Ga naar inhoud

blindedarmkeutels / plakpoep jong konijntje


laaura

Aanbevolen berichten

Sinds vrijdag heb ik een jong rammetje van twee maand oud. Hij stond in een schuur en staat bij mij binnen. Eerst een paar dagen boven in de gang waar t wat kouder is, en nu in de woonkamer. Alleen heeft die last van blinde darm keutels en plakpoep. Het stinkt ook behoorlijk. Nu weet ik even niet wat het beste is om te doen. Ik weet dat jonge konijnen onbeperkt voer moeten hebben maar nu die zulke keutels heeft lijkt mij t beste om alleen hooi te geven. Wat moet ik doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge konijntjes kan je het beste voeren naar het gewicht dat ze als volwassen konijn zullen gaan wegen.

Als je een konijn onbeperkt voert, heb je inderdaad grote kans dat de blinde darm keutels blijven liggen.

Verder zie je dat ze dan vaak weinig hooi eten. Het beste is dus om ze niet onbeperkt brokjes te geven.

Heb je enig idee hoeveel je rammetje uiteindelijk zal gaan wegen en wat voor brokjes geef je?

Vaak word 20-25 gram brokjes aangehouden per kilo lichaamsgewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kenner Classic zegt mij niks maar 20 gram brokjes per dag klinkt in elk geval niet als teveel.

Kan het ook zijn dat je konijntje zo druk is met van alles en nog wat, dat hij ze vergeet te eten?

Jonge konijntjes willen het wel eens vaker vergeten.

Kreeg je rammetje bij zijn vorige eigenaar dezelfde brokjes? Zo niet dan kan het daar ook mee te maken hebben of de stress van de verhuizing, niet goed tegen deze brokjes kunnen, wormpjes.... eigenlijk kan de oorzaak van alles zijn.

Als hij goed hooi eet, zou je kunnen kijken wat er gebeurd als je hem een paar dagen geen brokjes geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kenner Classic zegt mij niks maar 20 gram brokjes per dag klinkt in elk geval niet als teveel.

Kan het ook zijn dat je konijntje zo druk is met van alles en nog wat, dat hij ze vergeet te eten?

Jonge konijntjes willen het wel eens vaker vergeten.

Kreeg je rammetje bij zijn vorige eigenaar dezelfde brokjes? Zo niet dan kan het daar ook mee te maken hebben of de stress van de verhuizing, niet goed tegen deze brokjes kunnen, wormpjes.... eigenlijk kan de oorzaak van alles zijn.

Als hij goed hooi eet, zou je kunnen kijken wat er gebeurd als je hem een paar dagen geen brokjes geeft.

Ooh dom, hij heeft idd nog een zakje overgangsvoer, weet niet precies meer welk voer, heeft ze me wel verteld, lijkt op kenner classic. Ben nog niet begonnen met langzaam overgaan op kenner omdat die dus bd keutels heeft. Eerste avond toen die hier was had die nog mooie keuteltjes, dus ik denk dat het te maken heeft met de verhuizing & de overgang van een koude schuur naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .