Ga naar inhoud

aargh, maden!!


knaagjes

Aanbevolen berichten

Recent kocht ik een ander soort bodembedekking, nl. op basis van mais.

Het is de eerste en laaste keer, want het is zeer onhandig. De cavia's gooien het uit hun hokken. De zinken bakken blijven wel vrij droog.

Nu was ik dus de hokken aan het verschonen en bji het kleinste hok werd ik niet goed, er zaten maden in, het krioelde van de witte sliertjes.

Dat heb ik dus in de drie jaar dat ik cavia's en nijnen buiten heb, nog nooit meegemaakt, ook niet als het heel warm was. Het zal dus wel iets te maken hebben met de bodembedekking.

Gelukkig had ik gisteren aubiose gekocht waarmee dus alles nu gevuld is.

Het besmette hok staat ergens uit te lekken, ik heb het met de tuinslang gedaan en straks ga ik er biokill in spuiten.

Gebruikt er nog iemand biokill want ik lees er een paar tegenstrijdige berichten over. Zo bio is het trouwens niet, ik heb net een mail gestuurd naar de fabricant om te vragen waarom het zo heet als het chemisch is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Getsie maden....vieze dingen...

Ik heb nooit maden in het hok als ik eerst een laagje van die geperste houtkorrels er in gooi...

Van die geperste dingen die op biks lijken, maar de kleur van hout hebben...

Ze worden meestal aangeboden voor op de kattenbak en zijn goedkoop...

Daarvan leg ik een laagje op hun poepplek en dan gewoon stro overal....

Het schept ook heel makkelijk uit bij verschonen, het is dan gewoon één droge plakkaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruikte ook de aubiose maar vind dat de konijnen vaak verstop geraken

ik gaf ze uiteindelijk lijnzaad bij en dan ging het goed e is goed voor de vacht ook

nu gebruik ik de citroenzaagel en ik vind dat dat wel goed de vliegen weghoud

moesten ze nu nog op de kattebak gaan zou ik erg blij zij ,maar ja rome is ook niet gebouwd op ene dag he

Link naar reactie
Delen op andere sites

bah bah bah bah echt vies gelukkig heb je het optijd gezien...

ik heb wel vaker gehoord dat die maden dat gedroogde mais heel er g lekker vinden en dat je dus heel snel maden krijgt in je bodembedekking...

ik zou ook eerst zo'n laag houtkorrels doen die heb je van het merk 'plosplan' of zoiets hihi en daaroverheen gewoon stro

Link naar reactie
Delen op andere sites

brrr, tijgertje, ik heb het ook in het hok van mijn hamster, (die maisdingen he)nu ga ik dat toch maar eens nakijken hoor

ja idd zou het wel doen vliegen leggen daar heel graag hun eitjes in want dat kunnen de maden goed eten.. want als de dieren eroverheen hebben geplast word het heel erg zacht dus makkelijk te eten..

toen ik in de dierenwinkel werkte mocht ik dat ook nooit advieseren in buitenhokken en anders moest ik erbij zeggen dat de kans op maden groter was met dat spul...

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeetje waarom verkopen ze dan die brol:((

weten ze dan niet welke ellende dit de dieren kan aandoen !!!!

is idd zo maar ja ze verkopen zoveel wat alleen maar ellende veroorzaakt

trouwens knaagjes eten ze dat spul niet op want sommige knaagdieren vinden dat heeeeel erg lekker... is het toevallig niet van het merk corbo??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil misschien ook van die korrels die op boks lijken in de kleur van hout en groter dan biks als bodembedekking. Volgens mij zit daar veel minder stof in dan in aubiose (dat gebruik ik nu), is dat niet zo?

Want met Vent zijn natte neus.. Is het toch veel beter zo weinig mogelijk stof in huis te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ tijgertje, het merk is Versele-Laga, das één van de grootste producenten in België van produkten voor dieren, ook veevoer.

Het was dus maar in één hok dus gewoon pech gehad, misschien kwam het wel van iets anders.

Ik kan die geperste korrels niet gebruiken, veel te zwaar als het nat is en ik vind het niet zo goedkoop. Ik vind aubiose het beste maar ze hebben het niet altijd. Vlas is ook goed. Gewoon houtsnippers neem ik niet meer.

Dat maisspul is blijkbaar wel goed voor mijn hamster, geef haar dan wel hooi voor een nestje

Link naar reactie
Delen op andere sites

is idd zo maar ja ze verkopen zoveel wat alleen maar ellende veroorzaakt

trouwens knaagjes eten ze dat spul niet op want sommige knaagdieren vinden dat heeeeel erg lekker... is het toevallig niet van het merk corbo??

Even een vraagje: is het nu niet goed of valt het wel mee? Ik heb er ook mee in mijn handen gestaan, vandaar.

De man van de DW gebruikt het in al zijn hokken: cavias, gerbils, chinchillas, konijnen, ... en is er heeel erg tevreden van!

HIj zegt dat ze daardoor de kooien veel minder moeten verversen.

Wat is er nu waar van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu, ik raad het niet aan voor traliehokken, ze smijten er alles uit.

En minder snel verversen, ik weet niet, bij cavia's is na een dag of twee elke bedekking een chaos, dat zijn vieze beestjes hihihi.

Ik heb nu nog meer dan een halve zak staan, ik zal het mailen hoor, kan je het proberen, hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben bij de groothandel een mega-pak vlas gekocht, voor iets van 6 euro geloof ik. Doe er nu al 2 maanden mee en ben nog niet op de helft.

Het hok blijft er kurkdroog mee, en het gaat niet in de vacht van de langharige konijnen zitten, en ze eten het niet op.

Stro heb ik er nu niet over zitten, dat sleuren ze alleen maar mee naar buiten in hun vacht.

Bij de cavia's bevalt het vlas ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik sinds een paar maanden ook aubiose ... daarvoor altijd houtzaagsel ...

Vind de aubiose nu niet echt veel beter werken dan het zaagsel alleen schijnt het wel beter voor het konijn te zijn ... minder stof ed.

mijn ervaring is dat zaagsel tot nu toe nog het beste vocht op neemt ...

Voor mijn nieuwe jonge voedster (nu een week in huis) gebruik ik wel zaagsel omdat ze de abiose gelijk begon op te eten ...

Mij is ooit verteld dat die houtkorrels heel slecht zijn om als bodembedekking te gebruiken .. ze zouden dit snel op eten en dan heel erg verstopt kunnen raken ...

waar kan je dat citroen spul kopen en hoe heet dat precies ... ?? lijkt me wel handig voor in de zomermaanden ... dat houd de ergste vliegen wel buiten lijkt mij en de muggen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .