Ga naar inhoud

Mijn nieuwe konijntje drinkt niet (genoeg?) help......


Gekkie

Aanbevolen berichten

Hoi BB'ers!

Ik heb een nieuw konijntje aangeschaft, een jong diertje omdat ik zelf graag vanalles wil leren aan het beestje, aangezien ik niet zo groot woon en er dus wel een paar "konijnen-regels" zijn opgesteld :P haha

Alleen maak ik me zorgen, mijn nieuwe konijn is sinds gisteren in huis en ik let heel goed op of ze wel goed eet en drinkt, maar ik heb ze nog niet zien drinken en er is nauwelijks iets uit de fles... :erf:

Dus ik maak me zorgen.

Eten doet hij wel heel goed, veel hooi en een stuk wortel, dat gaat vlot naar binnen!

De biks gaat ook niet zo hard..

Verder is hij wel heel levendig en actief.

Het beestje is 5weken oud en dronk al zelfstandig.

Wat kan ik doen om hem goed te laten drinken? Maak me echt zorgen! :erf:

Heb al zitten denken om zo'n spuitje in de apotheek te halen (zonder naald uiteraard) en daar water in te doen en dan proberen te laten drinken van het spuitje... Goed idee of niet?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan je helpen, ik heb het ook meegemaakt, Biks. Dat moet je nog niet geven, Ga naar Hertog, of Petsplace. en koop Konijnen voer voor jonge konijnen. Dat helpt, Als je konijn geen biks eet, dan drinkt die niet. Want biks zijn droog en dan gaan ze drinken, Een tip! je moet een ouwe sok om de drinkfles doen, Als je hem buiten hebt, of binnen maakt niks uit. Toen ik mijn konijntje had at en dronk die niet toen ik er bij was, Dus laat hem op zijn gemak stellen, Want hij is er net, je hoeft niet op te letten, Hij laat zigzelf niet verhongeren,

Ik heb percies het zelfde meegemaakt als jij, ik maakte me ook zorgen enzo, maar het kwam goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 weken? Een konijn hoort tot 8 weken bij moeder te blijven dus daar is al iets mis gegaan denk ik?

Ik zou een bakje neerzetten, misschien is hij/zij (weet niet welk geslacht het konijntje is?) niet gewend om uit een flesje te drinken. Het ene konijn drinkt liever uit een fles, de ander liever uit een bakje.

Vind het wel sneu om te lezen dat hij/zij pas 5 weken jong is, dat is echt te jong om al bij de moeder weg te zijn.

Probeer je konijntje ook een beetje rust te gunnen, hij/zij is net bij jou en moet nog wennen aan alles. Hooi eten is super natuurlijk, groenten wel voorzichtig opbouwen, niet te veel ineens geven, de darmen moeten hier nog aan wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 weken? Een konijn hoort tot 8 weken bij moeder te blijven dus daar is al iets mis gegaan denk ik?

Ik zou een bakje neerzetten, misschien is hij/zij (weet niet welk geslacht het konijntje is?) niet gewend om uit een flesje te drinken. Het ene konijn drinkt liever uit een fles, de ander liever uit een bakje.

Vind het wel sneu om te lezen dat hij/zij pas 5 weken jong is, dat is echt te jong om al bij de moeder weg te zijn.

Probeer je konijntje ook een beetje rust te gunnen, hij/zij is net bij jou en moet nog wennen aan alles. Hooi eten is super natuurlijk, groenten wel voorzichtig opbouwen, niet te veel ineens geven, de darmen moeten hier nog aan wennen.

O echt? :o Het beestje komt toch van een echte fokker.. Die zelf eigen rassen kweekt enzo. Die mevrouw doet dat al jaren, en die zei dat ze met 5 weken weg mogen. :erf:

Ik heb hem zelfstandig zien drinken en eten voorheen, uit een fles, dus dat zou hij bij mij ook moeten doen.. :P maar nee.

Rust krijgt hij zeker, ik heb een knuffelkonijn in zn kooi gezet, waar hij lekker warm tegenaan ligt te genieten.

Ben benieuwd nu, verder gaat het wel heel goed hoor, het is een vrolijk beestje! :D

Dankje!

aangepast door Gekkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan je helpen, ik heb het ook meegemaakt, Biks. Dat moet je nog niet geven, Ga naar Hertog, of Petsplace. en koop Konijnen voer voor jonge konijnen. Dat helpt, Als je konijn geen biks eet, dan drinkt die niet. Want biks zijn droog en dan gaan ze drinken, Een tip! je moet een ouwe sok om de drinkfles doen, Als je hem buiten hebt, of binnen maakt niks uit. Toen ik mijn konijntje had at en dronk die niet toen ik er bij was, Dus laat hem op zijn gemak stellen, Want hij is er net, je hoeft niet op te letten, Hij laat zigzelf niet verhongeren,

Ik heb percies het zelfde meegemaakt als jij, ik maakte me ook zorgen enzo, maar het kwam goed.

Hoi Junior,

Ik woon in België en ik heb Beaphar Care+ Junior (speciaal voor kleine konijnen) in zijn bakje.

Hij is net flink beginnen eten van de Junior biks sinds ik hier gepost heb op BB! Dus dat is al goed nieuws, nu hopen dat hij dorst krijgt van al dat eten. :P

Dankjewel voor de info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je niet bij een goede fokker terecht bent gekomen want 5 weken is echt te vroeg, zowel voor de gezondheid als ontwikkeling van je konijn. Ik hoop dat de fokker wel op goede gezondheid heeft gefokt. Er zijn goede fokkers maar helaas ook echt een hoop slechte.

Onderstaand stukje heb ik gekopieërd:i

Niet enkel de gezondheid is ermee gebaat als een konijntje pas op leeftijd van 8 weken van de moeder gescheiden wordt. Ook het karakter krijgt de kans om zich op een normale manier te ontwikkelen als een konijntje wat langer bij de moeder gelaten wordt; het diertje wordt er stabieler van. In de veiligheid van het nest is er bovendien weinig tot geen stress, wat de weerstand tegen ziektes bevordert. Kortom, een konijntje dat tot acht weken bij de moeder mag blijven heeft een betere basis, zowel lichamelijk als geestelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen drinken niet uit een flesje, weten ook niet echt hoe dat moet. Misschien moet je een bakje proberen?

Probeer anders ook hooithee te maken. Gewoon kokend water op hooi gieten en dat af laten koelen en het hooi eruit halen.

Mijn konijntje was ook 5 weken, had diarree in de dierenwinkel en kon het arme beest daar ook echt niet laten. Echt heel erg slecht dus ook voor de gezondheid, ze zijn zo vatbaar voor ziektes zo jong.

Overigens is mijn konijn wel echt een knuffelkont geworden. Geef hem gewoon veel aandacht en daarna een maatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je niet bij een goede fokker terecht bent gekomen want 5 weken is echt te vroeg, zowel voor de gezondheid als ontwikkeling van je konijn. Ik hoop dat de fokker wel op goede gezondheid heeft gefokt. Er zijn goede fokkers maar helaas ook echt een hoop slechte.

Onderstaand stukje heb ik gekopieërd:i

Niet enkel de gezondheid is ermee gebaat als een konijntje pas op leeftijd van 8 weken van de moeder gescheiden wordt. Ook het karakter krijgt de kans om zich op een normale manier te ontwikkelen als een konijntje wat langer bij de moeder gelaten wordt; het diertje wordt er stabieler van. In de veiligheid van het nest is er bovendien weinig tot geen stress, wat de weerstand tegen ziektes bevordert. Kortom, een konijntje dat tot acht weken bij de moeder mag blijven heeft een betere basis, zowel lichamelijk als geestelijk!

Ai dat wist ik niet... :erf:

Maar misschien gelukkig dat ik dan dit konijntje heb "gered".. in plaats van een een gezin met kinderen die denken: Oooo wat schattig!! en die er na de 'schattige periode' niet meer goed voor zorgen... :bad:

Als hij wat groter is ga ik hem sowieso koppelen met mijn Peentje :yes: dan kunnen ze altijd lekker samen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen drinken niet uit een flesje, weten ook niet echt hoe dat moet. Misschien moet je een bakje proberen?

Probeer anders ook hooithee te maken. Gewoon kokend water op hooi gieten en dat af laten koelen en het hooi eruit halen.

Mijn konijntje was ook 5 weken, had diarree in de dierenwinkel en kon het arme beest daar ook echt niet laten. Echt heel erg slecht dus ook voor de gezondheid, ze zijn zo vatbaar voor ziektes zo jong.

Overigens is mijn konijn wel echt een knuffelkont geworden. Geef hem gewoon veel aandacht en daarna een maatje.

Dankje! Ga het meteen proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update van de situatie:

Takkie doet het erg goed! Eet super goed! Biks, hooi, een beetje groente, hou zijn poep in de gaten en dat zijn allemaal prachtige keutels!

Alleen dat drinken......... Ik heb 1 grote fles met water, 1 kleine fles met "hooi thee" én een bakje met hooi thee, maar er gaat gewoon niks uit...

Plassen doet hij wél erg goed, dus ik vraag me af, waar haalt hij dat water vandaan als hij niks drinkt? Enkel en alleen uit de verse groente?

Hij gaat wel erg goed, lekker hyperachtief, binkie's doet hij erg veel, super blij konijntje!

Moet ik me zorgen maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update van de situatie:

Takkie doet het erg goed! Eet super goed! Biks, hooi, een beetje groente, hou zijn poep in de gaten en dat zijn allemaal prachtige keutels!

Alleen dat drinken......... Ik heb 1 grote fles met water, 1 kleine fles met "hooi thee" én een bakje met hooi thee, maar er gaat gewoon niks uit...

Plassen doet hij wél erg goed, dus ik vraag me af, waar haalt hij dat water vandaan als hij niks drinkt? Enkel en alleen uit de verse groente?

Hij gaat wel erg goed, lekker hyperachtief, binkie's doet hij erg veel, super blij konijntje!

Moet ik me zorgen maken?

Als het konijntje veel groente eet drinken ze automatisch minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update van de situatie:

Takkie doet het erg goed! Eet super goed! Biks, hooi, een beetje groente, hou zijn poep in de gaten en dat zijn allemaal prachtige keutels!

Alleen dat drinken......... Ik heb 1 grote fles met water, 1 kleine fles met "hooi thee" én een bakje met hooi thee, maar er gaat gewoon niks uit...

Plassen doet hij wél erg goed, dus ik vraag me af, waar haalt hij dat water vandaan als hij niks drinkt? Enkel en alleen uit de verse groente?

Hij gaat wel erg goed, lekker hyperachtief, binkie's doet hij erg veel, super blij konijntje!

Moet ik me zorgen maken?

als je hem al groenvoer geeft spoel het dan af onder de kraan en zorg dat het goed nat is dan krijgt hij ook veel vocht binnen

ik denk dat hij zichzelf niet zou laten verhongeren kleine konijntjes drinken ook minder lijkt mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je hem al groenvoer geeft spoel het dan af onder de kraan en zorg dat het goed nat is dan krijgt hij ook veel vocht binnen

ik denk dat hij zichzelf niet zou laten verhongeren kleine konijntjes drinken ook minder lijkt mij

Ja hij krijgt al verse groente, maar drinkt echt bijna niks.. Heb nog niet 1x zijn drinken moeten bijvullen sinds maandag... :eek:

Groentes leg ik idd eerst in het water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bakje water met appelsap erin? Bij ons is gepureerde bleekselderij een hit. gewoon even in de blender/staafmixer

Het appelsap wel zelf persen ivm chemische toevoegingen

En het beestje natuurlijk rust geven

aangepast door Zilo
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt het niet gewoon door de groente? Dat ze geen dorst heeft.

Want dan krijgt ze ook best veel vocht binnen, en heeft ze al snel geen dorst meer dus drinkt ze ook niet.

Goh, sinds dat ik hem kreeg, zag ik dat hij niks dronk en toen ben ik hem groente gaan geven omdat ik inderdaad dacht: daar zit vocht in.

Maar hij drinkt echt helemaal niks..

Hij krijgt een halve wortel, sla, (sinaasappel heb ik geprobeerd, maar dat lust hij niet, jammer, want daar zit juist veel vocht in).

Ik week ook de wortels in water, voordat ik ze geef. En de sla ook.

Moet ik me dan zorgen maken? :frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien snapt ze niet dat ze zelf moet drinken? Aangezien ze zo jong is.

Want ze is nog gewend bij de moeder te drinken, misschien kan je haar water geven met een spuitje en daar een speciaal tuitje opdoen die ook gebruikt word voor nestjes. Dit lijkt meer op het drinken bij de moeder.

nijntje_voeren_met_spuit.jpg

Is een slechte foto, maar kon verder niks vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien snapt ze niet dat ze zelf moet drinken? Aangezien ze zo jong is.

Want ze is nog gewend bij de moeder te drinken, misschien kan je haar water geven met een spuitje en daar een speciaal tuitje opdoen die ook gebruikt word voor nestjes. Dit lijkt meer op het drinken bij de moeder.

nijntje_voeren_met_spuit.jpg

Is een slechte foto, maar kon verder niks vinden.

Dat is een goed idee, maar waar haal ik zoiets?

Het gekke is, ik heb hem bij de fokker wél uit een drinkfles zien drinken, dus hij kan het wel... (Maar hij kreeg toen geen groentes)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .