Ga naar inhoud

Diarree???


Ruthie

Aanbevolen berichten

Hmmm, zag daarnet Roxy die bdk's opat, ze zat wel erg met haar achterpoten gespreid. En toen ze weg hupte lag er bruine drap. Het leek wel op diarree maar het rook naar bdk (ja sorry, is vies maar wou toch zeker zijn of het naar keutel of bdk rook). Ze heeft al haar groenten gegeten vandemorgen, op een heel klein stukje witloof na en hooi at ze ook. Pas vanmiddag krijgen ze biks dus of ze die zal eten is nog af te wachten. Voor de rest doet ze ook normaal (is momenteel weer de wc aan het verhuizen).

Ohja, en de keutels zijn ook normaal.

Zou het diarree kunnen zijn of is dat normaal als dat meekomt met de bdk's?

aangepast door Ruthie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey ruthie

je konijnen kunnen ook van stress of lawaai plots diarree krijgen. Maar misschien moet je konijnen eens droog voer geven en eens in een rustige omgeving zetten zodat ze tot rust kan komen. je konijn(en) kunnen ook door te veel nat voer (witloof, sla, vers gras,...) ook problemen hebben met het verwerken van al dat groen kan je konijn niet zo snel meer verwerken.

wete je moet een paar dagen GEEN groen (nat voer) geven en eens hooi, stro, konijnenvoer (stopjes, vitakraft, enzo) zodat het de darmen van je konijn weer kan goed verwerken en dan zal de diarree ophouden. Het is net als wij te veel fruit eten dan krijgen wij ook diarree en dan moet je een tijdje stoppen met fruit eten, tot je geen dairree meer hebt. EN ALTIJD VOOR ZORGEN DAN JE KONIJN(EN) GENOEG DRINKEN HEBBEN ZODAT JE KONIJN NIET UITDROOGT. dat is heeeeeeeel belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat er ook kettingkeutels zijn, vandaar dat ze nat groenvoer krijgen (wat ze nu toch al ruim een 2 maand krijgen). Maar het was echt weinig, misschien 1 keutel (moest het een keutel geweest zijn). Nu is ze weer alles aan het afbreken en springen en dansen in de zetel. Dus denk ik niet dat zij er last van heeft :P. Water hebben ze ook naar hartenlust en hooi natuurlijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het kan ook zijn dan de darmen van je konijn(en) misschien niet zuiver heeft verwerkt waardoor je misschien een rijtje keutels hebt. maar ik denk dat je pas echt zorgen moet maken als ze veel diarree heeft en vermagert of dat ze dagen niet eet en ook nog diarree heeft. Dat is slecht voor een konijn. Mijn konijn heeft er soms ook last van een rij keutels, ik vroeg aan de dierenarst of dat normaal was, ze zei tegen mijn dat een konijn niet alles meteen kan verwerken en het kan eens zijn dat een stukje stro, hooi niet goed verwerkt is. Dan zie je dat je konijn een rij keutels laat, maar ik moest me geen zorgen maken want als je blijf droog voer geven dan zal de darm van je konijn er zich aan wennen en dan zie je dat niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is normaal dat je konijn misschien 1 of 2 keutels maar laat vallen maar heb je echt goed overal gekeken?

Het kan zijn dat je konijn in een doos kruipt of in een tunnel en daar veel keutelt, konijnen keutel veel op plaatsen waar ze wonen of veel hun tijd door brengen (zich wassen, eten, drinken, slapen) om hun geur achter te laten ook op plaatsen waar ze zich willen schuilen in donkere hoeken of zo om zich ook op hun gemak te voelen.

Maar als je konijn te weinig keutelt of haar/zijn behoefte doet kan je dat zien aan de buik die is hard en dik, je konijn eet dan ook niet omdat er niks meer bij kan daarom. Als dat gebeurt moet je snel naar de dierenarts om te onderzoeken je konijn zit misschien met een verstopping of iets anders wat daar de oorzaak kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey ruthie

je konijnen kunnen ook van stress of lawaai plots diarree krijgen. Maar misschien moet je konijnen eens droog voer geven en eens in een rustige omgeving zetten zodat ze tot rust kan komen. je konijn(en) kunnen ook door te veel nat voer (witloof, sla, vers gras,...) ook problemen hebben met het verwerken van al dat groen kan je konijn niet zo snel meer verwerken.

wete je moet een paar dagen GEEN groen (nat voer) geven en eens hooi, stro, konijnenvoer (stopjes, vitakraft, enzo) zodat het de darmen van je konijn weer kan goed verwerken en dan zal de diarree ophouden. Het is net als wij te veel fruit eten dan krijgen wij ook diarree en dan moet je een tijdje stoppen met fruit eten, tot je geen dairree meer hebt. EN ALTIJD VOOR ZORGEN DAN JE KONIJN(EN) GENOEG DRINKEN HEBBEN ZODAT JE KONIJN NIET UITDROOGT. dat is heeeeeeeel belangrijk.

Hm weet niet of ik het hier helemaal mee eens bent. "in een rustige omgeving zetten"... ik zou dieren, zeker als ze niet helemaal lekker zijn, juist zo veel mogelijk in hun eigen vertrouwde omgeving laten. Daarbij snap ik niet helemaal waarom stro en vitakraftsnoepjes worden genoemd bij voer dat je geven moet nu? Stro is geen voer (maar eventueel bodembedekking, heel veel mensen hier gebruiken eigenlijk nooit stro behalve in de winter als isolatiemateriaal) en die vitakraftsnoepjes zijn over het algemeen niet geweldig goed voor konijnen (op wat uitzonderingen na). Hoe dan ook zou ik dat niet ineens gaan geven op een moment dat de darmwerking niet normaal is.

Gewoon normaal blijven voeren, niet ineens eetpatronen gaan veranderen. Als uit het niks ineens diarree begint zal het niet direct aan het voer liggen, tenzij je daar onlangs wat in veranderd hebt. Toen Flynn hier nieuw was had hij wat zachtere poep bijvoorbeeld, omdat hij nog niet gewend was aan de hoeveelheid groenvoer. Dat hebben we toen langzamer opgebouwd met hem.

Maar goed, ik begrijp dat er nu ook weer hele normale keutels zijn dus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, ze doet, eet en poept zoals anders. Ik weet niet eens of het wel diarree was, het leek er alleen op behalve dan de geur van bdk's. Ze hebben net hun biks gehad en ook dat ging er vlot in zoals gewoonlijk (ze krijgen van groente en biks elk een portie afgewogen omdat ze het anders van elkaar pikken ;)). Dus ze heeft haar volledige portie op.

Ze zijn helaas niet zo zindelijk, in de woonruimte wel maar in de ren en keuken niet. Daar poepen ze maar in het rond (plassen ook).

Er is echt helemaal niets veranderd hier waardoor ze stress of dergelijke zou hebben (behalve dan dat ik er in een carnavalskostuum bij loop maar daar zal het wel niet aan liggen :P).

Ahja, ik wacht wel gewoon even af. Vroeg mij gewoon af of dat nog voorkomt bij bdk's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen hou het in de gaten en als ze echt die bd-keutels laat liggen even een dag ofzo alleen hooi en water geven en dan moet het over zijn. Weet niet of je veel wortel geeft of brood? Daardoor kunnen ze de bd-keutels ook laten liggen. Ook weet ik dat de bd-keutels in een soort slijmlaagje worden "verpakt" dus misschien heb je dit gevonden??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .