Ga naar inhoud

help,konijn gedraagt zich raar na logeerpartij..(tegenover de hond)


vlaampje

Aanbevolen berichten

hoi hoi allemaal..wij hebben een vlaamse reus van 7 maanden en een rottweiler...het gaat super goed samen,en nog...nu na de logeer partij..alleen is er iets verandert in het gedrag van ons konijn,hij is gisterochtend terug gekomen van het logeer adres en nu hupst hij dus al vanaf gisteren continu(echt continu want hij loopt los in huis) om onze hond heen,ik vroeg me steeds af wat dit was en snapte het niet ,om haar heen 100e rondjes..over dr rug,tot hij haar net ineens leek te berijden,(wat is dit voor gedrag?puur geiligheid?dominantie?)de hond vind het irritand en loopt te mokken(doet gelukkig niks)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat de logeerpartij er iets mee te maken heeft, maar gewoon de leeftijd van je konijn. Hij zit midden in de puberteit en dat wil zeggen dat het tijd is voor een castratie want het klinkt alsof hij behoorlijk last heeft van zijn hormonen, en daarna een echt vrouwtjes-konijntje als maatje in plaats van een hond die als surrogaat-konijn moet dienen natuurlijk :)

Konijnen hebben gewoon andere konijnen om zich heen nodig, het zijn groepsdieren. Fijn dat het goed gaat met de hond natuurlijk maar het zijn 2 verschillende dieren, waar je konijn niet zo gelukkig van zal worden als van een ander konijn.

Het gedrag is denk ik puur hormonen, in combinatie met gebrek aan een ander konijn, heel normaal gedrag voor een konijn dus, en daar is dus gelukkig ook een heel normale oplossing voor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

we willen idd met de tijd wel een vrouwtje voor hem erbij...maar ik ben bang dat hij die dan weer niet accepteerd omdat hij zo aan mijn (teefje) hond hangt...hij ligt naast haar...en beschouwt haar net als jij al zegt denk ik als surrogaat konijn,hoelang moet je wachten na het castreren met een voedstertje erbij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

we willen idd met de tijd wel een vrouwtje voor hem erbij...maar ik ben bang dat hij die dan weer niet accepteerd omdat hij zo aan mijn (teefje) hond hangt...hij ligt naast haar...en beschouwt haar net als jij al zegt denk ik als surrogaat konijn,hoelang moet je wachten na het castreren met een voedstertje erbij?

Inderdaad zoals hierboven gezegd wordt kan je in principe na 2 weken gaan koppelen met een voedstertje, dan is hij niet meer vruchtbaar en heb je dus geen kans op babykonijnen. De hormonen blijven wat langer in het lichaam, dit verschilt van konijn tot konijn, maar na een week of 8 zijn echt wel alle hormonen afgenomen. In principe hoef je daar helemaal niet op te wachten als je al eerder ziet dat het hormonale gedrag al weg is hoor.

Ik zou er niet bang voor zijn dat een ander konijn niet geaccepteerd wordt omdat de hond momenteel nummer 1 is. Konijnen zijn groepsdieren en jouw konijn kan met een ander konijn veel beter uit de voeten omdat hij zelf ook een konijn is en ze dezelfde taal spreken. Honden en konijnen niet, een hond die met de kop plat op de grond gaat liggen doet bijvoorbeeld onderdanig, terwijl een konijn dat voor een ander konijn met de kop plat op de grond gaat liggen eist van het andere konijn dat die hem wast, en dat is juist gedrag wat een konijn dat wat hoger staat laat zien, omdat die wat te eisen heeft. Zo zijn er wel meer dingen die heel anders zijn, en dus zal je konijn altijd beter kunnen communiceren met een ander konijn omdat ze dezelfde taal spreken en dus zullen ze veel meer aan elkaar hebben.

Het klikt inderdaad dan weer niet tussen alle konijnen even goed, en om dus zeker te zijn dat je een voedster neemt die echt bij jouw konijn past kan je hem na de castratie meenemen naar de opvang. Daar kan hij speed-daten met voedsters die jouw voorkeur hebben, in de opvang zien ze heel snel of 2 konijnen aan elkaar gekoppeld kunnen gaan worden, of ze goed op elkaar reageren, of niet. Je hoeft je dus wat dat betreft ook geen zorgen te maken of je konijn een ander konijn wel interessant vindt als je het op deze manier aanpakt, want je kan dan al zien (samen met de opvang) in welke voedsters jouw ram interesse heeft en vice versa.

Daarna koppel je ze dan thuis nog op neutraal terrein. Tijdens dat koppelen leren ze elkaar echt kennen en bepalen ze de verhoudingen onderling nog en krijgen ze een band samen, die denk ik vast en zeker sterker zal zijn dan die hij nu met de hond heeft ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist! Mijn konijntje doet het wel bij mij! Rondjes om me draaien, ik maakte me zorgen en konijnen experts zijden dat het betekend: Vrede, ik vind je lief>

Dat hij zo zegt dat hij je lief vindt klopt wel, maar onthoud dat dat lief vinden is op een andere manier dan jij denkt. Namelijk dat hij je zo lief vindt dat hij met je wil paren. Dat kan natuurlijk niet, maar het is het enige waar hij nog aan kan denken. Dat rondjes draaien is een soort dansje dat hij doet om jou uit te nodigen met hem te paren.

Hij heeft namelijk geen ander konijntje om dat mee te doen, dus probeert hij het maar bij jou. Dat hij dat de hele tijd wil gaat weg als je hem laat castreren, en dan kan hij ook een eigen konijnen-vriendinnetje krijgen zonder dat ze samen nog jonge konijntjes kunnen maken, dat kan niet meer als hij gecastreerd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .