Ga naar inhoud

Vervelend gedrag Japannerkonijn


Cocooo

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een Japannerkonijntje (voedstertje) van ongeveer 4,5 maanden oud en een Rex konijn (ex rammetje) van ongeveer 6,5 maanden oud. Nu is mijn voedster de baas, ze is erg dominant. Ik weet dat dit waarschijnlijk ook mede door haar ras komt, maar nu laat ze soms ook haar tanden voelen. Als haar iets niet aanstaat, duwt ze, maar ze heeft nu af en toe ook de neiging om haar tanden te laten voelen. Daarbij bijt ze ook vaak in mijn schoenen. Dit gedrag vind ik erg vervelend, en ik weet niet hoe ik hier op moet reageren, zoals ik al zei: ze is een erg pittige dame!! Tegen haar vriendje is ze verder wel heel lief, niet bijten/vechten ofzo. Maar hoe kan ik haar dit gedrag het beste afleren? Of hoe moet ik hier op reageren? Dat in mijn schoen bijten vind ik het probleem nog niet zo, maar dat ze haar tanden laat voelen vind ik echt een probleem...Ik heb al geprobeerd om haar met een hoog stemmetje ''af te schrikken'', maar mevrouw vindt dat helemaal niet erg. Heeft iemand hier ervaring mee en kan degene mij helpen?

Alvast bedankt,

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de leeftijd te zien, zal ze nu in de puberteit zitten, wat dit gedrag zou kunnen verklaren. Volgens mij zijn voedsters over het algemeen ook vaak iets pittiger dan exrammen.

Om haar iets af te leren wil hard NEE zeggen nog wel eens helpen, of in je handen klappen. Sommige mensen gebruiken ook een plantenspuit.

Misschien helpt het om je voedster te laten zien dat jij nog steeds de baas bent. Als ze je bijt, in ieder geval niet je hand terugtrekken. Je kunt met je hand haar kopje iets naar beneden duwen om duidelijk te maken dat jij de baas bent, heb ik wel eens gelezen. Geen idee of het ook daadwerkelijk effect heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

dat met kopje omlaag houden werkt bij mij konijntje wel, ze heeft soms buien ze op me schoot schringt en vervolgs hap zegt, ik leg dan ook voorzichtig me hand op haar kopje en houd zachtjes na beneden, ze gata dan onderdanig liggen en dan is het goed.

soms komt het weer even terug, en dan doe ik weer hetzelfde en dan is het weer even weg.

maar doe het wel voorzichtig, het is niet de bedoeling het konijntje bang voor je word, uit angst kunnen ze ook gaan bijten.

verder heb ik haar balletjes gegeven, die hard plastic speelballetjes met belletje van katten, sinds dien zie ik haar vaak met die dingen smijten waar ze lekker zichzelf mee kan "afreageren".

ook komt ze weleens aangerent en bijt dan zachtjes en rent weer weg, maar dit is meer aandacht vragen, dan bijt ze ook niet zo hard als dat ze op schoot springt.

verder is me opgevallen, ze na haar steralisatie minder drangt voelt om op schoot te springen en me te bijten, ze is daardoor wat minder dominant geworden , ook na me ander konijntje toe, al heeft ze soms nog wel haar kuren hoor.

aangepast door breezer
Link naar reactie
Delen op andere sites

verder is me opgevallen, ze na haar steralisatie minder drangt voelt om op schoot te springen en me te bijten, ze is daardoor wat minder dominant geworden , ook na me ander konijntje toe, al heeft ze soms nog wel haar kuren hoor.

Een sterilisatie zou inderdaad ook uitkomst kunnen bieden, mijn voedster is daar ook veel rustiger van geworden. Maar gezien de leeftijd van de voedster is dat volgens mij bij TS nog niet mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke!! Bedankt allemaal! Ik ga eerstnog eens proberen 'nee' te roepen, en idd miss hssr hoofdje zachtjes naar onder te drukken. Als het erger wordt miss als ze ouder is een serilisatie overwegen.. toen ons ex rammetje uit de opvang kwam heeft ze hem na de kennismaking tijdens het koppelen en ook flink geterroriseerd germ. Ik denk.dat ze ook een pittig karakter heeft, zelf toeb ze nog een mini was, stond ze haar mannetje al haha :)!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .