Ga naar inhoud

Jeuk


suzieflap

Aanbevolen berichten

Mijn hangoorkonijn doet niet anders dan krabben. Aan zijn oren, zijn buikje enz.

Elke 10 minuten is hij zich wel aan het krabben/likken/wassen

Hij doet dit al een poosje, maar het lijkt zo sneu.

Soms ligt ie lekker languit en schiet ie opeens omhoog om zich te krabben en te likken.

Wie weet of dit erg is en of er wat aan te doen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kale plekken, schilfers, ...

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/vachtmijt.html

Of schurft

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/schurft.html

Kan je niet eens met je handen langzaam voor de vacht woelen? Misschien zie je dan iets.

Dit staat op Bunnybunch:

Schurft: Schurft wordt veroorzaakt door mijt. Het konijn heeft jeuk, soms korsten in de oren, houd het hoofd scheef en soms komt er pus uit het oor. Schurft kan ook op andere plaatsen dan in de oren voorkomen. Eerst komen er blaasjes en na openkrabben ontstaan er grijs-witte korsten. Het konijn zal schudden met de kop en krabben aan de oren. Als complicatie kan er een middenoorontsteking ontstaan door een secundaire bacteriƫle infectie. Schurft is goed te behandelen, ga dus ook gelijk met je konijn naar de dierenarts. Hij zal het konijn injecties geven en eventueel een oorzalf. Hoewel het vaak oorschurft genoemd wordt, zit de schurft ook op de rest van het lichaam van het konijn. Eitjes zitten niet in hooi of stro, dat is bij luizen en vlooien wel het geval. Leven op het konijn zelf en steken bij verminderde weerstand de kop op. Schurft kan overgaan op mensen, vooral bij kleine kinderen. Bezoek dan de huisarts. Het konijn behandelen met ivermectine als werkzame stof. 1x per week omdat levenscyclus van schurftmijt 1 week is. 2-4x herhalen.

aangepast door Ruthie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat is wel een kale plek neem ik aan?

Zoals ik al zei, ik heb geen ervaring hiermee. Maar misschien dat het wel schurft kan zijn. Ik persoonlijk zou ermee naar de DA gaan ermee. Want jeuk is echt niet leuk. En blijkbaar is het ook nog eens besmettelijk voor mensen (moest het schurft zijn).

Maar je kan natuurlijk ook nog wat reacties afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het een kale plek is... Het is gewoon hard.

Hij heeft het toch ongeveer al een halfjaar en het wordt ook niet groter of meer...

Het krabben wordt ook niet erger, maar ik zag er eerder gewoon geen erg in dat hij zich zo gedroeg.

Mijn andere konijntje observerend, zag ik dat zij absoluut minder aan het krabben/wassen is...

aangepast door suzieflap
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is extreem veel? Het krabben? hij krabt zich ongeveer elke 10 minuten.

Ook heb ik wel eens het idee dat hij sinds zijn castratie zichzelf bijt op ie plek...

In geval van dat dat plekje enorm veel is. Nee, als je er niet op let zie je het niet. Je voelt alleen aan het oortje dat de zijkant wat harder is. Verder ziet zijn vachtje er goed uit. Hij is zwart, maar de onderkant van zijn haartjes is grijs, waardoor ik niet goed kan zien of er schilfers inzitten, maar ik kam hem regelmatig, en ik vind nooit iets...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan geen zwarte stipjes vinden, wel af en toe een schilfertje, maar dat zou ook uit het hooi kunnen komen...

Ik ga er vanuit dat het geen mijt kan zijn, want ik heb hier verder geen andere huisdieren en ik zou niet weten hoe hij er dan aan zou moeten komen. Vlooien vind ik aannemelijker... Heb je speciaal spul voor konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dingen voor katten zijn soms zelfs giftig voor konijnen, voor konijnen is er stronghold, dat had ik van mijn dierenarts gekregen. Volgens mij werkt dat ook tegen andere beestjes die jeuk zouden kunnen veroorzaken. Want als ie vlooien heeft zou je wel stipjes moeten zien want dat zijn vlooienpoepjes. Maar je konijn is ook zwart toch? Dan kan je het daardoor misschien moeilijk zien. Je kunt ook kammen met een netenkam, dan zou je wel iets moeten zien denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een zwart konijntje ja. Hij lijkt er verder ook weinig last van te hebben. Als hij losloopt krabt hij veel minder...

Hij is van zichzelf erg rustig, hij slaapt voornamelijk. Omdat zijn lange haren vaak voor zijn ogen zitten, knip ik er af en toe een flink stuk af zodat hij genoeg ziet, nu is hij weer levendig. Hij ziet sowieso vrij weinig en hoort volgens mij ook erg weinig, kan het ook zijn dat hij zich uit verveling gaat krabben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .