeker gezien hij buiten zit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie net in een ander topic dat je hem bij een opvang gaat halen. Wat vreemd dat je een ongecastreerde ram meekrijgt en dat die ook niet ingeënt is. Dit had ik nooit eerder gelezen eerlijk gezegd. Is er een speciale reden dat er voor dit konijn een uitzondering gemaakt wordt of doen ze dit standaard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie net in een ander topic dat je hem bij een opvang gaat halen. Wat vreemd dat je een ongecastreerde ram meekrijgt en dat die ook niet ingeënt is. Dit had ik nooit eerder gelezen eerlijk gezegd. Is er een speciale reden dat er voor dit konijn een uitzondering gemaakt wordt of doen ze dit standaard?

Ik zag een tijdje geleden ook een opvang die niet castreert omdat ze er geen geld voor hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry voor de late reactie..het gaat om een kinderboerderij die min of meer gedwongen de dieren opvangt..ze zorgen er uitstekend voor hoor en laten ze wel nakijken door de dierenarts enzo maar hebben er stomweg niet de financiele middelen voor om meer dan dat te doen helaas.. Ik sta nu klaar met Pip naar de dierenarts te gaan,hij krijgt inderdaad de inentingen bij nacontrole en vandaag word hij nog even helemaal nagekeken.. Ik hoop maar dst hij erdoor komt want hij lijkt er licht..maar goed ben geen dierenarts dus misschien gewoon zijn bouw.. Spannende dag dus!! Hoop dat hij er sneller van hersteld dan mijn voedster enkele weken terug..dat ben k nog niet vergeten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Marley en Nijntje vorig jaar tegelijk laten castreren/ steriliseren, en toen ze weer wakker waren en goed aten hebben ze bij de DA gelijk hun inenting gehad allebei :)

( ivm met werk waren ze daar wel de hele dag, van 9 tot 7 dus wel goed in de gaten gehouden door de DA)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er moet minimaal 1 week tussen zitten met de enting, en het mooiste is 2 weken!

Voor de castratie hebben ze hun immuniteit nodig! Immuniteit is weerstand tegen lichaamsvreemde stoffen, zo dus ook de narcose en algehele ingreep.

Die weerstand moet ook optimaal zijn bij de enting. Dus vandaar dat het nooit tegelijk kan, want zo'n inenting is best nog heftig voor een konijn er worden namelijk allemaal antistoffen ingespoten, waar het lichaam ook wel wat voor moet werken (dit uit zich vaak in 1 dag wat sloom kunnen zijn na de enting) In het ergste geval als je een konijn ent wat niet volledig gezond is of een mindere weerstand heeft kan het zelfs komen te overlijden na een inenting!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor castratie hebben ze geen immuniteit nodig, geen immuniteit tegen Myxomatose en VHS in ieder geval lijkt mij.

Hun weerstand moet goed zijn ja, maar of je nu eerst ent en dan castreert of andersom maakt niet uit, naar mijn idee hebben ze die enting echt niet nodig om onder narcose te kunnen.

De weerstand moet inderdaad goed zijn maar als er anti-stoffen ingespoten werden was het makkelijk :P Dan hoefde het lichaam niet te werken. Die anti-stoffen moet het lichaam juist zelf aan gaan maken en dáárom moet de weerstand goed zijn. Dat is het kenmerk van een vaccin, dat er juist geen anti-stoffen toegediend worden maar het lichaam zelf aan het werk gezet wordt om een ziekte te bestrijden. Zoal jij het nu omschrijft klinkt het alsof je bedoelt dat er passieve immuniteit ontstaat, maar dat is echt niet het geval, de prik met Nobivac is echt een vaccin en zorgt dus voor actieve immuniteit.

Een vaccinatie tegen myxomatose en VHS werkt zo dat er een klein beetje van (aangepaste, verzwakte) myxomatose ingespoten wordt en na een week ontwikkelt ook de VHS zich, die hebben ze bij het aangepaste myxomatosevirus erin gestopt om het maar even heel simpel te zeggen. Het lichaam herkent dit als indringers en gaat ze te lijf. Omdat het maar zo'n klein beetje is en een aangepast virus is dit onder gezonde omstandigheden wel te doen voor een konijn. De volgende keer als er een besmetting met 1 van de 2 virussen plaatsvindt herkent het lichaam deze indringers onmiddelijk en weet het lichaam meteen welke stoffen er gevormd moeten worden om het aan te pakken. Normaal, als een virus nieuw is, is dit een traag proces en krijgt zo'n virus de kans om zich te vermeerderen, maar bij een geënt konijn krijgt het daar niet de kans voor omdat het immuunsysteem weet hoe te handelen en gelijk aan de slag gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor alle uitleg:-) heb een afspraak over twee weken om de hechtingen te laten verwijderen en dan ook direct de inenting.. Mijn voedster moet eigenlijk in juli maar heb gevraagd of ze gelijk mee kon en volgens DA was dit geen probleem..klinkt na jullie uitleg ook wel logisch eigenlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .