Ga naar inhoud

Kwartet na 1 jaar nog steeds niet in harmonie


mirjamspd

Aanbevolen berichten

Ik heb heel lang niet op bunnybunch gezeten, maar ik zit een beetje met de situatie van mn konijntjes.

Ik heb 4 konijnen (Mokka, Flair, Simba, Felix), vorig jaar heb ik ze allemaal bij elkaar gekoppeld,

1 dame en 1 man zaten al bij elkaar(Mokka en Felix), en daarbij kwam nog een dame(Flair) en een man (Simba).

De koppeling was heel stroef, Mokka is namelijk heel erg dominant.

Het andere vrouwtje(Flair, toen nog Giechel) heb ik overgenomen van iemand hier op bunnybunch, ze gedraagt zich erg onderdanig en rent voor alle konijnen weg, volgens haar vorige baasje was ze juist erg dominant tegenover haar vorige vriendin. De mannen kunnen het super goed met elkaar vinden, en ook met beide dames.

Het probleem ligt dus ook alleen tussen Mokka en Flair. Flair wordt steeds weer opgejaagd door Mokka, totdat Flair onder/achter het hok kruipt waar Mokka niet goed kan komen. Er zijn ook wel genoeg rustmomenten maar dan zitten ze altijd uit elkaar. Flair is daardoor steeds heel schrikkerig en rent meestal ook voor beide mannen weg terwijl die niks kwaads in hun bedoelingen hebben. Af en toe zie ik haar met een van de mannen zitten maar meestal eist Mokka die voor zichzelf.

Ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen, ik wil Flair gewoon de beste situatie geven die ze kan krijgen, en ik weet niet of het gewoon zo hoort? Ik snap ook wel dat ze de rangorde willen bepalen en in stand houden, maar het is inmiddels alweer een jaar later met nog geen verandering en naar mijn idee te veel gejaag.

Mokka is trouwens 9 maanden geleden ong. gecastreerd, op de hoop dat dit zou helpen maar dat heeft het niet echt gedaan. Ook probeer ik ze al eeuwen zindelijk te krijgen, maar dat krijg ik helaas ook niet voor elkaar.

Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet echt ervaring met koppels of zo, maar wat ik anders als laatste optie zou doen is een beetje stress veroorzaken.

Stofzuigen (ik weet niet of ze buiten of binnen zitten, maar als je eventueel tot buiten zou kunnen komen met stofzuiger; waarom niet?) bij de kooi of in de ren, zodat ze naar elkaar optrekken en een goede herinnering aan elkaar krijgen. Of een stukje rijden met ze in de auto. Dan beseft Mokka misschien dat er helemaal niks mis is met Flair en dat ze er gewoon bij hoort. Of er een tijdje bijblijven en Mokka iedere keer streng toespreken als ze Flair zo opjaagt. Ook het hok en de ren eens een keer helemaal ontsmetten en geurvrij maken en de opstelling van speeltjes, dozen etc. veranderen kan wel eens werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten buiten;)

als ik stress veroorzaak gaan de mannen bij Mokka zitten en Flair achter het hok .. ze zijn af en toe wel bang voor bv. de container maar dat helpt dus helaas niet.

ik heb ze nog nooit samen in een doos gedaan en dan gaan rijden want ik ben bang dat ze helemaal kapot wordt gebeten door Mokka:/

Ze zitten dus al een jaar zo samen, en elke keer als Mokka dat doet dan zeg ik ook ophouden of ik klap in mijn handen maar ze luistert niet echt naar mij dus dan jaag ik haar altijd weg maar goed uiteindelijk gaat ze toch wel weer achter Flair aan.

-Hok helemaal schoongemaakt geurvrij ook wel gedaan en de hokken verplaats ik elke maand zowat van opstelling maar dat hielp ook niet.

Misschien toch eens dat met de auto proberen maar ik ben gewoon bang dat ze dan helemaal tekeer gaat. hmm lastig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wilt gaan rijden (ik heb geen idee of het ook echt helpt) is het misschien een idee om iemand mee te nemen. De konijnen dan in een doos of box op de achterbank en dan iemand er naast gaan zotten. Mocht het mis gaan kun je 1 van de 2 uit de doos halen. Zo heb je toch wat zekerheid. En als echt niks helpt misschien 2 koppels maken, maar ik denk dat je dat liever niet wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Wat balen dat Giechel zo onderdanig/schrikkerig is zeg :( Ik lees net je berichtjes... en ik lees dat ze nu Flair heet ;-) lijkt bijna op Fleur... grappig. Maar gek dat ze dus nu zo onderdanig is, terwijl ze hier dus echt wel de leiding nam in het gekibbel tussen haar en Gekkie (die inmiddels heel gelukkig is met een vriendje, Choco). Ik zou niet zo goed weten hoe je het het beste op kan lossen... misschien is voor Giechel dus toch vrouwtje/vrouwtje het probleem....doet ze het wel goed met de mannen of gaat ze daar ook niet bij zitten?? Sterriliseren zou misschien nog kunnen helpen?? ik weet het ook niet zo goed.... :s Ik kan haar ook echt niet weer terug nemen, inmiddels heb ik geen hok meer en verhuis ik bijna naar een appartement zonder balkon waar uberhaupt geen dieren zijn toegestaan... Misschien dat ze het wel beter doet in een situatie waar alleen maar een ander mannetje is, en geen vrouwtjes? Maar dan zou ze dus weer moeten verkassen.... kan me voorstellen dat je een beetje met je handen in het haar zit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Fleur! ik had je niet verwacht hier te zien.

Ja ze is deels naar jou vernoemd:).

Het is niet heel ernstig hoor, maar gewoon niet ideaal. Zoals ze nu alle dagen vrolijk door de tuin heen sjeest ziet ze er wel erg gelukkig uit en af en toe komt ze voorzichtig bij Simba zitten alleen ik vind het gewoon zo sneu dat ze niet echt in de groep wordt opgenomen. Doordat ze zo wordt opgejaagd door Mokka is ze ook banger voor de mannen, maar ik weet zeker dat als Mokka er niet bij zou zitten dit probleemloos zou gaan. Opzich heeft ze dus geen moeite met de mannen, alleen Mokka wil de mannen voor zichzelf en de mannetjes zijn een beetje doetjes:p. Steriliseren helpt volgensmij alleen als je een vrouwtje minder dominant wil laten maken (wat lang niet altijd zo is) en ik heb Mokka daarom gestereliseerd maar het is er niet echt beter op geworden.

Ze is ook nogal bang voor mensen, ze komt nu meestal wel op me af, maar ik mag echt niet aan haar zitten.

Tjaa opsplitsen gaat niet echt iets worden, ik heb maar 1 hok en mijn vader wil echt niet nog een heel konijnenhok erbij in onze kleine tuin. Ik zat er ook aan te denken om dan misschien 2 naar binnen te doen maar dat mag ook echt niet, dus ik weet het niet echt meer.

Mijn moeder en ik kijken er al een tijdje tegenaan maar we willen eigenlijk Flair niet kwijt:(, en af en toe lijkt het wel weer ok te gaan

. dusja wat te doen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .