Ga naar inhoud

wat moet ik doen??? (lang verhaal)


Angellore

Aanbevolen berichten

Hallo beste BB'ers,

Ik ben nieuw hier als geregistreerd lid van BunnyBunch, maar heb al vaker discussie's gevolgd.

Ik heb mijn hele leven konijnen gehad en heb er op het moment 6 genaamd: Sam, Sjors, Sjimmie, Toffey, Noortje en Doortje. Over de laatste zit ik de laatste tijd erg in de war.

<Doortje>

Een paar maanden geleden begon Doortje minder te eten en plaste ze bloed. We zijn toen direct naar de dierenarts gegaan en die vermoedde of een blaasontsteking of baarmoederkanker. De ervaring had ons geleerd dat het laatste het meest waarschijnlijk is en hebben toen gelijk gekozen om haar die week nog te laten steriliseren. Na de operatie zijn we gebeld dat ze inderdaad een gezwel aan haar baarmoeder had, maar dat het er goed uit zag voor haar.

Na een paar dagen wilde ze nog niet zelf eten en zijn toen terug geweest. Doortje kreeg toen een empirid injectie en ook empirid mee naar huis in combinatie met metacam en dwangvoer. Na een paar dagen begon Doortje weer beter te eten en ben ik met het geven van de medicatie gestopt.

Na een paar weken (dit is 2 weken geleden) stopte Doortje opnieuw ineens met eten. Ook nu zijn we naar de dierenarts geweest en daar werd mijn vermoeden bevestigt: Doortje was in die paar weken tijd een halve kilo afgevallen! Haar gebit is toen wat bijgewerkt, maar eigenlijk was dit niet erg genoeg om haar te laten stoppen met eten. De dierenarts voelde een verdikking aan haar buik.

Opnieuw kreeg ze metacam en empirid mee. Ze begon uiteindelijk zelf weer hooi te eten en ben toen gestopt met de empirid.

In de tussentijd gaat het steeds slechter met Doortje. Ze belast haar rechter achterpootje niet altijd, eet een droogvoer, is lijkt erg moe.. ze loopt een klein stukje en gaat dan weer ineen gedoken zitten, ze lijkt slechter te zien (heeft geen schrikreflex), heeft een vies oog dat stinkt en blijft toch wat afvallen (in 2 weken een ons afgevallen, ondanks dwangvoeren, het hooi en al het lekkers dat ze zelf gegeten heeft).

Gister zijn we opnieuw bij de dierenarts geweest. Er zijn nu 3 mogelijkheden voor wat ze heeft:

* uitzaaiingen toch van het gezwel aan haar baarmoeder

* E. Culicuni

* last van wortelen van haar kies die langs haar traanbuis gaan.

(De verdikking die de vorige dierenarts voelde werd nu niet meer gevoeld.)

De enige behandeling die ze nu krijgt is een sterkere pijnstilling dan metacam (ben de naam ervan even vergeten) en dwangvoer.

Herkennen jullie dit ziektebeeld bij konijnen?

en wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, wat naar dat ze zo snel zo veel afgevallen is!

Wat voor verdikking meende de eerste DA te voelen? Was dit aan de maag of de darmen? Ben je bij twee verschillende dierenartsen bij dezelfde kliniek geweest en zijn ze allebei konijnkundig? Wat voor werking heeft empirid? (Excuses voor de vele vragen ;))

Wij zijn vorig jaar ook een konijn (Elvis) verloren, die onder anderen EC had. Ook hij viel af ondanks het dwangvoeren en het zelf eten. Elvis had daarnaast ook een zeer uitgerekte maag die hij zelf niet weer zacht kreeg.

Of Doortje ook EC heeft kan ik vanaf hier natuurlijk niet inschatten. Als ik jou was zou ik in ieder geval foto's van de kaak laten maken, en eventueel ook van haar romp, om te weten of er uitzaaiingen zitten. Op die manier krijg je een vollediger ziektebeeld van Doortje. Mochten de foto's er goed uitzien kun je met de DA overleggen of je Doortje tegen EC wil behandelen.

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het reageren!

De eerste dierenarts voelde een verdikking in de buurt van waar haar baarmoeder zat.

Ik ben inderdaad bij 2 verschillende dierenartsen geweest bij dezelfde kliniek. Van allebei heb ik wel het idee dat ze konijnkundig zijn. De dierenarts die we deze week hadden heeft vrijwel al mijn konijnen behandelt. En bij beiden komen er vaak konijnen (en andere knagers) op het spreekuur.

Alleen vond ik het wel vreemd dat hij zei dat EC niet besmettelijk is voor de andere konijnen terwijl het een parasiet is? Ook zei hij dat een konijn met behandeling van EC niet verder beter wordt, maar alleen de ziekte remt. Klopt dit? Want als dat het geval is dan zal Doortje altijd zo tussen leven en dood blijven hangen als ze EC blijkt te hebben :(

Empirid (of is het emperid?) is om de darmen goed op gang te helpen / te houden.

De dierenarts heeft ervoor gekozen om met de pijnstiller te kijken of het van haar gebit komt en zo meer stress te voorkomen. Doordat deze pijnstiller sterker is dan de metacam zou ze in dat geval gewoon moeten gaan eten.

Geef die pijnstiller nu anderhalve dag, maar heb helaas nog geen verschil gemerkt bij Doortje :( op het potje staat wel dat het minimaal 4 dagen gegeven moet worden.

Vrijdag moet er een beslissing gaan vallen voor Doortje, want alleen pijnstilling en dwangvoer is voor elk van de aandoeningen geen afdoende behandeling. Kan dan nog kiezen voor foto's om zeker te zijn van de diagnose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC kan inderdaad besmettelijk zijn.

Maar konijnen kunnen er ook drager van zijn, waardoor de ziekte zich niet hoeft te uiten.

Wel kan bij verminderde weerstand de ziekte de kop gaan opsteken.

Vermageren & een slechte achterhand zijn inderdaad symptomen van EC.

Mss kun je uit voorzorg ook een kuur Panacur gaan starten? Dit zou ik wel even overleggen met je DA.

Mocht Doortje EC hebben, dan zal ze snel hiervan opknappen.

Aangezien ze niet reageert op de pijnstilling, verwacht ikzelf dat het niet door de pijn komt dat ze vermagerd.

Van EC genezen ze nooit helemaal & zullen er altijd drager van blijven, maar er zijn genoeg konijnen die er oud mee worden :)

Om uit te sluiten of ze uitzaaiingen heeft en/of een gebitsprobleem zijn rontgenfoto's maken de beste oplossing, denk ik.

aangepast door Joseeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .