Ga naar inhoud

Konijn met gebitsproblemen eet bijna niet meer


judithjuhh

Aanbevolen berichten

Het is weer zover. Moeshoe is 2 maanden geleden geholpen aan de haakjes op zijn kiezen. Hij herstelde goed en begon weer wat aan te komen.

Helaas is hij nu weer terug bij af. Hij is weer enorm afgevallen, weegt nu nog zo'n 900 g ipv 1200 g. Moeshoe woont samen met Snow.

Van zijn ontbijt (HFST) eet hij behoorlijk weinig. Hij eet een paar brokjes en laat Snow de rest opeten. Dit kan behoorlijk lang duren, rond 14 uur is het dan op. Ik geef ze om half 9 ontbijt, vroeger aten ze het altijd gelijk op en anders een of twee uurtjes later.

's Avonds krijgen ze groenvoer, vandaag stond er wortel op het menu. Ook hiervan neemt hij een paar hapjes en laat de rest aan Snow over. Hij gaat dan in het toilet zitten, neemt af en toe een klein sprietje hooi en kijkt me aan zo van: "en wat krijg ik dan?"

Hooi eten doet hij dus nog iets, maar net zo slecht als de rest. Normaal moest ik zeker elke avond de hooiruif bijvullen, nu hoeft dat maar eens in de 2 dagen of zelfs nog minder. Snow eet ook minder hooi, doordat zij dus alle restjes van Moeshoe opeet.

Ik ga volgende week met Moeshoe naar de dierenarts, door privé omstandigheden kan dat helaas niet eerder.

Wat moet ik Moeshoe voeren, waardoor hij genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt?

Ik heb al een bakje dwangvoer staan, daar heb ik hem vanmiddag een halve spuit van gegeven. Hij vind het best lekker, maar eet het niet zelf. Ik heb ook wortelhapje gekocht (olvarit). Daar at hij 3 theelepels van en toen hoefde hij het ook niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de dierenarts de enige is die dit kan verhelpen, is er echt geen mogelijkheid dat je eerder langs kunt gaan? Want een week dwangvoeding geven is voor een konijn al zo belastend als in gewichtsverlies, dat het niet heel verstandig is om dat te doen.

De manier waarop jij omschrijft dat hij eet, geeft wel duidelijk aan dat hij weer last heeft van zijn gebit. Wat ik wel doe in overleg met mijn dierenarts is, mocht het in het weekend zijn wat pijnstilling geven en dwangvoeding. Maar dat is dan hooguit 2 dagen nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeding doe ik ook niet volledig, gewoon eens per dag een halve spuit.

Ik kan echt niet eerder gaan, hoe graag ik ook zou willen. Ik zit nu bij mijn ouders thuis, dat is 2,5 uur rijden van mijn eigen dierenarts. De dierenarts hier in de buurt heb ik enorm slechte ervaringen mee (ook gebitsbehandeling, kostte mijn vorige konijn uiteindelijk het leven), dan voer ik Moeshoe liever nog een weekje wat zachtere producten dan normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je anders niet even telefonisch contact opnemen met je eigen dierenarts? Hij/zij heeft het konijntje immers 2 maanden geleden geholpen en heeft misschien gericht advies of je moet langskomen of het even kan proberen met pijnstilling etc? Misschien kun je zijn eten kleiner maken zodat hij het makkelijker kan eten?

Als je konijntje eerder de hulp van de dierenarts nodig heeft dan wanneer jij kan zit er toch niets anders op denk ik dan zo snel mogelijk langs te gaan.

Een week op dwangvoer/wortelhapje en zelf minimaal willen eten is niet goed. En anders toch op zoek naar een andere kundige dierenarts in de buurt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal kijken wat ik kan doen. DA ga ik zo gelijk bellen, dat stond ook al in de planning.

Voer klein snijden werkt niet. Gisteren gaf ik Snow een wortel en Moeshoe een berg kleine stukjes. Moeshoe ruikt eraan, trekt zijn neus op en gaat vrolijk met Snow mee-eten. Maf beest..

Vanochtend leek het alsof Moeshoe zich weer wat beter voelde, hopelijk blijft deze stijgende lijn aanhouden. Sowieso gaat hij nog langs de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeding doe ik ook niet volledig, gewoon eens per dag een halve spuit.

Ik kan echt niet eerder gaan, hoe graag ik ook zou willen. Ik zit nu bij mijn ouders thuis, dat is 2,5 uur rijden van mijn eigen dierenarts. De dierenarts hier in de buurt heb ik enorm slechte ervaringen mee (ook gebitsbehandeling, kostte mijn vorige konijn uiteindelijk het leven), dan voer ik Moeshoe liever nog een weekje wat zachtere producten dan normaal.

Als een konijn een poos te weinig voedingsstoffen binnen krijgt gaat de lever het vet verbranden en dat is erg belastend voor de lever. Toen ik Max net had kon min toenmalige DA de oorzaak niet vinden en stopte hem maar vol met darmstimulans en pijnstillers, want nee hij had geen haken. Tot ik het zat was en naar een andere DA ging. Goed lichamelijk onderzoek, Waarbij Max pijn aangaf bij onderzoek van de lever. Dit kwam dus doordat hij al een week amper voeding binnenkreeg. en toen deze DA keek had hij wel degelijk hele gemene haken. (en dit was diezelfde avond of een dag later.)

Het dwangvoeren/eten is dus niet alleen belangrijk voor het opgang houden van de darmen maar als je zo lang wacht gaat er dus meer in dat lijfje kapot. Wacht jij zo lang voor je het op laat lossen met zo'n lange periode weinig voedingsstoffen kun je er donder op zeggen dat hij de narcose niet gaat overleven. Simpelweg omdat hij ondervoed is geraakt.

Er zijn bij je ouders in de buurt toch wel meer dierenartsen dan alleen die ene? en als hij al zo verzwakt is, zou ik hem met gasnarcose laten helpen.

Was Max lang blijft door eten is aarbeiblad. Dit vind hij erg lekker en is schijnbaar makkelijk te eten. Ook andere kruiden en hooi gaan er lang in bij hem. Dollie had laatst een konijntje die niks anders wilde dar (voor)gesneden andijvie en witlof Maar ja... daar zit amper voedingsstoffen in..

Het is echt belangrijk dat hij zo snel mogelijk geholpen wordt, anders is het voor hem constant de keus: Heb ik helse pijn aan mijn bekkie en eet ik en blijf ik in leven of eet ik niet en verhonger ik en ga ik dood...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een cavia die opnieuw moest leren eten. Geen idee of dat misschien hetzelfde werkt. Wilt je konijn nog wel eten, hij heeft de drang ertoe nog wel? Want ik maakte altijd groenteprakjes (in de blender b.v.) en SS brokjes maakte ik zacht met water, dan kon hij dat op slurpen. En anders met een spuitje steeds voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ja dank je! Voor mij pas weer konijnen als ik een eigen huisje heb met flinke tuin, waar ik dan een flinke ren in kan bouwen.

Het meest flauwe is nog dat Moeshoe enorm goed herstelde van zijn gebitsbehandeling. Echt beter dan ooit, toen hij thuis kwam at hij gelijk alles wat voor zijn neus kwam. Het schakelde ineens om. Daar doe je niks aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .